رتبه بندی دانشگاه های ایران

جعفر مهراد، رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت:

نتایج رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی ایران در سال ۱۳۹۰ اعلام شده که اطلاعات رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور در طی سال ۱۳۹۰ با ارسال نامه به مراکز آموزش عالی و پژوهشی گرد آوری شده و مقرر بود پیش از پایان سال ۹۰ نتایج رتبه بندی گزارش شود.

متاسفانه به علت ارسال با تاخیر اطلاعات مورد نیاز رتبه بندی به ISC پردازش داده ها به طول انجامید و اکنون دومین رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور که توسط ISC انجام شده به نتیجه رسیده است.

معیارها و شاخص های مورد استفاده در این رتبه بندی همان شاخص های مصوب تهران است که توسط خبرگان رتبه بندی و با تایید نمایندگان آموزش عالی کشورهای اسلامی در سال ۱۳۸۶ با نظارت و مدیریت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تهیه شده است.

روش شناسی رتبه بندی حاوی ۵ معیار کلی پژوهش، آموزش، وجهه بین المللی، امکانات و تسهیلات و فعالیت های اجتماعی، اقتصادی موسسات علمی است که هر کدام خود دارای شاخص های مختلفی هستند که این نیز از ارزش و وزن مخصوص به خود استفاده می کند.

برای اجتناب از اشتباهات احتمالی پرسشنامه رتبه بندی دانشگاه ها به صورت الکترونیکی طراحی شده و نمایندگان معرفی شده از سوی مراکز آموزش عالی و پژوهشی مسئولیت تکمیل و ارسال داده ها را برعهده دادند.

* از میان دانشگاه ها دانشگاه تهران با امتیاز ۱۰۰ برتر شد

مهراد در ادامه گفت: بخشی از اطلاعات که با تولیدات علمی دانشگاه ها سروکار دارد تنها توسط کارشناسان و اعضای هیات علمی گروه رتبه بندی ISC از پایگاه تامسون رویترز استخراج می شود و حجم و تأثیر (نفوذ) مقالات شامل کیفیت و کارایی از نکات با اهیمت است که برای این بخش از اطلاعات دقت خاص معمول می شود تا سهم و مشارکت اعضای هیات علمی و پژوهشگران جمهوری اسلامی ایران که در ارتقا رتبه دانشگاه ها و موسسات پژوهشی موثر است و از وزن ۵۰ برخودار است محفوظ بماند.

وی با پرداختن به مشارک دانشگاه ها و موسسات پژوهشی در رتبه بندی افزود: نامه دعوت به مشارکت و پرشنامه الکترونیکی رتبه بندی تنها به دانشگاه های وابسته به وزارت علوم و دانشگاه های علوم پزشکی کشور که تحت نظارت وزارت بهداشت است و نیز به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ایران ارسال شد.

در طی این مدت، مدیریت دانشگاه آزاد تغییر کرده اما اکنون براساس سیاست های معاونت پژوهش و فناوری این دانشگاه مقرر است که واحدها براساس علاقه و توانمندی هایی که دارند در رتبه بندی شرکت کنند و از این رو به علت نقص و کمبود اطلاعات، اعلام نتایج رتبه بندی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی میسر نشد، امیدواریم با همکاری معاون پژوهشی و فناوری محقق شود.

رتبه بندی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در سال ۹۰ >

وی خاطر نشان کرد :جایجایی هایی صورت گرفته مربوط به دانشگاه های تبریز و صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی است که در رتبه بندی سال ۱۳۸۹ که در جایگاه ۹ و ۱۰ قرار داشتند و اکنون با نشستن در مکان های ۱۰ و ۱۱ و صعود دانشگاه شهید بهشتی از مقام ۱۱ در رتبه بندی سال ۱۳۸۹ به رتبه ۹ در رتبه بندی سال ۱۳۹۰ این جابجایی صورت پذیرفته است.

وی به رتبه های ۱۲ تا ۲۰ اشاره کرد و گفت: رتبه های ۱۲ تا ۲۰ به شرح زیر است.

رتبه ۱۶ به بعد :
دانشگاه رتبه

علی سینا ۱۳/۳۵
باهنر کرمان ۱۳
کاشان ۱۲/۷۱
گیلان ۱۱/۸۳
رازی ۱۱/۴۶

مهراد تصریح کرد: البته در فاصله رتبه های ۱۴ تا ۲۰ نیز جابجایی هایی در رتبه دانشگاه ها صورت گرفته چنانچه بو علی سینا که در سال ۸۹ از رتبه ۱۴ برخودار بوده و هم اینک در مقام ۱۶ قرار دارد یا دانشگاه تربیت معلم که حائز رتبه ۱۹ در سال ۱۳۸۹ بود اکنون جایگاه ۲۶ را از آن خود کرده است.

گردآوری و تنظیم : ایرانویج


» اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.