رتینا تصویری از خیال

جام جم آنلاین: همه ما هنگام خرید یک وسیله جدید بویژه از نوع دیجیتال آن، با انواع و اقسام پرسش‌های گوناگون روبه‌رو می‌شویم. این پرسش‌ها معمولا به امکانات و همچنین تنوع فناوری به کار رفته در محصول مورد نظر مربوط می‌شود.

 با پیشرفت سریع تکنولوژی و تبلیغات پر سر و صدای شرکت‌های سازنده محصولات هر روز بر تعداد امکانات جدید و ناشناخته افزوده می‌شود که درک و تشخیص برخی از آنها برای بسیاری مشکل است.

در این ستون قصد داریم شما را با برخی از این امکانات و اصطلاح‌های دیجیتالی نوین که ممکن است هنوز برایتان ناشناخته باشد، آشنا کنیم.

نمایشگر رتینا نام یکی از جدیدترین و البته جالب‌ترین اختراعات شرکت اپل است که در ابتدا به عنوان یک تکنولوژی روی گوشی آیفون ۴ این شرکت معرفی شد.

طبق ادعای استیو جابز رییس فقید اپل، نمایشگر رتینا از فناوری ویژه‌ای بهره‌مند است که بالاترین (و حتی فراتر از) وضوح قابل درک توسط شبکیه چشم انسان را تولید می‌کند، از همین رو وی نام این نمایشگر را رتینا به معنای شبکیه چشم نامید. اما رتینا از چه خلاقیتی بهره می‌برد که آن را از بقیه رقبایش ممتاز می‌سازد؟

هر تصویر دیجیتال که در یک نمایشگر به نمایش در می‌آید، از اجزای کوچکی به نام پیکسل تشکیل شده است. در حقیقت پیکسل‌ها همانند کاشی‌هایی هستند که با در کنار هم قرار گرفتن، یک تصویر را می‌سازند.

شرکت اپل ادعا دارد با کوچک کردن پهنای هر پیکسل به اندازه ۷۸ میکرومتر، قادر شده‌ است چهار برابر بیشتر از تعداد پیکسل‌هایی که به طور معمول در نمایشگر ۳٫۵ اینچی آیفون می‌توانسته قرار ‌گیرد، جاسازی کند.

نتیجه این کار، قرار گرفتن ۳۲۶ پیکسل در هر یک اینچ از نمایشگر این گوشی است، زیرا هرچه این رقم بالاتر باشد، بالطبع تراکم پیکسل‌ها در هر اینچ بالاتر بوده که در نهایت وضوح تصویر بالا و تصویر دقیق‌تری را رقم می‌زند. این عدد یکی از بیشترین تراکم‌های پیکسل به حساب می‌آید که برای یک تلفن‌همراه از آن استفاده شده است.

در کنار این تعداد بالای پیکسل‌ها، یکی دیگر از نکات جالب در مورد رتینا زاویه دید گسترده و بالای آن است که در هر شرایطی بخصوص حین انجام بازی‌های ویدئویی، خوانایی و دید آن را آسان‌تر می‌کند.

از سویی عمق دو رنگ مشکی و سفید دو عامل اساسی برای یک نمایشگر محسوب می‌شوند که هرچه رنگ سفید شفاف‌تر و نیز هر قدر رنگ مشکی نیز سیاهی بیشتر و طبیعی‌تری داشته باشد، کیفیت پخش بالاتری حاصل می‌شود که این نکات نیز در حد بالایی در مورد رتینا به چشم می‌خورد.

رامین فتوت – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.