رحیمی: تا آخر دولت نهم همه مراکز علمی به تورین محاسبانی ملی متصل می شوند

تهران / واحد مرکزی خبر/ علمی /۰۳/۱۰
رحیمی رئیس مرکز طرح های کلان فناوری و نوآوری از اتصال همه مراکز علمی به تورین محاسبانی ملی تا آخر دولت نهم خبر داد
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دوم سیما آقای آقامیری، معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور هم‌ با اشاره به اهمیت محاسبات در رشد علوم گفت: هر چه مسئله پیچیده تر باشد به زمان بیشتری برای حل آن نیاز است.
وی ابررایانه ها را ابزارهایی برای انجام محاسبات پیچیده در زمان کم ذکر کرد و افزود: از ۵۰۰ ابر رایانه جهان، ۲ ابررایانه در ایران، یکی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دیگری در دانشگاه صنعتی اصفهان قرار دارد.
آقامیری در ادامه گفت: امروزه ۱۴ دانشگاه با داشتن امکانات اولیه و حداقل توان محاسباتی (برابر با ۳ ترافلاپس) وارد شبکه quotation mark تورین quotation mark شده اند و درصدد هستیم تا تعداد بیشتری از دانشگاه ها به این جمع اضافه شوند.
وی تصریح کرد: محققان یا دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای انجام محاسبات خود نیاز داشتند تا ماهها یک رایانه را در حال محاسبه نگه دارند و در طول این زمان امکان بروز اشکال نیز وجود داشت ولی حالا این زمان به چند هفته، چند روز یا چند ساعت قابل کاهش است.
معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، محاسبات هواپیما، طراحی های آیرودینامیکی، شبیه سازی هایی نظیر رآکتورهای هسته ای و محاسبه های هواشناسی را از جمله دانش های نیازمند محاسبات پیچیده و زیاد ذکر کرد و گفت: از جمله در هواشناسی، در گذشته ۲۴ ساعت زمان برای محاسبه و تحلیل داده ها زمان نیاز بود در حالی که امروز این زمان به ۱۰ الی ۲۰ دقیقه کاهش پیدا کرده است و در نتیجه ما می توانیم تا وقوع رخدادهای هواشناسی ۴۸ ساعت زمان داشته باشیم، پس قدرت پیش بینی ما بالا می رود.
وی افزود: با افتتاح طرح تورین محاسباتی ملی موضوع نرم افزارها و کاربردها مطرح می شود که باید در آن نصب و در نهایت امکان بهره گیری از این توانمندی برای همه مردم فراهم شود.
آقامیری بخش تحقیق و توسعه صنایع را هم از بهره برداران توان بالای محاسباتی دانست و تصریح کرد: سرعت و توان محاسبه بالا می تواند به همه مراکزی که نیازمند آن هستند خدمات دهی کند.
در این گفتگو، آقای حسین رحیمی، رئیس مرکز طرح های کلان فناوری و نوآوری نیز با ذکر مثال محاسبات مورد نیاز یک هواپیما گفت: در شبیه سازی هواپیما در برابر متغییرهایی مانند فشار هوا، تغییرات دما و… شبیه سازی بدنه شامل ۵۰ هزار جزء و هر جز شامل هشت گره و هر گره دارای ۵ درجه آزادیست که در مجموع ۲ میلیون درجه آزادی می شود از این رو در محاسبه با ۲ میلیون درجه آزادی سر و کار داریم که استفاده از ابررایانه، موجب پذیرش محاسبات حجیم و پردازش با سرعت بالا می شود.
وی افزود: ما پیش از این محدود به رایانه های شخصی یا رایانه هایی با چند هسته پردازنده بودیم که امکان کار جدی محاسباتی را برای ما فراهم نمی کرد ولی با این ابررایانش این امکان فراهم و آزمون های انجام شده هم خیلی موفق بوده اند.
رحیمی این مرحله را مرحله اولیه (پایلوت)‌ نامید و گفت: به زودی و تا آخر دولت نهم، همه مراکز علمی اصلی ما در این تورین محاسباتی قرار خواهند گرفت.

IRIBNews RSS ScientificNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.