ردپای «دزدان اینترنتی» ایرانی در مکزیک و کاستاریکا

به گزارش شرق چندی پیش پزشکی که در استان مازندران طبابت می‌کند به پلیس «فتا» مراجعه کرد و گفت فرد یا افراد ناشناسی دوست او را فریب داده و اقدام به سرقت کرده‌اند. کارآگاهان وقتی تحقیق در این رابطه را شروع کردند فهمیدند این پزشک چندی قبل پیامی از شرکت «یاهو» دریافت کرده که در آن از او خواسته شده بود رمز ایملیش را تغییر بدهد این مرد نیز به خاطر افزایش ضریب ایمنی صندوق پستی‌اش این کار را انجام داده و بعد از آن بدون اطلاع وی از «ای‌میل» او برای دوستانش پیامی فرستاده شد مبنی بر اینکه او نیاز مالی دارد. شاکی در این‌باره به کارآگاهان توضیح داد: «من هیچ پیامی برای دوستانم با این مضمون نفرستادم و نمی‌دانم چه کسانی و چطور این کار را کرده‌اند اما آنها توانستند یکی از دوستان مرا فریب دهند و او به خیال اینکه به کمکش احتیاج دارم به شماره حسابی که فرد ناشناس اعلام کرده بود مبلغی را به صورت اینترنتی واریز کرد. چند روز بعد از این ماجرا دوستم تلفنی با من صحبت کرد و پرسید آیا مشکلم حل شده است آن موقع بود که از موضوع مطلع شدم.»

کارآگاهان در جریان بررسی‌های تخصصی خود فهمیدند پیامی که از شرکت «یاهو» برای شاکی فرستاده شده جعلی است؛ به این معنی که تبهکاران صفحه‌ای شبیه به «یاهو» را طراحی کردند و برای پزشک مازندرانی فرستادند و از او خواستند رمزش را تغییر دهد. آنها سپس از این طریق رمز «ای‌میل» شاکی را به دست آوردند و سپس به فهرست دوستان او دسترسی پیدا و پیام فریبکارانه‌شان را ارسال و پول را دریافت کردند.

در شرایطی که هنوز سرنخی از متهمان به دست نیامده بود، شکایت چند نفر دیگر و بیان اظهارات مشابه از سوی آنها کارآگاهان را به این نتیجه رساند که مجرمان اینترنتی فعالیت گسترده‌ای دارند و اگر هرچه زودتر شناسایی و دستگیر نشوند تعداد شاکیان باز هم افزایش خواهد یافت. نکته قابل توجه در پرونده این بود که متهمان طعمه‌های خود را از میان پزشکان، استادان دانشگاه و دانشجویان مقطع دکترا انتخاب می‌کردند و در واقع می‌خواستند از اعتبار این افراد استفاده کنند.

بنابراین پلیس سعی کرد بفهمد متهمان فهرست طعمه‌های‌شان را از چه طریقی به دست می‌آورند اما تجسس‌ها در این زمینه به نتیجه نرسید تا اینکه کارآگاهان پی بردند پول‌هایی که به حساب متهمان واریز شده در کشورهای مکزیک و کاستاریکا برداشت شده است. به همین دلیل فاش شد یا همه متهمان در این کشورها سکونت دارند یا اینکه همدستانی در آنجا دارند. در حال حاضر تلاش برای به دست آوردن سرنخ‌های بیشتر در این خصوص ادامه دارد.

در همین حال پرونده‌ جرم اینترنتی دیگری توسط کارشناسان پلیس «فتا» به نتیجه رسید و متهم دستگیر شد. چندی قبل زنی به پلیس فتای استان گیلان مراجعه کرد و طی شکایتی گفت: «فردی ناشناس با نام و عکس‌های من صفحه‌ای در یک شبکه اجتماعی راه انداخته و مطالب غیراخلاقی در آن نوشته است.»

ماموران وقتی به تحقیق در این رابطه پرداختند فهمیدند متهم ناشناس با مشخصات شاکی در تالارهای گفت‌وگو نیز حاضر می‌شود و سعی در اغفال پسران جوان دارد. در شرایطی که ابتدا هیچ سرنخی از هویت متهم وجود نداشت پیگیری‌های اینترنتی پلیس را به جوانی ۲۲ساله به نام امیر رساند و ماموران وی را بازداشت کردند. این جوان دانشجو که ابتدا خودش را بی‌گناه معرفی می‌کرد وقتی با ادله موجود مواجه شد به جرمش اعتراف کرد و گفت: «بعد از اینکه عکس و مشخصات این زن را به دست آوردم با استفاده از هویت وی با پسران جوان چت می‌کردم و آنها را با حرف‌های اغواکننده فریب می‌دادم و کاری می‌کردم به ادامه رابطه با من ترغیب شوند بعد از آنها می‌خواستم برایم شارژ تلفن همراه بفرستند و به این طریق از آنها کلاهبرداری می‌کردم.»
متهم ادامه داد: «من این کار را از دو سال قبل شروع و تا به حال از مشخصات چند زن مختلف استفاده و حدود ۲۰۰ کاربر را اغفال کرده و از آنها پول گرفته‌ام.»

بنا بر این گزارش متهم در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برد و تحقیقات از او ادامه دارد.

اخبار اخبار جذاب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.