رسمیت سند خودرو به شرط ثبت در دفاتر

۳۰م دیماه ،

رسمیت سند خودرو به شرط ثبت در دفاتر

رئیس سازمان ثبت اسناد املاک کشور گفت: اسناد خودروها تنها با ثبت در دفاتر اسناد رسمی رسمیت میابد.

به گزارش پایگاهاطلاع رسانی «عصرخودرو» به نقل از فارس، احمد تویسرکانی در خصوص اختلاف بین سازمان ثبت و نیروی انتظامی در تنظیم اسناد مربوط به نقل و انتقال خودرو گفت: در ابتدای امر نیروی انتظامی به شکلی جدی به دنبال این بود که تمامی سازوکارهای مربوط به انتقال خودرو را در اختیار بگیرد اما با کارهای کارشناسی که صورت گرفت مجلس این موضوع را نپذیرفت و در ماده ۲۹ تأکید کرد که ثبت رسمی خودرو در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: استدلال نمایندگان این بود که نیروی انتظامی وظیفه مهم‌تری دارد که آن ایجاد امنیت جامعه است و بسیاری از وظایفی که بر عهده دارد ممکن است به لحاظ کمبودهای موجود عملی نشده باشد تا جایی که حتی سیاست کلی نیروی انتظامی در قبل این بود که کارهایی از جمله صدور گذرنامه و گواهی‌نامه را برون‌سپاری کند.
وی افزود: نمایندگان معتقد بودند که ما مکلف به کوچک‌سازی دستگاه‌ها و واگذاری امور غیرحاکمیتی به خارج هستیم بنابراین چطور می‌توانیم لایحه‌ای را به تصویب برسانیم که براساس آن دفاتر اسناد رسمی وظیفه ذاتی خود را از دست بدهند و آن را به نیروی انتظامی واگذار کند، در ماده ۲۹ این موضوع به صراحت بیان شده و ابهامی وجود ندارد.
رئیس سازمان ثبت اسناد تأکید کرد: ما باید تلاش کنیم تا در کشور ثبت رسمی را توسعه دهیم تا از این طریق از بسیاری از دعاوی‌ جلوگیری کنیم و در رابطه با ثبت معاملات نباید موضوع را برخلاف سیاست‌های نظام از بخش خصوصی به بخش دولتی واگذار کنیم.
وی افزود: این تعبیر که اقدامات نیروی انتظامی به عنوان ثبت رسمی است بحث نادرستی است و باید توجه داشته باشیم که سند رسمی، سندی است که بدون مراجعه به دادگاه امکان اجرای تعهدات وجود داشته باشد، آیا سندی که در نیروی انتظامی تنظیم می‌شود امکان اجرای مفاد آن در سازمان ثبت وجود دارد بدیهی است که پاسخ این پرسش منفی است.
تویسرکانی اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که دستگاه‌های حاکمیتی نباید تلاش کنند تا بر حجم اختیارات خود اضافه کند این موضوع هم برخلاف سیاست‌‌های نظام است و هم بر سیاست‌های چشم‌انداز ۲۰ ساله فاصله دارد.
وی افزود: ثبت معاملات رسمی به عنوان مصلحت عموم اجتماعی اهمیت ویژه‌ای دارد و حتی در قرآن هم تأکید شده که معاملات خود را بنویسیم آن وقت ما می‌گوییم به ثبت رسمی نیاز نداریم.

 

چهارشنبه ۴ بهمن   ۱۳:۴۱

منبع:عصرخودرو
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.