رشته های تازه دانشگاهی

۱۳م اسفند ،

از کاردانی تعزیه تا ارشد مدیریت اماکن متبرکه

خبر ایجاد رشته ای دانشگاهی برای «تعزیه» صحبت رشته های جالب و تازه تاسیس را دوباره بر سر زبان ها آورد.

ممتازنیوز:  خبر ایجاد رشته ای دانشگاهی برای «تعزیه» صحبت رشته های جالب و تازه تاسیس را دوباره بر سر زبان ها آورد.

«فارغ التحصیل رشته تعزیه». این عنوان را شاید بتوان چندسال بعد، روی اولین دانشجوهایی گذاشت که از دانشگاه در رشته «تعزیه» فارغ التحصیل شده اند. اتفاقی که قرار است به زودی بیفتد.

 این را مدیر دفتر تعزیه مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید و از برنامه ریزی ها برای ایجاد این رشته دانشگاهی خبر می دهد. «حجت الاسلام رحیم جعفری» می گوید:« درهمایش تعزیه که چندی پیش به همت بنیاد علمی فرهنگی تعزیه و آئین‌های عاشورایی و با همکاری دفتر تعزیه برگزار شد و حدود ۱۰۰ نفر از هنرمندان و پژوهشگران تعزیه در این همایش حضور داشتند بحث‌های خوبی شد، که می‌توان به تشکیل گروه ملی تعزیه اشاره کرد. تاکید بر ثبت و مستندسازی تعزیه و ایجاد رشته‌ای در دانشگاه‌ها با نام تعزیه از جمله مباحث بسیار خوب این ما بود.» مدیر دفتر تعزیه مرکز هنرهای نمایشی اما اشاره نکرده که رشته تعزیه از کی و با چه ظرفیتی و در کدام مقاطع تحصیلی تشکیل خواهد شد؟

رشته ای برای مدیریت اماکن مذهبی

رشته تعزیه اما تنها رشته تازه و جالب تازه تاسیس نیست. دانشگاه امام رضا(ع) امسال از داوطلبان برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد رشته «مدیریت اماکن مذهبی» ثبت نام کرده است. 

رشته ای این طور معرفی شده است:« از جمله اهداف ارائه این دوره،  پرورش نیروی انسانی متخصص و حرفه ای با دانش و مهارت های لازم در زمینه اداره و راهبری موثر و کارآمد سازمان های فرهنگی مذهبی و اماکن متبرکه یا یک بخش تخصصی از آن می باشد.در این جهت تلاش می شود تا دانشجویان ضمن آشنایی با نظریه ها و مهارت های لازم و احاطه و تسلط بر آنها از نوآوری ها و کاربردهای نوین و توسعه یافته ی رشته نیز آگاهی حاصل نماید تا بدین طریق توانایی لازم جهت انجام وظایف مدیریتی و پژوهش­های کاربردی در زمینه مدیریت سازمان ها و اماکن متبرکه مذهبی را حاصل نماید.»

از جمله عناوین دروسی که دانشجویان این رشته قرار است در طول دوره کارشناسی ارشد بخوانند این هاست:« مدیریت راهبردی با رویکرد فرهنگی و مذهبی، مدیریت ارتباط با زائرین، جمعیت شناسی اجتماعی و اقتصادی زائرین، آمایش اماکن متبرکه و مذهبی، آشنایی با مسائل فقهی و حقوقی وقف و مهندسی و برنامه ریزی فرهنگی»

دانشگاهی برای مداحان

اولین بار ۱۷ آذرماه ۹۰ بود که نائب رئیس خانه مداحان کشور، برای اولین بار خبر از تشکیل «دانشکده علوم و فنون مداحی» داد. خبری که ۲۶ شهریورماه هم دوباره تکرر شد. این بار از زبان «علی اهی» رئیس هیئت مدیره این تشکل. آن طور که مسئولان خانه مداحان می گویند برای راه اندازی این دانشکده، کارگروه هایی تشکیل شده که با حضور اساتید دانشگاهی، صاحبان تجربه و کارشناسانی در وزارت علوم برگزار می گردد.

 این کارگروه قرار است ریز دروس و رشته ها، اساتید و تعیین سقف تحصیلات تا مقاطع عالی را بررسی کرده و راجع به آن ها تصمیم گیری کند. آن طور که مدیر روابط عمومی خانه مداحان می گوید واحدهایی مثل مقتل، ادبیات آئینی، ردیف های آوازی، مباحث عقیدتی و ادبی شعر از جمله واحدها و رشته های درسی است که در این دانشکده تدریس خواهد شد.

مجله مهر


..
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.