رشد عوامل بیماری‌زا در صابون‌ جامد

یک کارشناس بهداشت بیمارستانی با اشاره به رشد عوامل بیماری زا در صابون جامد گفت: بهتر است هر چند وقت یکبار نوع شوینده را تغییر داد تا عوامل بیماری‌زا فرصت نداشته باشند به آنتی باکتریال به کار رفته در محصول مقاوم شوند.

به گزارش بی باک، مریم مختاری گلپایگانی در گفت‌و‌گو با فارس، با اشاره به توصیه‌ها درباره مواد شوینده اظهارداشت: مواد شوینده باید متناسب با هدف کاربری مخصوص خودانتخاب شوند تا ضمن برخورداری از قدرت پاک کنندگی قابل قبول بر اثر غلظت و قدرت مازاد بر نیاز آسیبی به سد دفاعی بدن یعنی پوست وارد نیاورد.

وی افزود: برای استفاده از مواد شوینده ترجیحاً باید از موادی استفاده شود که حاوی میزان کمتری از رنگ‌ها و اسانس‌های مصنوعی هستند. چرا که سیستم ایمنی بسیاری از افراد نسبت به مقادیر بالای این گونه مواد به صورت فوری یا تاخیری حساسیت نشان داده و باعث واکنش‌های آلرژیک پوستی می‌شود.

مختاری ادامه داد: مواد شوینده مایع (مثل صابون‌های مایع) نسبت به انواع جامد که با دست افراد متعددی تماس پیدا می‌کنند ارجح هستند زیرا امکان انتقال عوامل عفونی را بین افراد کاهش می‌دهند و برخلاف تصور عام، برخی عوامل بیماری‌زا وجود دارند که حتی درون مواد صابونی هم رشد می‌کنند مانند باکتری سودوموناس آیروژینوزا که عامل طیف وسیعی از بیماری‌های پوستی است که به همین دلیل باید به ظرف و محل نگهداری صابون نیز از این نظر توجه شود.

این کارشناس بهداشت بیمارستانی با اشاره به طرز مصرف مواد شوینده اظهار داشت: در این زمینه نباید به صورت روزمره (چند نوبت در روز ) از مواد شوینده حاوی آنتی باکتریال استفاده کرد زیرا این گونه مواد با از بین بردن فلور طبیعی پوست (باکتری‌های محافظ ) امکان جایگزین شدن میکرو ارگانیسم‌های بیماری‌زا را افزایش می‌دهد.

مختاری تصریح کرد: در صورت استفاده از شوینده‌های حاوی آنتی باکتریال، بهتر است هر چند وقت یکبار نوع شوینده را در بیمارستان تغییر دهیم تا عوامل بیماری‌زا فرصت نداشته باشند به آنتی باکتریال به کار رفته در محصول مقاوم شوند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت لزوم استفاده مکرر از شوینده‌ها،  بسته به نوع پوست بهتر است پس از شست و شو از کرم‌های آبرسان یا چرب جهت جبران رطوبت و چربی پوست استفاده شود.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.