رشد ۱۰ در صدی کارگاههای صنعتی کشور

شاخص تولید کارگاههای بزرگ صنعتی طی سالهای ۸۹-۱۳۸۶ بترتیب۸/۱۰، ۳/۶، ۹/۵ و ۱/۱۰ درصد رشد داشته است.

سمیرا گلکاران مقدم، پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان مطلب بالا گفت: آمارهای بخش صنعت و معدن کشور طی سالهای اخیر حاکی از آن است که علیرغم وجود مشکلات خاص، این بخش از رشد مطلوبی برخوردار بوده است. بگونه‌ای که ارزش افزوده این بخش به قیمت ثابت سال ۱۳۷۶ طی سالهای ۸۹-۱۳۸۶ از ۹۶۸۹۷ میلیارد ریال به ۱۱۵۰۳۷ میلیارد ریال بالغ گشته است .

وی افزود: شاخص تولید کارگاههای بزرگ صنعتی طی سالهای ۸۹-۱۳۸۶ بترتیب۸/۱۰، ۳/۶، ۹/۵ و ۱/۱۰ درصد رشد داشته است و همچنین در این میان تولید محصولاتی از جمله فیبر، کولر آبی، تراکتور و نخ پلی استر در سال ۹۰ از رشد چشمگیری برخوردار بوده است.

وی با اشاره به اینکه از میان محصولات معدنی نیز تولید فولاد خام، محصولات فولادی، کاتد مسی، شمش آلومینیوم، سنگ آهن، شمش سرب، شمش روی و سیمان رشد قابل ملاحظه‌ای یافته است اظهار داشت: همچنین فرصتهای شغلی ایجاد شده بر اساس پروانه‌های بهره‌برداری صادره طی سال ۹۰ به ۱۰۸ هزار نفر رسیده که دراین میان محصولات غذایی و آشامیدنیها، سایر محصولات کانی غیر فلزی و محصولات از لاستیک و پلاستیک بیشترین سهم در اشتغال را داشته‌اند. بگونه‌ای که حدود ۴۴ درصد از اشتغال ایجاد شده به این سه گروه تعلق داشته است.

وی ادامه داد: همچنین میزان کل سرمایه‌گذاری بر اساس پروانه بهره‌برداری صادره طی سال ۹۰ حدود ۱۵۶ هزار میلیارد ریال بوده که در این میان بیش از نیمی از این سرمایه‌گذاری مربوط به ساخت فلزا ت اساسی با سهمی برابر ۳/۱۷ درصد، محصولات غذایی و آشامیدنی ۵/۱۶ درصد و محصولات کانی غیر فلزی با سهم ۲/۱۵ درصد بوده است.

گلکاران مقدم گفت: از سویی آمارهای سازمان توسعه تجارت حاکی از آن است که ارزش صادرات کالاهای صنعتی و معدنی بخش عمده و قابل توجهی از صادرات غیر نفتی کشور را بخود اختصاص داده است. اگر چه در گذشته بخش قابل ملاحظه‌ای از این رشد مربوط به صادرات محصولات پتروشیمی و پایه نفتی بوده اما طی سالهای اخیر صادرات صنایع دارای فن‌آوری بالا نیز از رشد مطلوبی برخوردارگشته است.صادرات بخش صنعت از ۹۹۸۹ میلیون دلار در سال ۱۳۸۹ به ۱۱۹۷۷ میلیون دلار در سال ۹۰ رسیده است. رشد عملکرد صادراتی این بخش در این سال ۱۲ درصد بوده که با توجه به اهداف کلی سال ۹۰ که ۵/۱۴ درصد در نظر گرفته شده بود حدود ۸۳ درصد تحقق پیدا کرده است. در بخش معدن نیز آمار صادرات نشان می‌دهد که صادرات این بخش از ۲۵۷۱ میلیون دلار در سال ۱۳۸۹ به ۲۴۵۶ میلیون دلار در سال ۹۰ کاهش یافته و حدود ۸۰ درصد اهداف کلی این بخش در سال ۹۰ تحقق یافته است.



باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.