رشد ۱۲٫۸ درصدی نقدینگی در ۵ ماه اول امسال

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه حجم نقدینگی در پایان مردادماه ۱۴۰۰ به رقم ۳ هزار و ۹۲۱ هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان رسید، تصریح کرد: این نرخ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۱۲٫۸ درصد و نسبت به مرداد ماه سال گذشته ۳۹٫۱ درصد رشد داشته است.

 رشد 12.8 درصدی نقدینگی در 5 ماه اول امسال

به گزارش ممتاز نیوز، اکبر کمیجانی رئیس کل بانک مرکزی گفت:‌ ضروری است بانکها مدیریت نقدینگی و کنترل رشد ترازنامه خود را جدی بگیرند و دقت و کنترل های لازم را در این باره داشته باشند؛ چراکه این امر در بلندمدت بر متغیرهای کلان اقتصادی همچون نقدینگی و تورم اثرگذار است.

کمیجانی در جلسه دوره‌ای خود با مدیران عامل بانک‌ها اظهار داشت: با آغاز به کار دولت سیزدهم، از شبکه بانکی انتظار می‌رود، همچون گذشته مساعی خود را برای مساعدت و خدمت رسانی به فعالیت‌های اقتصادی و هم وطنان عزیز به کار گیرند و در این باره از هیچ تلاشی فرو نگذارند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به برگزاری همایش بانکداری اسلامی، این همایش را فرصت مغتنمی برای تبادل نظر میان صاحب نظران اقتصادی دانست و گفت: این همایش فرصتی بود که در قالب سخنرانی‌ها و ارائه مقالات به بسیاری از ابهامات، سوالات و انتقادات درباره نظام بانکی پاسخ داده شود.

وی افزود: البته در این زمینه ضروری است مدیران عامل بانک‌ها به ابهامات، سوالات و انتقاداتی که در مورد شبکه بانکی مطرح می‌شود، پاسخ دهند و در عین حال عملکرد نظام بانکی برای هم‌وطنان تبیین شود.

کمیجانی با بیان اینکه حجم نقدینگی در پایان مردادماه ۱۴۰۰ به رقم ۳۹۲۱۴٫۳ هزار میلیارد ریال رسید، تصریح کرد: این نرخ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۱۲٫۸درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین، نقدینگی در دوازده ‌ماهه منتهی به پایان مرداد ماه ۱۴۰۰ معادل ۳۹٫۱ درصد رشد یافت.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: گرچه این رشد مطلوب نیست، اما بانک مرکزی طی این مدت تلاش کرده است با انجام عملیات بازار باز از شتاب رشد نقدینگی کاسته شود.

رئیس شورای پول و اعتبار ضمن اشاره به نرخ سود بین بانکی گفت: نرخ سود بازار بین بانکی در ۲۱ شهریور ماه سال جاری به ۱۸.۶۵ درصد رسیده و حجم معاملات نیز در این بازه زمانی حدود ۸۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

کمیجانی در ادامه خواستار اقدامات جدی از سوی شبکه بانکی برای مدیریت نقدینگی و نیز کنترل اضافه برداشت‌ها شد و خاطرنشان کرد: در صورتی که شبکه بانکی کنترل لازم را بر اضافه برداشت‌های خود نداشته باشند، این بانک ناگزیر به انجام اقدامات احتیاطی و نظارتی لازم خواهد بود.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه تاکنون ۱۷ مرحله حراج اوراق مالی اسلامی دولت برگزار شده است، تصریح کرد: طی برگزاری این تعداد حراج، در مجموع ۳۲٫۲ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی توسط کارگزاری بانک مرکزی به فروش رسیده است. همچنین در همین زمینه با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی تعدیل های لازم در مورد نرخ بازدهی اوراق به عمل آمده است.

وی در ادامه تاکید کرد: به منظور اجرای کامل مصوبه شورای پول و اعتبار درخصوص کنترل ترازنامه شبکه بانکی، بانکها باید حداقل ۳ درصد از کل سپرده‌هایشان را به صورت اوراق مالی اسلامی نگهداری کنند و در این باره نیز ضروری است شبکه بانکی اهتمام لازم را به عمل آورد.

کمیجانی گفت: عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری در خصوص نگهداری حداقل ۳ درصد مانده سپرده‌های خود به صورت اوراق مالی اسلامی در پایان مردادماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که حدود ۹۲۲٫۸ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی در پرتفوی بانکهاست که نسبت به مانده سپرده‌های بخش غیردولتی نزد بانکها و موسسات اعتباری معادل ۲٫۴  درصد است.

وی با اشاره به حجم تسهیلات پرداختی در پنج ماهه سال جاری و تأکید بر این نکته که بانکها درخصوص تسهیلات‌دهی به بخش‌های مسکن، کشاورزی و صنعت اهتمام بیشتری داشته باشند، عنوان کرد: تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی پنج ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ به بخش‌های اقتصادی مبلغ ۹۰۰۷٫۸ هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل معادل ۵۱٫۳ درصد افزایش داشته است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی ضروری است شبکه بانکی به حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط توجه ویژه داشته باشد.

کمیجانی ضمن قدردانی از عملکرد بانکها در زمینه خرید تضمینی گندم، گندم را کالایی استراتژیک خواند و گفت: در این زمینه شبکه بانکی عملکرد نسبتاً مطلوبی داشته است و از ابتدای سال، از مجموع ۱۸ هزار میلیارد تومان تعیین شده برای این طرح، حدود ۱۵٫۲۵ هزار میلیارد تومان توسط شبکه بانکی پرداخت شده است. همچنین از ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده برای واردات کالای اساسی شامل گندم، حدود ۳۲۵۰ میلیارد تومان از سوی بانکها برای این مهم تسهیلات پرداخت شده است.

همچنین بنا به اعلام رئیس کل بانک مرکزی طی پنج ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۲۱۳٫۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات به ۷۳۵ شرکت دانش بنیان پرداخت شده است.

در پایان رئیس کل بانک مرکزی بر اهتمام بانک ها در زمینه بهبود زیرساخت های فناورانه شبکه بانکی در اتصال به سامانه های بانک مرکزی و تلاش مجدانه شبکه بانکی در اجرای قانون جدید چک تأکید کرد. وضعیت بازار بین بانکی، بهبود و اصلاح ترازنامه بانکها و سایر مباحث پولی و بانکی از جمله مباحث طرح شده از سوی مدیران عامل بانکها در این جلسه بود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.