رشد ۱۵ درصدی قیمت محصولات صوتی و تصویری

دنیای‌اقتصاد- در حالی‌که شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده در حوزه لوازم صوتی و تصویری و دستگاه‌های دیجیتالی خانگی از ثبات قیمت یا افزایش حداکثر ۵ درصدی قیمت‌ها در بازار طی سه ماه گذشته خبر می‌دهند، کارشناسان از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت‌ها طی مدت یاد شده خبر می‌دهند که البته این موضوع به تایید اتحادیه و انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری نیز رسیده است.

به گفته ابراهیم درستی، رییس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری، با تایید این موضوع گفت: افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت‌ها در بازار لوازم صوتی و تصویری و به ویژه تلویزیون تنها به علت نوسانات نرخ ارز نیست، بلکه محرومیت صنف لوازم صوتی و تصویری از دریافت ارز مرجع هم روی قیمت‌ها در بازار تاثیر گذاشته است.
به گفته وی در شرایط فعلی واردکننده و فروشنده هر دو کالا را گران می‌خرند و ناچارند گران به فروش برسانند و این نباید سوءاستفاده فروشنده از شرایط بازار تلقی شود. رییس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری در پاسخ به این سوال که چرا باید واردکننده و تولیدکنندگان کالاهایی که در ماه‌های قبل با ارز ارزان خرید کرده‌اند، اینک با نرخ روز دلار به فروش برسانند گفت: این اتفاقی است که در مورد تمام کالاها در بازار افتاده است و تنها در بازار تلویزیون و کالاهای صوتی و تصویری شاهد بروز چنین اتفاقی نیستیم. وی افزود: وقتی واردکننده و فروشنده می‌بینید کالایی که امروز در اختیار دارد چند روز دیگر باید با نرخ بالاتر وارد بازار کند وسوسه می‌شود تا قیمت‌ها را افزایش دهد.
درستی گفت: البته ما به واحدهای صنفی و فعالان صنف اعلام کرده ایم در چنین شرایطی همدوش دولت باشند و از افزایش کاذب قیمت‌ها خودداری کنند. اما در شرایط فعلی که سود نهایی صنف فروشنده تنها یک درصد است، نمی‌توانیم اعضا را بیش از این ناچار به ثابت نگاه داشتن قیمت‌ها کنیم.
صلواتی، نایب‌رییس اتحادیه لوازم خانگی هم در این باره گفت: قیمت تجهیزات خانگی دیجیتالی طی سه ماه اخیر که ما از دریافت ارز دولتی برای واردات محروم بوده‌ایم در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است و در صورت ادامه روند قیمت ارز آزاد در آینده نزدیک شاهد افزایش بیشتر قیمت‌ها خواهیم بود. این درحالی است که برخوردار، مدیرعامل شرکت سام الکترونیک چندی پیش از کنترل قیمت‌ها در بازار خبر داده و به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» گفته بود، با توجه به اینکه در موقعیت‌های این چنینی که در تحریم به سر می‌بریم باید حامی دولت باشیم، ما قیمت‌ها را افزایش نداده‌ایم و سعی در ثابت نگه داشتن قیمت‌ها در بازار داشته‌ایم. اما اینک کارشناسان و فعالان بازار خبر رشد ۱۰ تا ۱۵ و حتی در برخی مواردی ۲۰ درصدی قیمت‌ها را طی سه ماه اخیر تایید کرده و می‌گویند، در شرایط فعلی که کالا را گران وارد می‌کنیم،گران هم می‌فروشیم. چاره‌ای هم جز این نداریم!
دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری تهران نیز با اشاره به قطع ارز مرجع دولتی به تولیدکنندگان کالاهای صوتی و تصویری گفت: از سه ماه گذشته تولیدکنندگان این کالای دیجیتالی هیچ‌گونه ارز دولتی دریافت نکرده‌اند.
«محمدرضا شهیدی»  با اشاره به اولویت‌بندی بانک مرکزی برای دریافت ارز دولتی گفت: مطابق با بازنگری‌های جدید بانک مرکزی و اولویت‌بندی برای دریافت نرخ ارز دولتی، تنها گروهای اولویت‌بندی شده یک و دو ارز دولتی دریافت می‌کنند و دیگر گروه‌ها از جمله ما شامل دریافت ارز دولتی نمی‌شوند.
وی افزود: در حال حاضر تمامی دستگاه‌های تلویزیون تولید در کشور با قطعات از قبل خریداری شده که در انبارها موجود است صورت می‌گیرد. شهیدی تصریح کرد: با تمام شدن قطعات تولیدکنندگان مجبور به واردات قطعات با ارز آزاد هستند که با توجه به این موضوع به طور حتم قیمت انواع کالاهای صوتی و تصویری افزایش می‌یابد.
دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری تهران تصریح کرد: با شرایط فعلی و عدم تخصیص ارز دولتی به تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری شاهد افزایش قیمت این کالا در سطح بازار خواهیم شد.
احمد مشکات، یکی از فعالان بازار هم با تایید خبر رشد قیمت‌ها در بازار گفت: علاوه بر موضوع رشد قیمت‌ها، در بازار در مورد برخی کالاها با کاهش موجودی مواجه هستیم. وی افزود: برخی از برندها واقعا توان رقابت در بازار را نداشته و این یک خطر برای بازار به حساب می‌آید؛ چرا که در صورت حذف این برندها از بازار، ما با یک بازار پر مخاطب با حدود یکی دو برند مواجه خواهیم بود.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.