رصدگاه آسمان نیمه دوم آبان ماه

۲۳ آبان ،

رصدگاه آسمان فرصت مناسبی را ایجاد می کند تا شما از اتفاقهای نجومی و خبرها مربوط به دنیای ستارگان مطلع شوید.

نیما اسماعیلی، کارشناس مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت:  روز دوشنبه بیست و دوم آبان ماه با ستاره پر نور سماک اعزل در آسمان صبحگاهی مقارنه داشت.

وی افزود: کمی بالاتر از این مقارنه سیاره ونوس در آسمان درخشید که این مقارنه دقیقا در ساعت ۵:۴۵ صبح اتفاق افتاد.

** ماه و سیاره سرخ مریخ

اسماعیلی اظهار داشت: اتفاق دوم نیمه دوم آبان ماه در تاریخ بیست و ششم این ماه در آسمان عصر گاهی اتفاق می افتد.

وی افزود: یگانه قمر زمین ماه با سیاره سرخ رنگ مریخ در آسمان نیمه تاریک عصر به دیدار هم می روند و این مقارنه با چشم غیر مسلح در ساعت ۱۷:۴۵ قابل رویت خواهد بود.

اسماعیلی تصریح کرد: اگر مشتاقید عبور شهاب سنگ ها را در آسمان رصد کنید بارش شهابی اسدی را از دست ندهید.

وی افزود: این بارش شهابی در بیست و هفتم این ماه اتفاق می افتد که در هر ساعت و در شرایط رصدی مناسب می توانیم شاهد عبور ۱۵ شهاب باشیم.

اسماعیلی عنوان کرد: بارش شهابی اسدی از صورت فلکی اسدی یا شیر فعالیت خود را آغاز می کند.

** رصد آتشفشان یکی از قمر های مشتری از زمین

یو یکی از چهار قمر گالیله ای مشتری که به قمر پیتزایی معروف شده و تنها قمر آتشفشانی در منظومه شمسی محسوب می شد.

اختر شناسان پس از ۴۴ شب رصد این قمر با تلسکوپ غول پیکر اعلام کردند می توانیم بدون انجام ماموریت های پرهزینه فضایی فوران آتشفشان های یو را به راحتی رصد کنیم و با استفاده از تکنیکی خاص به تفکیک جزئیات آن تا صد کیلومتر بپردازیم و در عوض بها بالای این ماموریت ها را صرف ساخت تلسکوپ هایی کنیم که از روی زمین به آنچه که در یو یا دیگر اجرام فضایی میگذرد بنگریم.

** سیاره ای از دنیای مردگان بازگشت

گروهی از اخترشناسان به شواهدی تازه دست یافته اند که اگر درست باشد سبب می گردد تا سیاره فم الحوت B که پیش از این یک سیاره مرده تصور می شد بار دیگر به دنیای سیارات باز گردد.

یکی از تلسکوپ های فضایی برای اولین بار وجود سیاره ای فرا خورشیدی به نام فم الحوت B را آشکار ساخت اما اندکی پس از این کشف اختر شناسان این سیاره را یک دنیا مرده اعلام کردند و آن را یک توده خاک بی ارزش دانستند.

در حال حاضر بعضی از دانشمندان ادعا کردند این سیاره به صورت یک سیاره لفافه بوش به این دنیا بازگشت و در آسمان در فاصله ۲۵ سال نوری از زمین به صورت یک ستاره می درخشد که می توان آن را در صورت فلکی صوت یا ماهی پیدا کرد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.