رفع آلودگی ها نفتی توسط باکتری های نفت خوار

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ سهشنبه ۹ آبان ۹۱،

رفع آلودگی های نفتی با استفاده از باکتری های نفت خوار از پژوهش های پژوهشکده علوم پایه کاربردی است.

مهندس علی ابوالحسنی سورکی، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی شهید iبهشتی در گفتگو با خبرنگار iبهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  با توجه iبه اینکه کشور، نفت خیز بوده و پالایشگاه های نفت سبب پسماندها و آلودگی های می گردد بحث پاکسازی مطرح است و این موضوع در بحران ها ملی نیز تاثیر گذار است.

وی گفت: روش های مختلفی برای پاکسازی نفت وجود دارد که می توان iبه روش های فیزیکی و شیمیایی و یا سوزداندن مواد نفتی اشاره نمود.

وی خاطر نشان نمود: همچنین از جمله روش های نوین کاربرد باکتری های نفت خوار در تجزیه هیدروکربن های نفتی است که این باکتری ها ترکیبات نفتی را iبه عنوان مواد غذایی تلقی می نمایند.

وی اظهار نمود: کارفرمای این پروژه شرکت ملی نفت خیز جنوب با نظارت اداره مهندسی سیالات حفاری و موضوع پروژه پاکسازی پسماندهای مایع و جامد آلوده iبه گل حفاری پایه روغن مربوط iبه کارخانه گل حفاری پایه روغنی است که این سیاسی که در عملیات حفاری مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در ادامه اذعان داشت: آلاینده ها ترکیبات سمی و سرطان زا موجود در آن می تواند iبه منابع آب های سطحی و زیر زمینی منطقه راه پیدا کند.

ابوالحسنی اظهار نمود: با اجرای این طرح پژوهشی اجرایی در مجموع ۹ هزار  ۴۵۰ متر مکعب پسماندهای جامد شامل (خاک، لجن، آلوده) ۸۴۹ شبکه پسماند مایع آلوده iبه مواد هیدروکربنی iبه روش بیولوژیکی با استفاده از باکتری های نفت خار بومی منطقه پاکسازی و اصلاح گردید.

همچنین ۷۹۷ شبکه روغن خالص بازیافت شد که iبه صورت مجدد در تولید گل حفاری پایه روغنی رسید.

وی در پایان گفت: با استفاده از جامدات پاکسازی شده و آب حاصل از پیشنهاد (با کاشت مجموعا ۱۸۸۰ اصله نهال درخت مقاوم، در محل گودال های پسماند پیشی و اطراف واحد نظارت سبزی با مساحت حدود ۲۷۰۰ متر ایجاد گردید./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.