رقم تسهیلات مسکن مهر کل کشور

۳۰م دیماه ،

به گزارش نوساز به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا از روابط عمومی بانک مسکن، ˈحجت اله مهدیانˈ در خصوص میزان پرداخت تسهیلات در طرح مسکن مهر افزود: بانک تاکنون ۴۳۷ هزار میلیارد ریال قرارداد منعقد کرده و ۳۵۰ هزار میلیارد ریال آن را به متقاضیان پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه این میزان تسهیلات از محل خط اعتباری بانک مرکزی و منابع داخلی، فروش اوراق مشارکت و اضافه برداشت نزد بانک مرکزی پرداخت شده است، اظهار داشت: برای پرداخت مابقی تعهدات خود به دنبال تامین منابع مالی هستیم چرا که تعهد پرداخت ۱۳۰ هزار میلیارد ریال دیگر را پیش روی داریم.

مهدیان تصریح کرد: طی ۹ ماهه سال جاری به جز ماه های خرداد و مهر، تسهیلات پرداختی ماهانه بانک مسکن بیشتر از میزان اضافه برداشت ماهانه از بانک مرکزی بوده است ، به عبارت دیگر به سبب رشد مناسب سپرده ها، تسهیلات مسکن مهر از منابع داخلی تامین شده است.

وی سپس در باره عملکرد بانک مسکن در بخش مصارف نیز گفت: مانده ناخالص تسهیلات بانک تا پایان آذرماه امسال ۷۴۷ هزار میلیارد ریال بوده که ۵۳ درصد آن مربوط به طرح مسکن مهر است.

مهدیان افزود: در ۹ ماهه اول امسال توسط مدیریت های شعب ۱۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده که به طور متوسط در هر ماه ۱۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

مدیرامور مالی بانک مسکن با بیان اینکه در زمان حاضر این بانک رتبه اول تسهیلات را در کشور دارا است، گفت: در زمینه تسهیلات غیرتکلیفی انقباضی عمل کرده ایم تا نسبت تسهیلات به سپرده را بهبود بخشیم.

وی همچنین در باره نسبت بین منابع و مصارف بانک نیز گفت: در سیستم بانکی نسبت استاندارد تسهیلات به سپرده ۸۰ درصد است یعنی هر بانکی مجاز است تا معادل ۸۰ درصد منابع خود تسهیلات پرداخت کند اما در بانک مسکن به سبب بعضی تسهیلات تکلیفی از جمله مسکن مهر و تسهیلات تعهدی، این نسبت ۲۴۷ درصد است.

مهدیان افزود: تلاش می کنیم با افزایش منابع، اتخاذ سیاست های انقباضی در پرداخت تسهیلات غیرتکلیفی و اتمام طرح مسکن مهر، این نسبت کاهش یابد البته اگر تسهیلات مسکن مهر را از سایر تسهیلات جدا کنیم این نسبت به ۱۰۷ درصد کاهش می یابد.

وی در ادامه به میزان وصولی های بانک مسکن اشاره کرد و گفت: بانک مسکن امسال شرایط بهتری را در بخش وصول که شامل اقساط ، اصل و سود تسهیلات و جریمه و غیره می گردد در مقایسه با سال قبل دارد.

مهدیان با بیان اینکه شعب بانک ماهیانه بیش از ۷ هزار میلیارد ریال اقساط مشتریان را وصول کرده اند، افزود: در مجموع این رقم در ۹ ماه اول امسال به بیش از ۶۳ هزار میلیارد ریال رسیده است.

مدیرامور مالی بانک مسکن در ادامه با اشاره به رشد منابع این بانک گفت: ۸۵ درصد رشد منابع به سپرده های گرانقیمت و حساب ممتاز اختصاص دارد به طوری که طی این مدت مانده سپرده ممتاز با ۷۲٫۲ درصد رشد به ۹۹ هزار میلیارد ریال رسیده است.

به گفته وی، سهم سپرده های ممتاز از کل سپرده های بانک مسکن ۴۰ درصد است و جذب سپرده های ارزان قیمت به منظور کاهش قیمت تمام شده پول نیز مورد پیشنهاد است.

این مقام مسئول در بانک مسکن ، سپس به راه های افزایش منابع وصول اقساط معوق اشاره کرد و گفت: طی سه ماه اخیر روند وصول مطالبات غیرجاری بانک کاهش داشته است به طوری که مانده مطالبات غیرجاری به ۲۹ هزار میلیارد ریال رسیده است.

مهدیان افزود: در حال حاضر ۵۳ درصد مطالبات بانک در طبقه مشکوک الوصول است ، همکاران باید تلاش کنند تا سهم این طبقه را کاهش دهند و از تاثیر منفی آن بر صورت های مالی بکاهند ضمن اینکه طی سال جاری بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد ریال از مطالبات غیرجاری به حیطه وصول درآمده است.

وی در ادامه با اشاره به افزایش سرمایه بانک مسکن گفت: براساس بند ب جزء ۷۸ قانون بودجه سال ۹۰ کل کشور در مورد افزایش سرمایه بانک از محل تجدید ارزیابی دارایی های ثابت مشهود و غیرمشهود از دی ماه سال قبل اقدام و در مدت ۱۰ ماه و تا پیش از اتمام مهلت قانونی و با انجام مراحل قانونی موفق شدیم سرمایه بانک را از ۷ هزار میلیارد ریال به بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال افزایش دهیم.

مهدیان با بیان اینکه افزایش سرمایه بانک سبب ارتقای اعتبار و جایگاه بانک در سیستم بانکی شده است، اظهار داشت: تا پیش از این به سبب حجم بالای تسهیلات پرداختی در برابر سرمایه ناکافی مورد ایراد نهادهای نظارتی واقع بودیم اما با این افزایش سرمایه جایگاه بانک در سیستم بانکی به شدت ارتقا یافته است .

وی افزود : در زمان حاضر در زمره بانک های برتر از نظر میزان سرمایه قرار داریم ضمن اینکه در حال حاضر ۸ هزار میلیارد ریال بالاتر از بانک ملی است.


آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.