رمزگشایی از پدیده مرموز آسمان

جام جم آنلاین: حدود ساعت ۲۰:۳۰ پنجشنبه بسیاری از هموطنان ایرانی شاهد پدیده عجیبی در آسمان شب بودند. خوشبختانه همزمانی این واقعه با غروب قبل از تعطیلات پایان هفته در یک روز مطبوع بهاری باعث شده بود که بسیاری از منجمان آماتور با ابزار رصدی خود در کوه و دشت و بیابان شاهدان متخصص این واقعه باشند و گزارش‌های رصدی دقیقی ارسال کنند.

۱۰ دقیقه‌ای به ساعت ۱۱ شب مانده بود که دوستانم یکی پس از دیگری با من تماس گرفتند و خبر از رویت این پدیده اسرارآمیز دادند.

توصیف‌ها از شکل و اندازه و تغییرات آن در طول زمان و مشخصات مسیر حرکت که به دستم رسید، شکی برایم باقی نگذاشت که با یک پدیده تکراری مشابه آنچه در سال‌ ۱۳۸۶ در ایران رصد شد یا آنچه دو سال بعد در کشور نروژ دیده شد، روبه‌رو هستیم.

دوباره جمعی انسان کنجکاو درست در زمان و مکان مناسبی قرار گرفته‌اند تا بازتاب نور خورشید از گازهای خروجی یک موشک منفجر شده، مراحل پایانی یک موشک فضایی یا یک ماهواره در حال سقوط را مشاهده کنند.

خیلی زود مشخص شد که این پدیده فقط در ایران مشاهده نشده است. گزارش‌های متعددی از جمهوری آذربایجان، ارمنستان، جنوب روسیه، سوریه، لبنان و فلسطین اشغالی خبر از آن داشت که قطعا با یک پدیده فضایی روبه‌رو هستیم، اما شایعه‌ها همچنان ادامه داشت و طیف وسیعی شامل حمله هوایی توسط دشمن تا سقوط یک بشقاب پرنده را در بر می‌گرفت!

حال که می‌دانستم موضوع قطعا مربوط به پرواز یا انفجار یک موشک در فضاست، توجهم را به اخبار مربوط به این حوزه معطوف کردم و خیلی زود پرده از راز برداشته شد.

حدود ۲۰ دقیقه قبل از این مشاهده همگانی، کشور روسیه یک موشک قاره‌پیمای توپول را از پایگاه پرتاب موشکی کاپستین یار شلیک کرده بود. این پرتاب که آزمایشی برای تایید عملکرد صحیح این موشک قاره‌پیمای قدیمی بود، بنا بر ادعای مقامات روسی با موفقیت به هدف خود در بیابان‌های قزاقستان اصابت کرده است.

موشک بین‌قاره‌ای توپول یک موشک سه مرحله‌ای است که برای شتاب گرفتن، سوخت جامد مصرف می‌کند. این موشک در اصل طراحی شده تا کلاهک‌های اتمی را به اهداف خیلی دوری در هزاران کیلومتر آنسوتر شلیک کند.

هر چند به نظر می‌رسد که این معما حل شده است اما هنوز یک پرسش باقی است و آن این که اگر بنا بر ادعای مقامات نظامی روسیه، این موشک از شمال دریای خزر به قصد هدفی در شرق خود پرتاب شده است چرا مشاهده‌کنندگان ایرانی این پدیده که اکثرا از منجمان آماتور بوده و به صحت گزارش‌هایشان می‌توان اتکا کرد، مسیر حرکت این پدیده را شرق به غرب گزارش کرده اند و چرا مسیر مشاهدات روی نقشه از حدود مرکز ایران آغاز می‌شود و با عبور از جمهوری آذربایجان به کشورهای سوریه و لبنان می‌رسد. آیا روس‌ها مسیر نامتعارفی برای پرواز موشک خود برگزیده‌اند؟

شهرام یزدان پناه – دبیر گروه دانش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.