روانچی: برنامه‌ای برای مذاکره با آمریکا نداریم/ ترور سردار سلیمانی بدون مجازات باقی نمی‌ماند

نماینده ایران در سازمان ملل در گفت و گویی مواضع ایران را درباره تعامل با دولت جدید آمریکا تشریح کرد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از شبکه ان. بی. سی، مجید تخت روانچی سفیر ایران در سازمان ملل در گفت و گویی با این شبکه گفت که ایران برنامه ای برای برقراری مذاکرات با دولت جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا ندارد و منتظر است که دولت جدید آمریکا اولین قدم را برای لغو تحریم ها در بازگرداندن آمریکا به توافق هسته ای بردارد. 
او در اولین گفت و گو با ان. بی. سی پس از تحلیف بایدن در هفته گذشته اظهار کرد که ایران هنوز با دولت جدید آمریکا مذاکره ای نکرده است. 
روانچی در پاسخ به این سوال که آیا ایران برنامه ای برای آغاز مذاکراتی مستقیم یا تعاملی غیرمستقیم توسط یک میانجی،  شاید دولت سوییس را که حافظ منافع آمریکا در ایران است، با واشنگتن داشته باشد،  بیان کرد که  «ما برنامه ای برای آغاز کردن هیچ چیزی را نداریم». 
نماینده ایران در سازمان ملل که اظهاراتی مانند اظهارات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را بیان می کرد، گفت که تهران تا زمانی که آمریکا به توافق هسته ای که در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، بازنگردد، ایران حاضر به انجام دادن اقداماتی نشان دهنده حسن نیت و ایجاد اعتماد نخواهد شد. 
روانچی در این باره ادامه داد: به آمریکا بستگی دارد که چه نوع رویه ای برای عملکردش اتخاذ کند. ما عجله ای نداریم. 

او با اشاره به اظهارات جو بایدن پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مبنی بر تمایل برای بازگشت به توافق هسته ای در صورت بازگشت ایران به پایبندی به توافق هسته ای،  گفت که ایران می خواهد ببیند که رئیس جمهور جدید آمریکا به وعده هایش عمل می کند و اگر این کار را بکند، تهران آماده خواهد بود که باز هم به شرایط توافق پایبند باشد. 
او با گفتن این که  «توپ در زمین آمریکا است»،  افزود: کاملا به دولت جدید بستگی دارد. بنابراین، به محض این که به تعهداتشان عمل کنند، ایران چندین بار گفته است که به اجرای کامل تعهداتش باز می گردد. 
علیرغم این که ایران می گوید اولین اقدام به واشنگتن بستگی دارد،  اعضای تیم امنیت ملی دولت بایدن گفته اند که دولت جدید آمریکا در آستانه تصمیم گیری سریع برای بازگشت به توافق قرار ندارد. 
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه دولت بایدن در این باره به کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفته بود: ما از آن فاصله زیادی داریم. 
روانچی درباره برنامه هسته ای ایران گفت که ایران به دنبال زرادخانه هسته ای نیست و فقط می خواهد برنامه انرژی هسته ای برای اهداف غیرنظامی داشته باشد. 
او گفت که اقدامات مصالحه جویانه از طرف ایران در حالی که این آمریکا بود که با خروج از توافق هسته ای از آن تخطی کرد،  «بی معنی» است و کلمات به تنهایی کافی نیستند؛ ایران باید عملی از جانب دولت آمریکا ببیند. 
نماینده ایران در سازمان ملل درباره تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا اظهار نظر بخصوصی نکرد اما گفت که ایران حاضر به تبادل شهروندان ایرانی بازداشت شده در آمریکا در ازای شهروندان آمریکایی زندانی در ایران خواهد بود. 
او همچنین وعده ایران را مبنی بر این که انتقام ترور سردار شهید سلیمانی گرفته خواهد شد،  تکرار کرد،  اگرچه مشخص نکرد که به چه شکلی انجام خواهد شد. 
روانچی در این راستا گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین بازی بسیار خطرناکی را با ترور سردار سلیمانی آغاز کرد. ما هم گفتیم که این اقدام نمی تواند بدون مجازات باقی بماند. موضع ما این است. 
انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.