روایتی از سی​سال شعار و اخلال در سخنرانی​های سیاسی/ از شعار علیه بنی‌صدر تا شعار علیه احمدی‌نژاد

سیدصادق روحانی: شاید برخی تصور کنند که این پدیده‌ای نوظهور در ایران باشد که گروهی که با شخصی مخالف هستند بیایند و در سخنرانی رسمی او اخلال ایجاد کنند. اما این پدیده اگرچه عمومیت ندارد، اما از روزهای نخست انقلاب اسلامی در مراسم‌های مختلف و به هنگام سخنرانی چهره‌های مختلف سیاسی ایران حادث شده است. شاید بتوان نمونه‌های نخستین آن را در اهانت‌هایی که به شهید بهشتی در سال‌های نخستین انقلاب می‌شد، جست وجو کرد.

سردادن شعار هنگام سخنرانی شهید بهشتی
در سال‌های نخستین انقلاب، شهید بهشتی بارها و به دفعات از سوی حامیان دولت وقت و نیز طرفداران سازمان مجاهدین خلق مورد توهین واقع می‌شد. یک نمونه آن سخنرانی شهید بهشتی در سال ۵۹ و در شهر ورامین بود که در آن مخالفان ایشان به سردادن شعار علیه وی پرداختند. کار در آن مراسم به حدی بالا گرفت که مخالفان با هجمه علیه شهید بهشتی وی را مصدوم کردند. یک نمونه دیگر آن سخنرانی شهید بهشتی در اسفند ۵۸ در دانشکده فنی دانشگاه تهران بود که در آنجا نیز شهید بهشتی آماج توهین‌ها و فحاشی قرار گرفت.

غائله ۱۴ اسفند و شعارها علیه بنی‌صدر

در مقابل بسیاری از هواداران حزب جمهوری اسلامی نیز در آن سال‌ها سخنرانی‌های ابوالحسن بنی صدر را به محلی برای شعار‌های سیاسی خود تبدیل می‌کردند. معروف‌ترین سخنرانی بنی‌صدر که همراه با شعار علیه وی همراه بود در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۵۹ در دانشگاه تهران به وقوع پیوست که بعدها جریانات آن روز به غائله ۱۴ اسفند معروف شد. در بخشی از کتاب “غائله ۱۴ اسفند ۱۳۵۹، ظهور و سقوط ضد انقلاب” که در سال ۱۳۶۴ منتشر شده، آمده است: «در اوایل مراجعه مردم به دانشگاه گروهی با دردست داشتن پلاکاردها مرتبآ در خیابان های داخل دانشگاه به راهپیمائی پرداختند و ضمن توزیع عکس هایی از دکتر مصدق که در حال بوسیدن دست ثریا بود، بر علیه بنی صدر و لیبرال‌ها و دکتر مصدق شعار می دادند. از همین لحظات یعنی ساعت ده صبح تردد شرکت کنندگان به دانشگاه فزونی می یافت. از همه جلوتر، طرفداران جبهه ملی جایگاهها را اشغال نمودند. حزب اللهی های طرفدار آقای کاشانی، فدائیان اسلام، در جلوی دانشگاه قبل از ساعت یازده صبح تجمع کرده بودند و پوسترهای ویژه از دکتر مصدق و صباغیان که دست هویدا را می فشارد و روزنامه نبرد ملت را در دست داشتند و عکس های دکتر مصدق در حالت های مختلف توسط مخالفین و موافقین بین مردم پخش می گردید

چه کسانی سخنرانی آلله یزدی را به هم ریختند؟!
شاید با فرار بنی‌صدر از ایران تصور بر این بود که دیگر شاهد اینگونه شعار‌ها در سخنرانی‌های دیگر مسئولان نباشیم چرا که دست هواداران بنی‌صدر و نیز گروهک مجاهدین خلق در داخل کشور کوتاه بود. از سوی دیگر جنگ تحمیلی خود عامل یک نوع اتحاد و همبستگی در کشور شده بود. اما این تصور شاید چندان صحیح نباشد. در ماه رمضان سال ۱۳۶۷ و شب قدر سخنرانی آیت الله یزدی دستخوش شعار‌های هواداران نخست وزیر شد. در سال‌های جنگ و نخست وزیری میرحسین موسوی جناح راست آن زمان یا اصولگرایان فعلی مخالف سیاست‌های او بودند و منتقد او به شمار می آمدند. آیت الله یزدی سخنران شب نوزدم ماه رمضان در مهدیه تهران بود که این سخنرانی با شعار هواداران دولت به پایان نرسید.

سال ۸۳ دانشکده فنی و سخنان نیمه تمام خاتمی

سال‌ها پس از آنکه در دانشکده فنی تهران بر علیه شید بهشتی شعار داده شد، عده‌ای در همان دانشکده و در همان سالن بر علیه سیدمحمد خاتمی رییس جمهوری وقت ایران شعار دادند. سید محمد خاتمی در ۱۶ آذر سال ۸۳ مهمان انجمن اسلامی دانشجویان بود که عده ای با شعارهایشان مانع سخنرانی وی شدند. خاتمی بار‌ها سعی کرد که با آرام کردن فضای سالن به سخنان خود ادامه دهد اما شعاردهندگان آنقدر به حرکات خود ادامه دادند که رئیس جمهوری بر افروخته شد و گفت: «این خلاف دموکراسی است این چه وضعی است که ایجاد کرده‌اید، مگر شما چند نفر هستید که هو می‌کنید، کاری نکنید که بگویم بیرونتان کنند، آدم باشید، گوش بدهید و تحمل کنید.» دست آخر هم خاتمی با بیان این جمله که «بعد از من کسانی خواهند آمد و عمل خواهند کرد و شما نتیجه عمل آن‌ها را خواهید دید»، سالن را ترک کرد و سخنانش نیمه تمام ماند.

مردم نگذاشتند سخنرانی هاشمی ناتمام بماند

دوسال بعد از این ماجرا و در سال ۸۵ و در جایی که کسی تصورش را نمی‌کرد عده‌ای سعی کردند سخنرانی آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی را به هم بریزند. در ۱۵ خرداد ۱۳۸۵ و در صحن حرم حضرت معصومه (س) در قم، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول سخنرانی بود که یکباره و در میان سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی، چهار طلبه از چهار نقطه مختلف جلسه به بهانه این که از آیت الله هاشمی سؤال دارند، صدای خود را بلند کرده و سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را قطع کردند. اما مردم قم و حاضران در جلسه با شعارهایی در حمایت از هاشمی رفسنجانی، همچون «هاشمی هاشمی؛ خدا نگهدار تو» این چهار تن را از جلسه بیرون بردند. آیت الله هاشمی هم تنها سکوت کرد و پس از خروج این چهار طلبه به سخنان خود ادامه داد.

باز هم شعار علیه هاشمی و دعوت به سکوت
سه سال و اندی پس از این ماجرا و پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و در خلال جریانات پس از آن عده‌ای یک بار دیگر در خلال سخنرانی هاشمی رفسنجانی شعار سر دادند. اما اینبار شعارها علیه او نبود. هاشمی رفسنجانی در اولین نمازجمعه‌ای که پس از انتخابات خواند که آخرین نمازجمعه تهران، به امامت او نیز بود؛ با دو نوع شعار مواجه شد. برخی فریاد «مرگ بر ضد ولایت فقیه» و «هاشمی بصیرت بصیرت» سر می دادند و عده‌ای از معترضین به نتایج انتخابات که بیرون دانشگاه تهران تجمع کرده بودند شعار‌هایی بر علیه چین و روسیه سردادند و از هاشمی هم خواستند که از آن‌ها حمایت کند. شدت و حجم شعارها به حدی بود که هاشمی ناچار شد همه را دعوت به سکوت کند.

توهین به بیت امام در سالگرد رحلت امام و در جوار مرقد امام
یک سال پس از این ماجرا و در مراسم سالگرد امام (ره)، زمانی که طبق روال همه ساله سیدحسن خمینی پیش از رهبر معظم انقلاب در حال سخنرانی بود، عده سخنرانی وی را به هم ریختند و شعارهایی را علیه او سردادند. خبرگذاری فارس در آن موقع این حرکت را خودجوش خواند و گفت که مردم شعار داده‌اند: «نواده روح الله سید حسن نصرالله»، «ای یادگار امام، رهبر ما خامنه ای است والسلام»، «بصیرت حاج احمد هدیه به بستگانش» و…

سید‌حسن خمینی در آن مراسم با ناراحتی خطاب به مردم گفت که هنوز ۲۰ سال از رحلت امام(ره) نگذشته است. وی برای آرام کردن مردم و جلوگیری از شعار دادن آنها، سه بار خواستار ذکر صلوات از سوی حاضرین در مراسم شد ولی شعاردهندگان از سر دادن شعار علیه سران فتنه دست بردار نبودند.سید حسن خمینی در ادامه با بیان اینکه انشاالله عزاداری مقبول باشد، گفت: «مردم از گروه اندکی که شلوغ می‌کنند، بیزارند و مردمی ‌که بیرون صحن حضور دارند، علاقمند به امام خمینی(ره) هستند. اجازه بدهید چند دقیقه صحبت کنم، چراکه شأن مراسم سالگرد امام(ره) چنین نیست که برخی اندک این‌چنین انجام می‌دهند.» اما اخلال گران مراسم ارتحال امام از اقدامات خود دست برنداشتند و تولیت حرم امام با گفتن این جمله که “من معذرت می‌خواهم و از خدا می‌خواهم ما را با امام راحل محشور کند.” سخنان خود را ناتمام رها کرد.

شعارهای آقای رییس در سخنرانی ریس جمهور

سال ۹۰ این اتفاق تکرار شد اما در هنگام سخنرانی رییس جمهور. سخنرانی احمدی‌نژاد در حرم مطهر امام(ره) با شعار «مشایی حیا کن، احمدی رو رها کن» آغاز شد و با شعار «این همه لشگرآمده به عشق رهبر آمده» به پایان رسید.( ایــــــنــــجــــا)

عده​ای نیز در خلال سخنرانی رئیس جمهور شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» سر دادند. برخی دیگر نیز می​گفتند «احمدی، احمدی، حمایتت می​کنیم».

واکنش رئیس جمهور به شعار دهندگان این بود که با لبخند به آنها می​گفت: «مخلص شما هم هستیم». وقتی شعارها کمی بیشتر شد، او بی آنکه به شخص خاصی اشاره داشته باشد، اظهار داشت: «مخلص آقای رئیس هم هستیم! نوبت شما هم می​شود! من همه شما را دوست دارم و نوکر همه شما هم هستم».

احمدی‌نژاد تکرار کرد: مخلص شما هستم، نوبت شما هم می‌رسد
سخنرانی امسال احمدی‌نژاد نیز یک بار دیگر با حاشیه و شعار همراه بود.(ایـــنــــجــــا) جملات رئیس جمهور هنگام  سخنرانی تمام نشده بود که بار دیگر فریادهای حاضران بلند شد که شعار می‌دادند «این همه لشگر آمده، به عشق رهبر آمده». شعارها آنقدر تکرار شد که صداوسیما صدای محیط را قطع کرد. به گونه‌ای که فقط صدای احمدی‌نژاد از رسانه ملی پخش می‌شد. همچنین احمدی‌نژاد همچون سال گذشته خطاب به کسی که مشخص نبود کیست، گفت: مخلص شما هم هستم، دو سه دقیقه دیگر می‌رسم و بعد نوبت شماست.

فردای آن روز و درهنگام سخنرانی حجت الاسلام حسن خمینی یک بار دیگر اتفاق سال ۸۹ تکرار شد و عده‌ای در حین سخنرانی سیدحسن خمینی، شعارهایی از قبیل «مرگ بر ضد ولایت فقیه»، «خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست»، «ما اهل کوفه نیستیم امام تنها بماند» و «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده» سر دادند و سخنرانی نوه امام (ره) چندین بار به همین دلیل قطع شد.( ایــــنـــــجــــــا )

۲۹۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.