روایت «خانم کماندو» از چالش‌های خاموش کردن آتش در ارتفاعات نارک گچساران

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد خانم کماندویی که به گفته کمک خلبان از بالگرد در محل آتش سوزی جنگل‌های نارک گچساران و در نقطه صعب العبور پرید تا به کمک نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست برای اطفای آتش بشتابد؛ زن کوهنوردی که در میان تعجب همگان و با وجود مخالفت نیروهای داوطلب از همراهی کردن او، شجاعت به خرج داده و پا به پای مردان برای خاموش کردن آتش کمک کرده است.

رقیه رحمانی، بانوی ۴۴ ساله گچسارانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفته، وسعت آتش سوزی، مهار آن را سخت کرده و درد آنست که جلوی چشمانمان درختان جنگلی بلوط با نارک و خامی با پوشش غنی و پر پشت سوخت و کاری از دستمان ساخته نبود.

آنچه حاصل تلاششان بعد از یک روز کاری سخت است پاهای تاول زده و کوه غمی است که بر دوششان سنگینی می کند؛

وقتی دید بیش از ۱۰۰ هزار درخت بلوط کهنسال و کوچک سوخت و او تنها توانست برایشان گریه کند.

جنگلهای زاگرس با خاک یکسان شده فقط به خاطر اتش زدی عمدی یک عده بیمار و دارای مشکلات خانوادگی؛ الله اعلم اما آنچه مشخص است طبیعت انتقام خود را می گیرد و خداوند پاسخ آتش زنندگان طبیعت را می دهد.

رقیه با وجود مخالفت خانواده اما نمی تواند در خانه بنشیند و نظاره گر سوختن جنگلهای نارک و خامی شهرستان گچساران از جنگلهای زاگرس باشد.

او با طرح این سوال که مگر پیشینیان برای تفریح و چوپانی به طبیعت نمی رفتند، پس چرا آتش سوزی نبود و حالا این همه زیاد شده است؟

وی افزود: منم هم مثل هزاران نفری که هر روز برای کمک مهار آتش سوزی جنگل‌های نارک و خامی تلاش می کردند، بودم و فقط چون خانم هستم باور نکرده اند که یک خانم را در شرایط ببینند.

وی اظهار کرد: از سال ۹۵ شروع به فعالیت در عرصه محیط زیست کردند اما حفاظت از محیط‌زیست همیشه در ذاتم بود، از روزی که معلم شدم همیشه تنها ریاضی پردیس نمی‌کردم بلکه سعی داشتم به دانش‌آموزان در خصوص حفاظت از محیط زیست و نریختن آشغال در طبیعت آموزش دهم. طبیعت دوستی از قدیم در ذات نبود و خانوادگی طبیعت دوست هستیم.

این بانوی فعال محیط زیست و کوهنورد مهمترین مشکل و چالش مهار آتش سوزی جنگل‌های نارک(عرصه منابع طبیعی) و خامی(منطقه حفاظت شده) گچساران را گستردگی آتش دانست و خاطرنشان کرد: آتش در دو جبهه بود، صبح که بر با همنوردان برای اعزام به منطقه نارک که طعمه آتش شده بود به فرودگاه گچساران می‌رفتیم نیروهای محیط زیست می‌گفتند برای کمک با ما بیایید نیروهای منابع طبیعی به ما کمک کنید.

رحمانی گرمای هوا، وزش باد شدید، شیب تند، کوهستانی و سخت گذر و صخره ای بودن را از دیگر چالش های مهار آتش سوزی جنگل‌های نارک گچساران عنوان و تصریح کرد: منطقه نارک دارای پوشش گیاهی و جنگلی انبوه و غنی بوده که این مسأله نیز در گسترش و سرعت آتش تاثیر گذار بود.

وی ادامه داد: آتش سوزی نباید رخ دهد اما اگر رخ داد مهار آتش سخت است، هنگام شب که از ارتفاعات برمی‌گردیم همه نیروها ناراحت هستند چرا که آتش جلوی چشمانمان درختان زیادی را طعمه کرد و به علت شدت آتش چیزی از دستم بر نمی آمد.


این فعال محیط زیست شهرستان گچساران عنوان کرد: امکانات و نیرو برای مهار آتش جنگل‌های نارک و خامی نبود اما بالگرد دیر به منطقه اعزام شد.

رحمانی تاکید کرد: ای کاش بخشی از این همه هزینه میلیاردی که برای مهار آتش‌سوزی شده را در زمینه آموزش و فرهنگسازی خرج می کردیم تا الان با چنین وضع و شرایطی مواجه نبوده ایم.

وی اظهارکرد: این چند روز اخیر باتری های آب معدنی زیادی توسط نیروها و داوطلبان مهار آتش در جنگل‌ها رها شده که در آینده می‌توانند همچون کبریت و ذره بین عمل کنند و منجر به آتش‌سوزی شوند.

این بانوی کوهنورد گفت: دردها و مشکلات خاموش کردن آتش سوزی در جنگل ها از نداشتن بالگرد مخصوص استان، مشکلات مالی و فرهنگی گرفته تا سایر مشکلات، خیلی زیاد هستند.

رقیه هدفش را از کمک به مهار آتش سوزی ها، ادای دینش به طبیعت دانسته و درباره نحوه شروع فعالیتش در عرصه محیط زیست می گوید: روز یکم شهریور ماه سال ۹۶ اولین تجربه حضور خود برای کمک به مهار آتش سوزی جنگل ها را داشتند و هر بار که می روم برخی ها به من می‌خندند و می‌گویند خانم شما می‌خواهید کجا بروید و چکار کنید، حتی دیروز وقتی که در حال سوار شدن برای انتقال به ارتفاعات جهت کمک به مهار آتش سوزی بودم خلبان بالگرد گفته «این خانم می‌خواهد بیاید چه کار کند»، بعد از پرواز امکان نشستن بالگرد در ارتفاعات نبود اعلام شد برای پیاده شدن بپرید و اولین نفر بودم که برای پیاده شدن از بالگرد پریدم بعد کمک خلبان گفت؛ «این خانم کماندو بود»

وی خاطرنشان کرد: برای مهار آتش سوزی ترسی ندارم اما توصیه نمی کنم که هیچ خانمی برای مهار آتش برود، هر وقت که برای مهار آتش سوزی اعزام می شوند خواهران البرز زارعی از من می خواهم که همراهم بیایند اما نمی پذیرم.


این بانوی فعال محیط زیست ادامه داد: لحظه‌ای که البرز زارعی در آتش سوخت در صحنه بودم، دیدم که لباس هایش سوخت و هر وقت برای خاموش کردن آتش می‌روم لباس اضافی همراه خودم می‌برم.

رحمانی تصریح کرد: هم‌گروهی‌هایم به من می‌گویند برای آوردن آب کمک کن و نمی خواهد آتش خاموش کنید اما من قبول نمی کنم. مادرم می‌گوید خانمی و آخرش در آتش‌سوزی جنگل ها گرفتار بلا می شوی اما من نمی توانم در خانه بمانم و نظاره گر سوختن جنگل ها باشم.

وی تاکید کرد: به علت گستردگی خط آتش، آتش‌سوزی جنگل‌های نارک و خامی به طول انجامید چراکه در چند جبهه شاهد آتش سوزی بوده ایم.

وی ادامه داد: البته طبیعت انتقام خود را می‌گیرد و خداوند کسانی را که طبیعت را آتش می زنند جوابش را در همین دنیا به آنها می دهد.

این فعال محیط زیست عنوان کرد: یک درخت چندین ساله بلوط جلوی چشمم در آتش سوخت که چیزی از دستم بر نمی‌آمد و تنها برایش گریه کرده ام.

وی بیان کرد: در یک هفته اخیر چند هزار هکتار جنگل پرپشت و انبوه در منطقه نارک و خامی گچساران سوخته شده اند، بیش از ۱۰۰ هزار درخت بلوط کهنسال و کوچک این آتش سوزی سوخت و از بین رفته است.

مادر رقیه رحمانی می‌گوید؛ آخر رقیه در آتش سوزی جنگل ها گرفتار بلا می‌شود.

گفتنی است که آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع ارتفاعات منطقه «نارک» در شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد از روز پنجشنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۰ آغاز شده و پس از هفت شبانه روز با وجود تلاش‌های صورت گرفته از زمین و هوا توسط نیروها و بالگردها، بعلت وزش باد شدید، دمای هوای ۵۰ درجه سانتیگراد، سخت گذر و صعب العبور بودن منطقه و شیب تند، چهارشنبه شب طبق گفته فرماندار گچساران کنترل و مهار شد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.