روایت داستانی از زندگی خوشنویس مشهور دوره صفوی

۲۱خردادماه،

«چلیپای قلم»، زندگی نامه داستانی میرعماد الحسنی؛خوشنویس شهیر دوره صفوی است که به قلم مهدی الماسی به نگارش درآمده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از سوره مهر، الماسی دربارهٔ این کتاب اظهار داشت: این اثر زندگی داستانی- تخیلی میرعماد الحسنی ؛خوشنویس برجسته دوره صفوی است که براساس زندگی نامه وی به نگارش درآمده است.

وی ادامه داد: داستان از مسافرت میرعماد ، جوانى با استعدادبه تبریز، آغاز مى‏ شود. دایى او در آنجا صحافى دارد و میر را به‏ملامحمدحسین خطاط معرفى مى‏کند. میر ضمن مشق خط، دروس‏دینى را در مدرسه و حوزه علمیه طالبیه ادامه مى‏دهد. مدتى بعد به قزوین مى‏آید و از آنجا روانه‏سفر حج و زیارت کربلا مى‏گردد. بعد از مدتى به اصفهان سفر مى‏کند و پس از شاگردى درمحضر استادان، به قزوین مى‏رود. با انتقال پایتخت از قزوین به ‏اصفهان، میر وارد دربار مى‏شود …… 

الماسی افزود: تقریبا ۹۰ درصد هنرمندان دوره صفویه در این داستان ذکرشان آمده است.از خوشنویسان مشهور این دوره گرفته تا نگارگران و نویسندگان کتابخانه شاهی و منشیان و … اشاره شده است.

وی در مورد عنوان این کتاب هم گفت: چلیپا معانی متعددی دارد از جمله صلیب، زلف و یک حالتی در خوشنویسی برای مورب نویسی است. همچنین این عنوان اشاره دارد به پایان داستان که میرعماد به دستور غیر مستقیم شاه عباس کشته و به صلیب کیشده می گردد. در واقع خوشنویسی که به چلیپا کشیده می گردد.

وی در مورد اهمیت این کتاب برای هنرجویان خوشنویسی هم گفت: من مطمئنم اگر هنرمندان این رشته این کتاب را بخوانند ادعا می کنم که با ۷۰ درصد مسائل هنر خوشنویسی آشنا می شوند چرا که این کتاب از بعد اطلاعات در این زمینه سرشار است. 

اثر داستانی «چلیپای قلم» در ۲۴۸ صفحه و در قطع رقعی به زودی توسط سوره مهر منتشر خواهد شد./ی۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.