روایت سقوط سکه و دلار /پرونده

علی پاکزاد: روند تغییرات قیمت سکه و ارز در بازار ایران طی روزهای آغازین سال ۹۱ را می توان به دو دوره تقسیم کرد، ۱۴ فروردین تا ۲۹ همین ماه و ۳۰ فروردین ماه به بعد، یعنی دقیقا روز آغاز تحویل سکه های پیش فروش شده، نکته جالب این است که نقطه عطف ۲۹ فروردین ماه در بازار ارز نیز قابل مشاهده است.(اینجاواینجا)

سایت اتحادیه طلا در تحلیل روند اتفاق افتاده در قیمت طلا می نویسد: اگرچه تحویل فیزیکی سکه ها نتوانست بر قیمت اثر بگذارد، اما واقعیت این است که عرضه سکه های پیش فروش شده پیش از وقوع آن بر بازار تاثیر گذاشته بود و برای برخی از ناظران آگاه بازار، مشخص بود که با رسیدن روز تحویل سکه ها، دیگر شاهد کاهش معناداری در قیمت سکه نخواهیم بود. در حقیقت با نزدیک شدن به روز تحویل، تنها انتظار عرضه سکه بیشتر از سوی بانک مرکزی، موجب شد تا بهای سکه افت کند و به جز تحولی که به خاطر توافقات بین المللی حاصل شد، بهای نقدی سکه طرح جدید در هفته ای که قرار بود تحویل صورت گیرد، در حدود ۷۳۰ هزار تومان به ثبات رسیده بود. آنچه ما آن را به عنوان لحاظ کردن در قیمت (Price in) می خوانیم همین تاثیر پدیده ای قبل از وقوع آن از کانال انتظارات است. به نظر نگارنده، تحویل سکه های پیش فروش شده به طور کامل، پیش از تحویل در قیمت بازار لحاظ شده بود و طبیعی بود که پس از عرضه سکه ها، قیمت تغییر چندانی نکند.(اینجا)

اما چرا پس از تحولی که در سیاست خارجی رخ داد، افت قیمت ها در بازار ارز و سکه، موقتی بود؟(اینجا) از نظر بسیاری از کارشناسان، یکی از دلایل اصلی افزایش بهای ارز و طلا در یک سال گذشته وجود ریسک های اقتصادی و غیراقتصادی بوده است. بازیگران بازار برای حفظ داشته های خود به سوی سرمایه های امن روان شدند، پدیده ای که از زمان اوج گیری رکود اقتصادی در دنیا نیز مشهود بود و تنها مختص اقتصاد ایران نیست. البته هرچه ریسک ها فزاینده تر باشد، انتظار آن است که این بازارهای امن پررونق تر باشد. تحول رخ داده در حوزه بین الملل، اگرچه می تواند نشانه ای برای کاهش ریسک های آتی قلمداد شود، اما هنوز این تحول به میزانی پخته نشده است تا بازیگران قانع شوند تا آن را به عنوان روندی برای کاهش ریسک تعبیر کنند.

در حقیقت، همچنان که این تنها خبری برخلاف روند گذشته بود بازار هم به همان میزان به آن واکنش نشان داد، اما بی تردید اگر این اقدام به امری پایدار در ارتباط با حوزه بین الملل تبدیل شود، آن گاه بازارهای ارز و طلا که آبشخور ریسک هستند، شاهد کاهش قیمت خواهند بود. از این دیدگاه به نظر می رسد که هر چه تحول رخ داده عمیق تر شود و نشانه های آن را بازیگران دریافت کنند، می توان انتظار سقوط ارزش طلا و ارز را داشت. با این وجود به نظر نمی رسد که در کوتاه مدت بتوان نشانه های دیگری را دریافت کرد و از همین رو، افت هفته گذشته را تنها می توان امری گذرا تا چند هفته آتی تعبیر کرد، تا زمانی که نشانه های بیشتری از آن حوزه بروز کند.(اینجا)

/۲۲۲۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.