روایت چامسکی از سیاست غرب در مصر

نوام چامسکی گفت: غرب به دنبال دموکراسی در مصر نیست، به همین دلیل تا آخرین لحظه از مبارک حمایت کرد. هنگامی که ارتش ضد مبارک شد، غرب از ایجاد راهکاری برای باقی ماندن رژیم بدون مبارک خشنود شد … این راهکاری برای ادامه (رژیم) بود. غرب به دنبال روابطی بر اساس تبعیت است؛ همانطور که در بیشتر روابط کشورهای دنیا با قدرتهای بزرگ شاهدیم، غرب به دنبال آن است که کشورها در مقابل منافع و خواست آنها تسلیم شوند.

نوام چامسکی، اندیشمند مشهور آمریکایی با اشاره به نقشه آمریکا با همدستی شورای نظامی مصر برای جلوگیری از به وجود آمدن انقلابی مانند ایران در این کشور و متنفر کردن مردم مصر از انقلاب تأکید کرد که مسئولان کشورش به دنبال شخصی هستند که یا مانند حسنی مبارک فاسد و مستبد باشد و مردم را برای منافع آمریکا سرکوب کند و یا اینکه در این کشور بحران و ناآرامی حکمفرما شود.

به گزارش العالم، نوام چامسکی گفت: غرب به دنبال دموکراسی در مصر نیست، به همین دلیل تا آخرین لحظه از مبارک حمایت کرد.

وی افزود: هنگامی که ارتش ضد مبارک شد، غرب از ایجاد راهکاری برای باقی ماندن رژیم بدون مبارک خشنود شد … این راهکاری برای ادامه (رژیم) بود. غرب به دنبال روابطی بر اساس تبعیت است؛ همانطور که در بیشتر روابط کشورهای دنیا با قدرتهای بزرگ شاهدیم، غرب به دنبال آن است که کشورها در مقابل منافع و خواست آن تسلیم شوند … این امر محرمانه نیست و بر همه روابط بین‌المللی حاکم است.

چامسکی خاطرنشان کرد: این آمریکا بود که از شورای نظامی خواست قدرت را در اختیار بگیرد و انقلاب را نابود کند، تا انقلابی دیگر مانند ایران به وجود نیاید و تغییراتی فراگیر صورت نگیرد.

وی گفت: آمریکا از شورای نظامی خواست مردم را از انقلاب متنفر کند، تا اگر رژیم (مبارک) به صورتی جدید با یک حاکم نظامی و مستبد مثل مبارک باز گردد، مردم دوباره انقلاب را تکرار نکنند و فرایند تبعیت از آمریکا و اسرائیل ادامه یابد و مصر بخشی از حیات خلوت آمریکا باشد.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.