روحانیون کاروان های عتبات و سوریه در قم گردهم آمدند

خبرگزاری آریا-  گردهمایی روحانیون کاروان‌های عتبات عالیات و سوریه، از سوی بعثه مقام معظم رهبری در مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل ازمرکز خبر حوزه، مسئول حراست بعثه مقام معظم رهبری،  پیش از ظهر امروز در این گردهمایی به تبیین مسائلی برای آشنایی بیشتر روحانیون کاروان‌های عتبات عالیات در شناخت بیشتر نسبت به عراق و آسیب‌شناسی مأموریت‌های روحانیون کاروان‌ها ارائه داد.
ایزدی با اشاره به بهبود وضعیت سیاسی امروز عراق، اظهار داشت‌: مسائل امروز این کشور،  نسبت به گذشته در اوضاع بهتری است که برگزاری اجلاس سران کشورهای عرب در این کشور، بدون حضور داشتن اشغالگران، گواهه این مسئله است.
وی با اشاره به حضور نرم اشغالگران در عراق  ادامه داد:‌ درست است که حضور نظامی اشغالگران در عراق تمام شده است، ولی حضور نرم دشمن در قالب نیروهای دیپلماسی، به صورت جدی و در حجم گسترده‌ای وجود دارد.
مسئول حراست بعثه مقام معظم رهبری با تأکید بر ضرورت مراقبت روحانیون کاروان‌ها نسبت به این حضور دشمن در عراق، ادامه داد: روحانیون کاروان‌ها باید از داشتن اطلاعات طبقه‌بندی شده، کارت شناسایی خاص،  و دیگر مسائل امنیتی دقت داشته باشند.
وی افزود: حضور روحانیون در کاروان‌هایی که زیر نظر سازمان حج و زیارت نیستند، اقدام در ثبت نام افراد، حمل بسته‌های ناشناس برای افراد ناشناس، مداخله در امور اجرایی کاروان، ورود و خروج کالاهای غیر متعارف و…، از مسائلی است که روحانیون و مسئولان کاروان‌ها نباید انجام دهند.

*تبیین احکام مسجد کوفه
حجت‌السلام والمسلمین ظهیری، استاد حوزه علمیه قم، نیز طی سخنانی در این گردهمایی، به تبیین احکام درباره نماز خواندن در مسجد کوفه و حائر حسین(ع) و احکام پیرامون مسائل زنان پرداخت.
وی درباره واژه عتبات عالیات و وجه تسمیه آن گفت:‌ عتبه در زبان عربی به معنای سختی و دشواری، مصیبت، پله‌های نردبان و آستانه درب می‌باشد و عتبات عالیات نیز به معنای آستانه‌های مقدسه می‌باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ظهیری افزود: به کار بردن این واژه به این معنی است که زائر، جایگاه عظیمی برای این اماکن قائل است و خود را لایق زیارت آن نمی‌داند و نشان می‌دهد که زائر، با تمام تواضع  به پیشگاه این بزرگواران مشرف می‌شود.
وی ادامه داد: این مسئله نشان می‌دهد،‌کسی که در این ساحت‌ها حضور می‌یابد، باید مراقب باشد که بدون حضور قلب نباشد؛ زائر باید ابتدا غبارهای دل را بزداید و با کنار گذاشتن افکار و خیالات دنیوی، با قبلی پرکشیده در این اماکن حضور یابد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ظهیری همچنین درباره واژه حائر حسین(ع) گفت:‌ در زمان متوکل عباسی که قرار شد آثار فرزندان فاطمه(س) از بین برود، دستور داده شد قبر مبارک امام حسین(ع) را شخم زده و روی آن آب بریزند تا اثری از قبر این امام همام نباشد، ولی زمانی که آب ریختند، آب بر روی قبر ماند و نفوذ نکرد؛ حائر به معنای سرگردانی است که از سرگردانی آب بر قبر سید‌الشهدا(ع) گرفته شده است

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.