روزهایی بد برای زنان

برای بسیاری از زنان و دختران جوان، چند روز مانده تا شروع سیکل قاعدگی، روزهای کابوس‌واری است که با درد، خستگی، نفخ شکم و تغییرات خلق‌وخو همراه است، اما این دوره در مورد برخی افراد ممکن است با اتفاق‌های دیگری هم همراه باشد که روی کیفیت زندگی‌شان تاثیر بگذارد. برای مثال، شما می‌دانید که در روزهای قبل از شروع دوره قاعدگی مغز شما به سمت غذاهای پرکالری گرایش پیدا می‌کند و برعکس به غذاهای کم‌کالری گرایش ندارید؟ (این همان چیزی است که برخی دختران جوان به آن می‌گویند عطش بستنی.) با خواندن این مطلب می‌توانید در مورد اتفاقاتی که در این روزها برای جسم و روح‌تان می‌افتد، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دست خودشان نیست

* در این روزها بیشتر سیگار می‌کشید
به نظر می‌رسد، زنان می‌توانند برخی از اشتباهات‌شان را به گردن هورمون‌های خود بیندازند. درواقع به نظر می‌رسد، عادت‌های مضر و نامناسب در این ماه تقویت می‌شوند. یکی از آن‌ها میل به سیگار کشیدن است. درتحقیقاتی که به‌تازگی نتایج آن در نشریه «روان‌شناسی عمومی» به چاپ رسیده آمده است که زنان در چند روز مانده به شروع دوره قاعدگی‌شان تمایل بیشتری به سیگار کشیدن پیدا می‌کنند و تعداد سیگار متوسطی که در روز می‌کشند در این روزها افزایش می‌یابد.

مواظب کیف پول خود باشید

*در این روزها ممکن است تمایل بی‌مهاری برای خرج کردن پیدا کنید
شاید شما هم متوجه شده باشید که در چند روز باقی‌مانده به شروع دوره ماهانه‌تان تمایل شدیدی به خرید کردن پیدا می‌کنید و نمی‌توانید وسوسه خرید آن کیف یا کفش جدید را از ذهن‌تان بیرون کنید. خب فکر نکنید این اتفاق فقط برای شما می‌افتد. نتایج تحقیقاتی که در مجله «شخصیت و تفاوت‌های انسانی» به چاپ رسیده نشان می‌دهد، اکثر زنان و خانم‌های جوان طی ۷ روز مانده به شروع قاعدگی‌شان این حالت را تجربه می‌کنند.

براساس نتایج این تحقیقات مشخص شده که اکثر زنان در این مقطع زمانی احساس می‌کنند، کنترل کمتری روی تمایلات هزینه‌ای خود دارند و در این دوران بیشتر از هر زمان دیگری ایمپالس‌های خرید کردن دارند. دکتر کارن پاینه، پروفسور روان‌شناس می‌گوید: «در این مقطع افزایش میزان استروژن در بدن زنان باعث می‌‌شود که تغییراتی در خلق‌و‌خوی آن‌ها ایجاد شود، از جمله این تغییرات رفتار غریزی و ناخودآگاه است که یکی از آن‌ها تمایل به خرید کردن است.»

چشم خود را روی فست‌فودها ببندید

* در این روزها کشش زیادی به غذاهای پرکالری پیدا می‌کنید
از لحاظ علمی، از سال‌ها قبل ثابت شده که زنان در روزهای باقی‌مانده تا قاعدگی‌شان تمایل زیادی به برخی غذاهای خاص (از جمله غذاهای پرکالری) پیدا می‌کردند اما واقعا علت این گرایش نسبتا عجیب چیست؟ مطالعه‌ای که نتیجه آن در شماره دسامبر ۲۰۱۰ نشریه «تحقیقات روی مغز» به چاپ رسیده در این مورد توضیحاتی ارائه داده است: «در این مطالعه پژوهشگران با شیوه تصویربرداری مگنتیک رزونانس (که نوعی MRI محسوب می‌شود) از مغز درحال فعالیت تصویربرداری انجام دادند.

وقتی به این گروه تصاویر غذاهای پرکالری و پرچربی نشان داده می‌شد، در زنانی که در روزهای قبل از آغاز دوره قاعدگی‌شان نبودند فعالیت‌های مغزی آن‌ها تا حدودی افزایش می‌یافت اما در زنانی که در روزهای قبل از آغاز قاعدگی خود بودند تصاویر غذاهای پرکالری، افزایش واضح فعالیت مغز را ایجاد می‌کرد ولی تصاویر غذاهای کم‌کالری هیچ افزایشی را ایجاد نمی‌کرد.

اگر آسم دارید، این روزها بیشتر مواظب باشید

* بیماری‌هایی که شدیدتر می‌شوند
حدود ۷۵درصد از زنان و خانم‌های جوان دچار برخی علائم مرتبط با سندرم قبل از شروع دوره قاعدگی ( از قبیل نفخ شکم، سردرد، خستگی و علائم مشابه) هستند اما خبر بد برای بخشی از زنان این است که اگر آن‌ها دچار مشکلات و بیماری‌های خاصی باشند ممکن است طی یک هفته مانده تا شروع دوره قاعدگی حالت بیماری و مشکلات آن‌ها تشدید شود. دکتر الن وارن فریمن، پروفسور و رئیس بخش بیماری‌های زنان و زایمان دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید: «شایع‌ترین حالتی که مشکلات آن تشدید می‌شود بیماری‌های زنان است، برای مثال طی یک هفته مانده به شروع دوره قاعدگی بیماری مثل آندومتریوز- وجود بافت نابجا در رحم- تشدید می‌شود، برخی بیماری‌های دیگر هم ممکن است در این دوران همین حالت را پیدا کنند.»

نتایج مطالعه‌ای که در نشریه «ژورنال آسم» در سال ۲۰۱۱ به چاپ رسیده نشان می‌دهد، در گروهی از زنان  علائم و حملات بیماری آسم در یک هفته مانده به شروع دوره قاعدگی تشدید می‌‌شود.  دکتر فریمن می‌گوید:« این مسئله احتمالا ناشی از تاثیرات هورمون‌های ترشح شده در این دوران روی سیستم عصبی مرکزی است اما مطالعات بیشتری باید در این زمینه انجام شود زیرا بعضی‌ها معتقدند ، بسیاری از بیماری‌های مزمن در این دوره تشدید می‌شوند.»

بعضی‌ها غمگین می‌شوند بعضی‌ها شاد

*خلق‌وخوی عجیب و غریب
تصور عمومی این است که در روزهای کوتاه مانده تا شروع دوره قاعدگی برای زنان و خانم‌های جوان روزهای بد و ناراحت‌کننده‌ای است که در آن‌ روزها بیشتر گریه می‌کنند و بیشتر افسرده هستند. خب این تصور در مورد گروهی از زنان درست است در مطالعه‌ای که انجمن ملی روان‌پزشکی کانادا و گروه تحقیقات مرکز طب زنان بیمارستان کالیاری به صورت مشترک انجام دادند، مشخص شد که اکثریت زنان پیش از شروع سیکل قاعدگی‌شان دچار حالت‌های روحی و روانی نامناسبی می‌شوند که آن را جزو PMS (سندرم پیش از شروع قاعدگی) می‌دانند  اما در این میان برخی از زنان هم هستند که در این دوران احساس می‌کنند حال روحی‌شان خوب است.

نتایج تحقیقی که در نشریه «سایکو نرو اندوکرینولوژی» به چاپ رسیده مدعی شده است که در ۱۳درصد زنان مورد مطالعه، وضعیت روحی و احساس شادی در روزهای قبل از شروع دوره قاعدگی‌شان بالاتر از معمول است. دکتر جف کیزتر، پروفسور علوم بیماری‌های زنان و زایمان که در دانشگاه پادوا ایتالیا به تحصیل مشغول است، می‌گوید: «به نظر می‌رسد که این گروه از زنان با تغییر هورمون‌های خود دچار بالا و پایین شدن خلق‌و‌خو می‌شوند. این گروه پس از شروع دوره قاعدگی احساس اضطراب و گاه افسردگی دارند و برای همین احساس می‌کنند که در روزهای قبل از شروع دوره قاعدگی خود حال بهتری دارند.»

دکتر کیزتر در ادامه می‌گوید:« خلق‌و‌خو و روحیه انسان‌ها تابع متغیرهای فراوانی است اما در زنان میزان بالا و پایین شدن هورمون‌ها یکی از عوامل تاثیرگذار روی موضوع است. آقایان باید بدانند که زنان به دلیل بالا و پایین رفتن هورمون‌های‌شان در دوران قبل از شروع دوره قاعدگی روحیات خاصی دارند و ممکن است خلق‌و‌خوی آن‌ها متغیر باشد.»


جدیدترین مقاله های دانستنیهای زندگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.