روز سرنوشت برای بدهی های اروپا

پنجشنبه و جمعه روز سرنوشت سازی برای اروپا اعم از کشورهای دارا و ندار است. پیش نویسی که در آستانۀ نشست رهبران اروپایی برای تصویب در بروکسل- مقر اتحادیه اروپا- تهیه شده ، حاکی از ایجاد اتحادیه ای بانکی، تدوین قوانینی در راستای ادغام بودجه ای و در نهایت خرید اوراق قرضۀ کشورهای اروپایی است. واژۀ فدرالیسم صراحتاً در متن مورد نظر اشاره نشده است، اما شیوه ای که قرار است به تصویب اعضاء برسد، شباهت زیادی به فدرالیسم دارد.
طبق توافقاتی که پیش از نشست اصلی صورت گرفته، فرانسه و آلمان قرار است از هم اکنون تا ۱۰ سال آینده به یک صندوق خزانه داری و توان بودجه ای واحد مجهز شوند. این متنی است که توسط هرمان وون رومپوی، رئیس شورای اتحادیه اروپا، باروسو، رئیس کمیسیون اروپا، دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا و یونکر، رئیس گروه وزرای دارایی تدوین شده است. این چهار نفر که به “چهار دانا” لقب گرفته اند، در تلاشند تا اروپا را به سمت مدل آمریکایی(یعنی یک رئیس جمهور و دو مجلس) هدایت کنند. مدلی که مرکل و شوبل وزیر دارایی وی طرفدار آنند. هدف فوری و اضطراری این طرح نجات یوروست. این سند که اروپا را به سمت یک اتحادیۀ واحد اقتصادی و پولی هدایت می کند، قرار است در چندین مرحله اجرا شود. سیاست های جدید بودجه ای در واقع بدین معناست که فرانسه و شرکای این کشوری باید از پائیز سال جاری با نظارت بروکسل در بودجۀ سال ۲۰۲۴ تجدیدنظرهایی را ایجاد کنند تا میزان کسر بودجۀ کشورها کمتر از ۳% تولید ناخالص داخلی باشد.
اوراق قرضۀ دعوای اصلی مرکل و اولاند
دعوا و اختلاف نظر اصلی میان دو کشوری که آنها را موتور اروپا می خوانند، بر سر خرید اوراق قرضه است. آنگلا مرکل تحت فشارهای داخلی در کشورش، زیربارِ چند جانبه کردن بدهی های کشورهای ضعیف نمی رود. روز سه شنبه وی صراحتاً اعلام کرد: تا زمانی که من زنده ام، خرید اوراق قرضه از سوی آلمان صورت نخواهد گرفت. برخی از اطرافیان مرکل در جلسۀ مذکور سخن وی را بر شوخی حمل کردند، به خصوص اینکه سخنگوی مرکل نیز در این باره از اظهارنظر خودداری کرد. اما ساعاتی قبل از آغاز نشست بروکسل، رسانه ها از پذیرش طرح خرید اوراق قرضه از سوی آلمان خبر دادند.
لازم به یادآوری است صدراعظم آلمان بارها در مقابل تقاضاهای پاریس برای خرید اوراق قرضه پاسخ منفی داده بود. پاریس خواهان آنست صندوق ثبات اروپا به خریدار و وام دهندۀ اصلی به کشورهای بحران زده تبدیل می شود. خرید یوروباند از کشورهای ضعیف که ایتالیا، فرانسه و یونان طرفدار آنند، طرحی برای نجات کشورهایی با پول واحد اروپایی است که خریدار آنها اقتصادهای برتر اروپا هستند. آلمان، فنلاند و هلند از مخالفان یوروباند هستند. یوروباند به کشورهای مقروض کمک می کند تا بار دیگر بدهی های خود را سرمایه گذاری، کسر بودجه را جبران و وام های خود را پرداخت کنند. 

ترجمه: زهرا خدایی

۲۶۳۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.