روسیه اظهارات مداخله جویانه سفیر آمریکا را محکوم کرد

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای اظهارات مک فول را محکوم کرده و از وی خواست تا از بیان سخنان خارج از چارچوب دیپلماتیک خودداری کند.

سفیر آمریکا در روسیه روز جمعه گذشته در جمع دانشجویان آموزشگاه عالی اقتصاد روسیه گفت که مسکو به ‘قربان بیک باقی یف’ رییس جمهوری سابق قرقیزستان در ازای موافقت وی با بستن پایگاه آمریکایی ‘ماناس’ در این کشور، رشوه داده است.

وی همچنین افزود: روسیه غالبا به سیاست بده بستان در مذاکرات متوسل می شود و مسایلی را که با همدیگر ارتباطی ندارند، مرتبط می کند.

مک فول ادامه داد: در سال ۲۰۰۹ مقام های روس پیشنهاد کردند که اگر آمریکا می خواهد در باره سامانه پدافند موشکی در اروپا با روسیه به توافق برسد، باید در آسیای مرکزی امتیازاتی بدهد.

وی افزود: روسیه همچنین پیشنهاد کرد در صورتی که آمریکا مساله دمکراسی و حقوق بشر در روسیه را مطرح نکند، می تواند در برخی مسایل با مسکو به توافق برسد.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود اظهارات ‘مک فول’ را غیرحرفه ای خواند و خاطرنشان کرد: سفیر آمریکا بهتر می داند که کشورش چه رشوه هایی داده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه در این باره آمده است: در ارتباط با پایگاه ‘ماناس’ در قرقیزستان لازم به یادآوری است که دولت بوش اعلام کرده بود این پایگاه را برای دو سال به منظور پشتیبانی نیروهایش در افغانستان نیاز دارد، اما به رغم تغییر دولت وی، رویکردهای سیاسی واشنگتن همچنان غیرشفاف و غیرقابل پیش بینی است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود همچنین اتهام مک فول به این کشور مبنی بر اتخاذ سیاست بده بستان را ادعایی بی اساس خواند و افزود: ادعای مک فول مبنی بر پیشنهاد روسیه برای معامله بر سر ایران و گرجستان و حقوق بشر در روسیه با مساله کره شمالی نشان می دهد که وی از موضع مسکو در باره منع گسترش سلاح اتمی چیزی نمی داند.

‘مایکل مک فول’ سفیر آمریکا پس از اطلاع از بروز جنجال سیاسی ناشی از اظهاراتش در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ‘تویتر’ وعده داد از این پس از چارچوب نزاکت دیپلماتیک خارج نشود و مودبانه تر سخن بگوید.

مک فول در ماه مارس گذشته هم در جمع خبرنگاران، روسیه را کشوری وحشی خواند که این اقدام وی با اعتراض شدید سیاستمداران و نخبگان روس مواجه شد.

وی ژانویه امسال نیز در حالی که هنوز استوارنامه خود را به رییس جمهوری روسیه تسلیم نکرده بود، با گروهی از مخالفان دولت روسیه دیدار کرد و این مساله باعث ناخرسندی دولتمردان روس و اعتراض گسترده آنان به این اقدام سفیر آمریکا شد.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸**۱۵۹۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۵۷۳۸۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.