روش ترکیبی بهترین گزینه اسکان زلزله‌زدگان/تامین فضای بهداشتی چالش عمده کشور بعد از زلزله‌ها

رییس پژوهشکده سوانح طبیعی با اشاره به تجارب کشور در زمینه اسکان اضطراری، موقت و دائم بعد از زلزله سرپل ذهاب گفت: برای مدیریت اسکان بهترین گزینه استفاده از روش‌های ترکیبی است که ما تجارب ارزنده‌ای بعد از زلزله سرپل ذهاب کسب کردیم.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایسنا دکتر حسین گرکانی در وبینار تخصصی چهارمین سالگرد زلزله ۲۱ آبان سال ۱۳۹۶ سرپل ذهاب با اشاره به مساله پر چالش اسکان اضطراری در این زلزله، افزود: اسکان اضطراری و اسکان موقت قرار است پلی باشد برای رسیدن به اسکان دائم و در رویدادهای مختلفی که در آن اسکان موقت مورد نیاز بوده، معمولا در کشور دو مسیر طی شده است.

وی مسیر اول را در ۳ فاز “اسکان اضطراری”، “اسکان موقت” و “اسکان دائم” دانست و ادامه داد: مسیر دوم با ۲ فاز است که همانند زلزله لرستان که اسکان موقت در آن حذف شد و اسکان اضطراری به اسکان دائم رسید.

گرکانی با بیان اینکه در زلزله کرمانشاه به دلیل میزان خسارات نیاز بود تا اسکان موقت دیده شود، ادامه داد: در سرپل ذهاب به دلیل سرمای سخت نیازمند این مرحله بودیم و باید ساماندهی می‌شدند.

رییس پژوهشکده سوانح طبیعی، اضافه کرد: آنچه که در اسکان موقت سرپل ذهاب مطرح شد، اجاره بها بود که این تصمیم تبعاتی را ایجاد کرد که به علت فشار رسانه، سیاست اجاره بها در مقطعی کنار گذاشته شد و تامین اسکان با کانکس تغییر یافت.

وی تامین اسکان با اجاره بها را در راستای اسکان دائم عنوان کرد و یادآور شد: در روستاها کانکس مطرح شد و در شهر سرپل ذهاب دو سیاست پرداخت اجاره و کانکس مطرح شد. عمده افرادی که در کانکس اسکان یافتند از سوی خیرین کانکس‌ها تهیه شده بود و متاسفانه روند مشخصی برای فعالیت بخش خیرین دیده نشده بود.

گرکانی با اشاره به معضلات مکان یابی اسکان موقت بعد از زلزله سرپل ذهاب، افزود: مکان یایی در روستاها راحت‌تر بود، اگرچه در ابتدای کار به سهولت اجرایی شد، ولی با ورود خیرین روند مدیریت مکان یابی تغییر یافت و یکی از معضلات اساسی بازسازی شهر سرپل ذهاب بعد از زلزله، همین چیدمان کانکس‌ها بود که متاسفانه مدیریت نشده بود.

وی یکی از کلیدی ترین موضوعات مطرح در اسکان موقت بعد از زلزله را تهیه سرویس بهداشتی عنوان کرد و یادآور شد: متاسفانه تاکنون نه مسوول آن مشخص شده است و نه منابع مالی آن، ولی سندی در یکی از کارگروه‌های مدیریت بحران موجود است که بر اساس آن ۴ وزارتخانه مسؤول تامین فضاهای بهداشتی مانند سرویس بهداشتی و حمام هستند. نبود این فضاها به ویژه برای زنان  اشکالات زیادی را ایجاد کرده است.

رییس پژهشکده سوانح طبیعی ادامه داد: در زلزله سرپل ذهاب هر چند که در ابتدا نا هماهنگی هایی صورت گرفت ولی این رویکرد که همه اقشار از مستاجرین تا صاحبان مسکن جزو اقشار آسیب پذیر در نظر گرفته شدند، اقدام درستی بود و بهترین شیوع ساماندهی اسکان زلزله زدگان استفاده از روش‌های چند گزینه ای است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.