روندهای رو به رشد در انتظار تلویزیون‌های متصل به شبکه

روندهای رو به رشد در انتظار تلویزیون‌های متصل به شبکه

امروزه، تجهیزات و دستگاه‌های تلویزیونی جدید، خدماتی مانند دسترسی اینترنتی را به مشتریان ارایه می‌دهند، به طوری که استفاده از اتصال‌های باند وسیع خانگی در کشورهای توسعه‌یافته بسیار گسترده‌ و متداول شده است. در نتیجه، بسیاری از مشتریان می‌توانند از طریق باندوسیع و با استفاده از PC، لپ‌تاپ و گوشی‌های هوشمند، برنامه‌های ویدیویی اینترنتی را در خانه تماشا کنند. به نظر می رسد در حال حاضر، زمان آن فرا رسیده است که دستگاه تلویزیون نیز آنلاین شده و برای بینندگان خانگی علاوه‌ بر تماشای ویدیو، خدمات تعاملی جدید را نیز فراهم آورد.
پیش‌بینی می‌شود که ۵۴درصد از تلویزیون‌های صفحه مسطحی (۱۴۸٫۳میلیون دستگاه) که در سال ۲۰۲۲ در سرتاسر جهان فروخته خواهد شد، به خدمات و اتصال اینترنتی مجهز گردد.

تجهیزات مختلف و اکوسیستمی با بازیگران متنوع
امروزه اکوسیستم دستگاه‌های تلویزیون متصل به شبکه گسترده‌تر شده است و انواع بیشتری از صفحه نمایش‌های برنامه ویدئویی را شامل می‌شود و فقط به دستگاه‌های تلویزیون در منازل محدود نمی‌شود.
به طور مثال، شرکت آمریکایی Vizio، تولیدکننده تلویزیون صفحه مسطح، در حال تولید برنامه کاربردی VIA است که امکان استفاده از آن در دستگاه‌هایی در سایز ۲۲اینچ نیز وجود دارد. این برنامه‌ها به مخاطبان خاص همچون دانشجویان برای استفاده از تلویزیون در دانشگاه و یا مخاطبانی در مکان‌های خاص مثل پناهگاه‌ها یا آشپزخانه‌ها ارایه می‌شود. از این‌رو، می‌توان گفت که بازیگران بازار خدمات تلویزیونی که امروزه بازیگران بازار باند وسیع را نیز شامل می‌شوند، می‌کوشند تا با استفاده از پلتفرم‌های مختلف، خدمات مورد نظر را به کاربران ارائه دهند.

رقابت همه جانبه برای اتصال تلویزیون‌های کاربران به اینترنت
سازندگان تجهیزات الکترونیک مصرفی، شرکت‌های ارایه‌دهنده کنسول بازی، شرکت‌های فناوری‌محور و اپراتورهای تلویزیون پولی در حال رقابت برای اتصال دستگاه‌های تلویزیونی خانگی به اینترنت هستند. البته هر یک از آنها انگیزه‌های تجاری قوی‌ برای انجام چنین کاری دارند.
در این بین اپراتورهای کابلی و اپراتورهای تلویزیون پولی ماهواره‌ای با رقابت روزافزون از طرف اپراتورهای IPTV همانند Verizon FiOS و تمام تازه‌واردین به بازار مواجه هستند. بزرگترین نگرانی آنها این است که مشترکان، اشتراک خود در شبکه‌های آنها را به دلیل استفاده از برنامه‌های ویدئویی از طریق تلویزیون‌های متصل، قطع کنند. زیرا این روش جدید، مناسب‌تر و در واقع، ارزان قیمت‌تر است.
یکی از رهیافت‌های اپراتورها در ایالات متحده ارائه خدمات جدید و پیشرفته تلویزیونی و VoD از طریق انواع تجهیزات در قالب طرح  TV Everywhere بوده است. برخی از اپراتورهای تلویزیون پولی از این مرحله نیز فراتر رفته‌ و با تازه‌واردین به بازار همکاری‌هایی را آغاز کرده‌اند یا حتی در برخی از موارد، با راه‌اندازی خدمات آنلاین، از آنها نیز سبقت می‌گیرند.

ترجمه: مریم پرستش – گروه طیف

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.