روند صعودی بیکاری جوانان در اروپا

روند صعودی بیکاری جوانان در اروپا هشدار اقتصاددانان را برانگیخته است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از روزنامه یو اس ای تودی ؛ بحران اقتصادی اروپا بیشترین لطمه را به جوانانی وارد می سازد که در اوضاع نابسامان اقتصادی این قاره به دنبال شغلند. هم اکنون میزان بیکاری جوانان در یونان تقریبا پنجاه و سه درصد، در اسپانیا پنجاه و یک و نیم درصد و در ایتالیا سی و پنج درصد است.

در هفده کشوری که از ارز واحد اروپایی استفاده می کنند، میزان بیکاری جوانان به رقم بی سابقه بیست و دو درصد رسیده است که دو برابر میزان کل بیکاری در منطقه یورو است که هم اکنون یازده درصد است.

این رقم نیز بالاترین میزان از زمان ایجاد یورو در سال هزار و نهصد و نود و نه است. فقط آلمان با بیکاری هفت و نه درصدی  جوانان از این روند مستثنی است. میزان بیکاری جوانان در آمریکا که سنین شانزده تا بیست و چهار سال را در بر می گیرد، ماه گذشته شانزده و نیم درصد بود.

اقتصاد دانان از آن بیم دارند که سالها بیکاری در اروپا منجر به وضعی شبیه «نسل بر باد رفته» ژاپن شود که بزرگسالان جوان در دهه هزار و نهصد و نود درگیر تلاشی بیهوده برای پیدا  کردن شغل بودند و امروز خود را فاقد حرفه های کاری  مناسب می بینند.

هر چه بزرگسالان جوان مدت طولانی تری بیکار بمانند، مدت زمان بیشتری فاقد هر گونه نقشی در رشد اقتصادی اند،  از کمکهای دولتی استفاده می کند و خطر ناآرامی های اجتماعی را افزایش می دهند.

بیکاری جوانان تقریبا همیشه حدود دو برابر بیکاری کلی در اروپا بوده است. اما مشکلات اقتصادی اروپا که با بحران  مالی سال دو هزار و هشت شروع شد و همچنان با بدهی بالای دولتها ادامه دارد، اوضاع را به مراتب حادتر کرده است. 

کشورها برنامه های ریاضتی اتخاذ کرده و تعداد کارمندان دولتی را کاهش داده اند. شرکتها یا بخشی از کارکنان شان را اخراج کرده اند یا استخدام کارگران جدید را به علت کاهش تقاضا متوقف کرده اند.

ورشکستگی بازار مسکن نیز موجب حذف مشاغل ساختمانی شده است که بسیاری از آنها در اختیار کارگران جوان بود و کارگران مسن تر که درآمدشان به علت رکود و بحران مالی لطمه دیده است، دیرتر از کار انصراف می دهند.

در نتیجه موج پی در پی جوانانی که از دبیرستان و دانشکده بدون احتمال چندانی برای کاریابی فارغ التحصیل می شوند، هر سال میزان بیکاری جوانان را بالاتر می برد.
چشم انداز امیدبخشی برای رفع این بحران وجود ندارد. بیش از نیمی از کشورهای منطقه یورو گرفتار رکودند و طبق گزارش صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی کل منطقه امسال سه دهم درصد کاهش خواهد داشت.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.