رونمایی از مجموعه مستند «انقلاب‌های بدون مرز»

رونمایی از مجموعه مستند «انقلاب‌های بدون مرز»

جام جم آنلاین: مجموعه مستند «انقلاب‌های بدون مرز» با موضوع بیداری اسلامی شنبه دهم تیر ماه با حضور دکتر حسینی وزیر ارشاد و مهدی فرجی مدیر شبکه یک سیما رونمایی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سیما به نقل از روابط عمومی شبکه یک، مرتضی شعبانی تهیه کننده مجموعه مستند «انقلاب‌های بدون مرز» گفت: بعد از ظهر شنبه دهم تیرماه مراسمی در تالار سوره حوزۀ هنری برگزار و طی آن از سیزده برنامۀ مستند تلویزیونی و پنج نماهنگ با محتوای بیداری اسلامی رونمایی می­ شود. برگزارکنندگان این مراسم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شبکۀ اول سیما و مؤسسۀ فرهنگی «بیان رسانه گستر» هستند. سه نهادی که تحقیق تا پخش این مجموعه را تمهید و تدارک می‌­کنند. گروه حماسه و دفاع در همۀ موارد و مشارکت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در شش قسمت از مستندهای تولیدی مشارکت داشته است.

وی افزود:محتوای کلی این برنامه­‌ها به ریشه‌یابی و ماهیت خیزش ­های انقلابی یک و نیم سالۀ اخیر در منطقۀ خاورمیانه و شمال آفریقا می‌پردازد و تحولات مربوط به کشورهای مصر (دو برنامه)، تونس (دو برنامه). بحرین (یک برنامه)، لیبی (یک برنامه)، یمن (یک برنامه)، تحولات مربوط به فلسطین و رژیم صهیونیستی و نسبت آن با موضوع بیداری اسلامی (یک برنامه) و کلّیت مجرای بیداری اسلامی (چهار برنامه)… خواهد پرداخت. یک برنامۀ ویزه با عنوان «رؤیای آمریکایی» هم به ماجرای جنبش وال استریت در ایالات متحده پرداخته و مسائل و مشکلات جامعۀ آمریکا در حوزۀ سیاست و اقتصاد را ارزیابی می‌­کند..

شعبانی در خصوص مراسم رونمایی گفت:در مراسم روز شنبه سخنرانی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، آقای دکتر حسینی، مدیر شبکۀ اول سیما؛ آقای مهدی فرجی و مدیرعامل مؤسسۀ فرهنگی بیان رسانه گستر؛ حجت­ الاسلام والمسلمین حاج ­آقا کریمیان را خواهیم داشت. در فواصل میان سخنرانی‌ها نیز چند نماهنگ تولیدی با صدای برخی از هنرمندان کشورمان پخش می‌­شود. حسن ختام این همایش هم پخش مستند «بحرین؛ انقلاب فراموش شده» خواهد بود. شروع این مراسم ساعت ۱۸ است و حدود دو ساعت و نیم به طول خواهد انجامید.

در این مراسم دست‌اندرکارانی از سه نهاد برگزارکننده، خصوصاً مستندسازان، حضور دارند اما نمایندگانی از تشکلات دانشجویی کشور هم خواهیم داشت. در عین حال که از شرکت عموم مردم و استفاده از برنامه­‌های مراسم استقبال می‌­کنیم. 

تهیه کننده مستند«انقلاب‌های بدون مرز» با اشاره به انتخاب و پخش مستند «بحرین؛ انقلاب فراموش­ شده» تصریح کرد: انتخاب این قسمت از مجموعه مزیت کیفی یا ساختاری ویژه‌ای نسبت به دیگر برنامه‌ها ندارد و صرفاً به دلیل مظلومیت بیشتر مردم بحرین و سکوت خبری بی‌رحمانۀ پیرامون آن است. سابقۀ اندیشۀ بیداری در بحرین به بیش از چهل سال قبل برمی­ گردد اما به دلایل مختلف، از جمله بی­ توجهی به مطالبات مردمی از ناحیۀ سردمداران این کشور و همچنین سکوت خبری ناعادلانۀ پیرامون آن، انعکاس خبری لازم و درخوری نداشته است. ما با ساخت این مستند و همچنین انتخاب آن در ویترین یک مراسم نمادین، خواسته­ ایم در هیات اقدامی هر چند کوچک به لزوم رعایت و جبران این کوتاهی تاریخی اشاره کنیم.

 تا آنجا که اطلاع دارم مؤسسۀ بیان رسانه گستر در تدارک ترجمه و آماده سازی این مجموعه برای پخش همزمان آن از آنتن برخی شبکه­‌های داخلی و خارجی نیز هست. قاعدتاً مشتاقیم این زحمت گروهی که از حدود هشت ماه پیش آغاز شده و همچنان هم ادامه دارد، مخاطبان بیشتر و گسترده ­تری داشته باشد و طیف بیشتری از بینندگان از ریشه و علل تحولات ماه­‌های اخیر در بخش وسیعی از منطقه و جهان مطلع شوند. تحوّلاتی که به رغم اسم­‌های گوناگون و تعبیرات مختلفی که از آن کرده و می‌کنند، منشأیی روشنگرانه و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی دارد و آیندۀ پرافتخار و امیدبخشی را برای سرافرازی و استقلال ملّت­‌های مسلمان نوید می دهد. مایۀ خوش­وقتی ما است اگر توانسته باشیم در تبیین و انعکاس خبری این رویداد عظیم کاری کرده باشیم.

به گفتۀ شعبانی، عموم این برنامه‌‌ها را کارگردانان ایرانی ساخته­ اند اما بدیهی است به ضرورت از کمک و مساعدت برخی از همکاران در کشورهای لبنان، مصر، لیبی و تونس هم بهره­مند بوده­‌اند. آقایان سید روح‌الله حسینی، دکتر شمس، سیداحسان اصغرزاده و سعید صادقی از جمله کارگردانان برنامه­‌های مستند و عبدالستار کاکایی و صادق شادی از جمله کارگردانان نماهنگ­‌های این مجموعه بوده­‌اند.

عموم برنامه‌‌ها ساختاری ترکیبی دارند و در آن­ها از گفت­گو، روایت راوی و تصاویر آرشیوی استفاده شده است. در برخی برنامه‌ها از اندیشمندان و نخبگان فرهنگ و سیاست بین ­المللی، از جمله نخبگان و شخصیت‌های مدعو در دو همایش بزرگ «بیداری اسلامی» و «جوانان و بیداری اسلامی» گفت ­و گو شده است.

مجموعه مستند ۱۲ قسمتی «انقلاب‌های بدون مرز» کاری از گروه حماسه و دفاع شبکه یک سیما با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است که پخش آن از یک روز پس از مراسم رونمایی، یعنی یازدهم تیرماه، و به صورت هفتگی آغاز شود؛ روزهای یک­شنبه پس از بخش خبری ساعت ۱۹ و تکرار آن در روزهای جمعه، پس از بخش خبری ساعت ۱۴ خواهد بود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.