رونمایی از ابررایانه‌ای قدرتمند‌تر از قوی‌ترین ابررایانه جهان

سهشنبه ۹ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

فضای سایبر > کامپیوتر
لابراتوار ملی آک‌ریج یا ORNL iبه تازگی ابررایانه‌ای را رونمایی نموده که iبه نقل از این مرکز قدرتمند‌ترین ابررایانه جهان است.

به گزارش تفسیری Gizmag، این ابررایانه تازه تایتان نام داشته و iبه بزرگی که زمین بسکتبال است،‌انرژی مصرفی این ابررایانه iبه اندازه‌ای است که می‌تواند انرژی یک شهر کوچک را تامین کند.

تایتان از توانایی ۲۰ هزار تریلیون محاسبه در ثانیه برخوردار است، این توانایی تاینان را ۱۰ برابر قوی‌تر از ابررایانه سابقا قدرتمند ORNL، یعنی ابررایانه جاگوار خواهد ساخت. با داشتن چنین قدرت محاسباتی، توانایی ابررایانه تایتان ۲۰ تریلیون برابر یک رایانه معمولی خانگی است. تایتان این توانایی را از قطعاتی iبه دست آورده که در اصل ویژه رایانه های بازی ساخته شده‌اند.

ابررایانه

تایتان که نام دیگرش Cray XK7 است از ۱۸ هزار و ۶۸۸ گره پردازشی برخوردار است که هر یک از این گره‌ها حاوی ۱۶ پردازشگر AMD Opterom 6274 و یک واحد شتابگر پردازشگر گرافیکی NVIDIA Tesla k20 یا GPU است. این ابررایانه همچنین حافظه‌ای ۷۰۰ ترابایتی دارد.

GPU ها iبه منظور اداره همزمان محاسبات با سرعتی بسیار بالا طراحی و ساخته شده‌اند از این رو برای ابررایانه‌ها قطعات بسیار کاربردی خواهند بود. ۲۹۹ هزار و هشت CPU iبه کار‌گرفته شده در تایتان برای شبیه سازی‌ها استفاده خواهند شد درحالی‌که GPU ها پردازش دشوار اعداد و ارقام را iبه عهده دارند.

ابررانه

یکی از چالش‌های همیشگی درباره ابررایانه‌ها مصرف بالای انرژی در آنها است. ترکیب GPU ها و CPU ها در یک سیستم منجر iبه کاهش مصرف انرژی نسبت iبه سیستمی خواهد شد که در آن تنها از CPU استفاده شده است و iبه این شکل از میزان کرین ناشی از مصرف انرژی بسیار کاسته خواهد شد. قرار است تایتان از قدرت باورنکردنی و غیرقابل تصور خود برای تحقیقات درباره انرژی، تغییرات آب و هوایی، مواد و دیگر موضوعات استفاده کند.

سرعت و قدرت بالای این ابررایانه امکان ایجاد شبیه‌سازی‌های دقیق‌تر و سریعتر را iبه وجود خواهد آورد و با وجود اینکه هنوز iبه طور کامل تکمیل نشده،‌از آن برای پروژه‌های مختلف استفاده می‌شود.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.