رویکرد جدید مصر به فلسطین

جام جم آنلاین: انقلاب ۲۵ ژانویه در مصر به پیروزی رسید و بسیاری از اهداف آن محقق شد و برخی از اهداف آن همچون پاکسازی دستگاه قضایی از عوامل حسنی مبارک و بازگشت ارتش به پادگان‌ها، هنوز محقق نشده است.

کشور مصر، طبیعت و مرزهای جغرافیایی آن، آثار باستانی‌اش همچون اهرام و رودخانه خروشان نیل هیچ تغییری نکرده است، اما چارچوب سیاسی مصر به طور کلی تغییر کرده است.

برخی از رهبران و سران تشکیلات خودگران فلسطین عقیده دارند مصر تغییر نکرده است و هر رییس‌جمهوری که در مصر بر سر کار آید، در سیاست خارجی خود منافع مصر و تمامی کشورهای عربی را در نظر می‌گیرد و بدان پایبند است.

این سخن فرضیه صحیحی دارد، اما از نظر عملی صحیح نیست؛ چراکه رئیس‌جمهور مخلوع مصر،‌ حسنی مبارک برای مصر و سربلندی این کشور و تامین منافع آن تلاش نمی‌کرد؛ بلکه برعکس.

حسنی مبارک و حزب ملی حاکم بر مصر این کشور را ویران نموده و ثروت‌ها و منابع طبیعی آن را غارت و مسیر پیشرفت مصر را با مشکل مواجه ساخت.

علاوه بر این نظام سابق مصر به دشمن اسرائیلی کمک‌های شایانی ارزانی داشت و در محاصره نوار غزه و ساکنان آن همکاری نزدیکی با اسرائیل کرد که با منافع امت اسلامی و عربی در تضاد است.

مصر تغییری نکرده است، اما حاکمان این سرزمین تغییر یافته‌اند. حسنی مبارک از استقبال گرم رهبران و سران جنبش‌های فلسطینی، بویژه جنبش حماس خودداری می‌کرد و حماس را دشمن خود می‌دانست، اما محمد مرسی رییس‌جمهور کنونی مصر درهای کشور مصر و کاخ ریاست‌جمهوری را به روی سران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گشوده است و با شخصیت‌های برجسته جنبش حماس همچون خالد مشعل رییس دفتر سیاسی حماس، محمود الزهار، موسی ابومرزوق و دیگر اعضای دفتر سیاسی این جنبش دیدار صمیمانه‌ای داشت.

رییس‌جمهور مصر با دکتر عزیز دویک، رییس مجلس قانونگذاری فلسطین به مناسبت آزادی‌اش از زندان رژیم صهیونیستی، تماس تلفنی برقرار کرد.

در حالی که این اقدام و اقدام‌های مشابه در زمان حسنی مبارک ممکن نبود، حتی برخی از رهبران و شخصیت‌های فلسطینی نیز خود را برتر از آن می‌دانستند که با رییس مجلس قانونگذاری فلسطین تماس تلفنی برقرار کرده و جویای حال او شوند اما اکنون شرایط داخلی مصر کاملا تغییر کرده است.

اگرچه رودخانه نیل و اهرام سه‌گانه (نمادهای این کشور) بر سر جایشان باقی مانده و هیچ تغییری در آنها مشاهده نمی‌شود، اما فرعون مصر دیگر در قصر ریاست جمهوری حضور ندارد، بلکه می‌توان گفت با رفتن او فردی جایگزین‌اش شد که منافع مصر و امت عربی برایش اهمیت داشته و از آن حمایت می‌کند.

استقبال رییس‌جمهور مصر با اعضای جنبش حماس و تماس تلفنی او با دکتر دویک، به معنای آن نیست که محمد مرسی تنها خواهان ارتباط با اعضای جنبش حماس بوده و دیگر گروه‌ها و احزاب فلسطینی را فراموش کرده یا با آنان مخالف است؛ بلکه منطق حکم می‌کند رییس‌جمهور مصر جنبش حماس را به عنوان بزرگ‌ترین جنبش مقاومت و منتخب ملت فلسطین نادیده نگیرد؛ خصوصا در شرایط کنونی که مصر بهبود اوضاع ساکنان نوار غزه و ایجاد سازش میان گروه‌های فلسطینی را با جدیت دنبال می‌کند.

روزنامه فلسطین – مترجم: محمدجواد گودینی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.