رویوران: تهدید‌های مرسی علیه دولت سوریه تنها مصرف داخلی دارد

۲۷خردادماه،

یک کارشناس مسائل خاورمیانه، گفت: تهدیدهای مرسی علیه دولت سوریه تنها مصرف داخلی داشته و مرسی تلاش می‌کند با این حربه افکار مردم را به سوی مسائل فرعی سوق دهد.

حسن رویوران در گفت‌وگو با خبرنگار بیداری اسلامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد سخنان اخیر مرسی مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک با سوریه، عنوان کرد: مصر یک بار دیگر هم روابطش را با سوریه قطع کرده بود و چندی پیش تازه کاردار خود را به سوریه اعزام کرده بود ولی مجددا از موضع قبلی خود کناره‌گیری کردند.

رویوران افزود: رفتار مصر با سوریه بیشتر بر اساس جو داخلی مصر است نه بر اساس منافع دو کشور. یعنی هرگاه دولت مصر تحت فشار داخلی قرار گیرد روابط خود با سوریه را قطع می‌کند و در شرایط دیگری از مواضع خود عقب‌نشینی می‌کند و از آنجا که در مصر کنفرانس “یاری سوریه” برگزار شده دوباره مساله قطع رابطه با سوریه مطرح شده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه مصر با مشکلات داخلی بسیاری روبرو شده و به همین سبب تلاش می‌کند نگاه‌ها را به سوی مسائل فرعی معطوف کند، عنوان کرد: صحبت‌های مرسی در مورد قطع رابطه دیپلماتیک با سوریه هم از همین دست می باشند و به منظور کم کردن فشارهای داخلی بر دولت زده شدند.

وی ادامه داد: من بعید می‌دانم صحبت‌های مرسی از نظر بین‌المللی تاثیر چندانی داشته باشد چرا که جایگاه مصر امروز در جهان عرب بسیار ضعیف است و علاوه بر آن خود مرسی هم عملکرد مطلوبی نداشته و از توانمندی‌های قابل توجهی برخوردار نیست. بنابراین به نظر نمی‌رسد گفته‌های او در رابطه با قطع روابط دیپلماتیک با سوریه چندان جدی باشد و به احتمال قوی بیشتر مصرف داخلی دارد.

رویوران در بخش دیگری از این گفت‌وگو به جمع‌آوری امضا از سوی مخالفان دولت مصر برای برکناری مرسی اشاره کرد و گفت: مرسی به صورت کاملا قانونی و طی انتخابات روی کار آمد به همین سبب مخالفان مرسی تلاش می‌کنند با جمع‌آوری میلیونی امضا عملا یک مشروعیت انتخابی در مقابل مشروعیت انتخاب مرسی به دست آورند تا از این طریق بتوانند او را تحت فشار قرار داده و عزلش کنند.

وی افزود: اما این سوال مطرح است که آیا جمع‌آوری امضا راهکاری قانونی برای برکناری رییس جمهور یک کشور است که کاملا قانونی روی کار آمده است؟ در هر صورت قانون مصر چنین موضوعی را پیش‌بینی نکرده است، در حقیقت جمع آوری امضا از سوی مخالفان مرسی فعلا یک ابتکار میدانی محسوب می گردد نه کاری قانونی.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: فعلا نمی‌توان پیش‌بینی کرد که جمع‌آوری امضای میلیونی برای برکناری مرسی از ریاست‌جمهوری چقدر تاثیرگذار است و باید دید که در آینده چه خواهد شد.

وی در مورد اخطار مرسی برای برخورد با بقایای نظام سابق مصر، گفت: دولت مصر تا کنون ناکارآمدی بسیاری داشته و توان انجام بسیاری از امور و حل مشکلات را ندارد. البته این امر که دولت نهادهای قدرت از جمله ارتش، نیروهای نظامی و اطلاعاتی و امنیتی را در اختیار ندارد را هم می توان از جمله مهم ترین علل این ناکار آمدی ها دانست .

وی در پایان عنوان کرد:هشدارهای مرسی به مخالفان خودزمانی قابلیت اجرا پیدا می‌کنند که حاکمیت در اوج قدرت قرار گیرد یعنی دولت قدرت اجرایی کردن تصمیمات خود را داشته باشد. متاسفانه در حال حاضر دولت مصر توان اجرایی کردن تصمیمات خود را ندارد و به همین سبب هم تا امروز موفق به برخورد و یا برکناری اشخاصی باقیمانده از حکومت سابق را نداشته است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.