روی دیگر جناب چرچیل مغرور/عکس

چرچیل که به داشتن شخصیتی مغرور و شوخ به طور همزمان مشهور بود گفت این جایزه به خاطر موفقیت های سیاسی است یا اینکه به خاطر موفقیت های ادبی به من داده می شود؟ در میان کشورهای غربی چرچیل به عنوان سیاستمدار برتر قرن گذشته معروف شده است ولی تا کنون کمتر به توانایی های دیگر او پرداخته شده است. چرچیل در کنار شخصیت مغرور و خشک مخصوص شغلش هرچند نتوانست جایزه نوبل ادبیات را کسب کند ولی نبوغی در حوزه ادبیات داشت و اگر بزرگترین نخست وزیر دوران جنگ شناخته نمی شد احتمالاً در حوزه ادبیات یا روزنامه نگاری و تاریخ به جایزه ای بزرگ دست می یافت. نویسندگی، روزنامه نگاری، تاریخ و نوشتن بیوگرافی کارنامه ادبی چرچیل هستند که در کتاب جدید پیتر کلارک روزنامه نگار انگلیسی روزنامه های ایندیپندنت و گاردین به آن اشاره شده است. در این کتاب با عنوان «تخصص های چرچیل: سیاستمدار، سخنران، نویسنده» کلارک به گوشه ای از زندگی نخست وزیر سابق انگلیس پرداخته است که تا کنون کمتر درباره آن در کتابی آورده شده است.

در این کتاب درباره مردی سیاستمدار و مغرور و چاق نوشته شده است که بیشتر عمرش را به دنبال پول درآوردن بوده است و برای این هدف هر تخصصی که لازم بوده یاد گرفته است. به نوشته کلارک قلم چرچیل آنقدر قوی بود که در اواخر سالهای ۱۹۳۰ حدود ۳۰ برابر بیشتر از حقوق دریافتی از پارلمان دریافت می کرد. مثل بسیاری از نویسنده ها، چرچیل نیز برای مورد توجه بودن وسواس داشت. وینستون جوان همانطور که در خاطراتش نوشته است از همان ابتدا می دانست که نامش به یکی از مشهورترین شخصیت های تاریخی تبدیل خواهد شد. یکی از تخصص های ذکر شده در کتاب کلارک و با استناد به کتاب تاریخ چرچیل که در سالهای ۱۹۵۰ منتشر شد، تبحر خاص او در سخنرانی بود که در سال ۱۹۱۸ در اتحادیه سخنرانان زبان انگلیسی یکی از شخصیت های برجسته شناخته شد که خودش در کتابش این توانایی را موجب اتحاد بیشتر با آمریکا در جنگ های جهانی اول و دوم ذکر کرده است.

البته به نوشته کلارک، چرچیل هیچ وقت روحیات آنجلوساکسونی نداشته است و ادعا می کند حتی اکثر سالهای عمرش به تلاش برای اتحاد با فرانسوی ها سپری شده است. انتخاب جملات در لحظات حساس تاریخی یکی از خصوصیات اصلی چرچیل است که با ترکیب تخصص نویسندگی و سیاست آمیخته با حس غرور موجب شده که در کتاب کلاک از وینستون چرچیل بیشتر از یک سیاستمدار به هنرمندی خلاق تعبیر شود که بیشتر از سیاست در آرزوی مطرح شدن در حوزه ادبیات و هنر بود.

ایندیپندنت/ ۷ جولای/ ترجمه محمد حسنلو

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.