“ری کراک” و تاریخچه مک دونالد

تاریخچه ی مختصری از یکی از رستوران های زنجیره ای دنیا:
“ری کراک” و تاریخچه مک دونالد

۱۴:۰۰ (چهارشنبه ۴ مرداد )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

ری کراک می گوید: اگر یک آجر برای هر زمان داشتم عبارت کیفیت ، خدمات ، نظافت و ارزش قائل شدن را تکرار می کردم و فکر می کنم با آنها می توانستم پلی بر اقیانوس اطلس بسازم .

چگونه شما یک رستوران بزرگ  تاسیس می کنید و یک شبه در سن ۵۲ سالگی موفق می شوید ؟

ری کراک اینگونه گفت : درست است که من یک شبه به موفقیت رسیدم اما ۳۰ سال برای رسیدن به موفقیت زمان طولانی است .

در سال ۱۹۱۷ ری کراک ۱۵ ساله  درباره سنش دروغ گفت تا بتواند به موسسه رد کراس بعنوان راننده آمبولانس بپیوندد . اما جنگ پیش از اتمام دوره آموزشی او به پایان رسید. سپس او بعنوان نوازنده پیانو فروشنده فنجان و مخلوط کن چند کاره  مشغول به کار شد.

در سال ۱۹۵۴ او از سفارش ۸ عدد مخلوط کن از رستوران سن برناردینو در کالیفرنیا متعجب شد. 

در آنجا او یک رستوران کوچک اما موفقی را یافت که توسط برادران دیک و مک مک دونالد اداره می شد . و از تاثیر عملکرد آنها متعجب شد. آنها منوی با غذاهای محدودی را سرو می کردند که فقط روی چند آیتم تمرکز داشت مانند : برگرها، سرخ کردنی ها و نوشیدنی ها که به آنها اجازه می داد بتوانند در هر مرحله بر کیفیت تمرکز کنند .

کراک نظر خود مبنی بر گسترش رستورانهای مک دونالد در سرتاسر آمریکا را  با دو برادر در میان گذاشت. در ۱۹۵۵ شرکت مک دونالد را تاسیس کرد و ۵ سال بعد انحصار نام مک دونالد را خرید.  در ۱۹۵۸ یکصدمین میلیون همبرگر خود را فروخت.

 

یک فلسفه بی همتا

ری کراک قصد داشت سیستم رستورانی تاسیس کند که برای کیفیت همیشگی غذاها و روش واحد تهیه غذاها معروف باشد. او می خواست برگرها، سیب زمینی های سرخ کرده، دسرها و نوشیدنیها مزه یکسانی در همه قسمتهای آمریکا از آلاباما تا آلاسکا داشته باشند.

 

 تجارت برای خودتان  اما نه توسط  خودتان

برای رسیدن به این هدف او الگوی منحصر بفردی داشت: ترغیب کردن تولید کنندگان و امتیاز داران برای  خرید ایده او ،کار کردن نه برای مک دونالد بلکه برای خودشان . فلسفه او بر پایه اصل ساده صندلی با ۳ پایه بود : یکی از پایه ها مک دونالد، دومین پایه امتیاز داران و سومین پایه تولید کنندگان مک دونالد . استحکام صندلی به هر سه پایه آن بستگی داشت.

پاداش نو آوری

ری کراک به روحیه پیش قدم بودن اعتقاد داشت و به امتیازدارانش برای ابتکارهای فردی پاداش می داد. بسیاری از معروفترین آیتم های منوی مک دونالد مانند بیگ مک، فیله و میگو و مک مافین تخم مرغی توسط امتیاز داران او ایجاد شد. در همان زمان  سیستم مک دونالد به امتیازداران اصرار می کرد۳ اصل مک دونالد شامل کیفیت، خدمات، نظافت و ارزش را رعایت کنند.

ریشه های کیفیت

اشتیاق مک دونالد برای کیفیت به این معنیست که تک تک اجزای غذا آزمایش شده ، چشیده شده و ارتقا یافته تا برای سیستم عملکردی رستوران مناسب باشد.

همانطور که رستورانها توسعه می یافتند، حجم زیاد سفارشها توجه تولید کنندگان را به خود جلب کرد، آنها تصمیم گرفتند استانداردهای مک دونالد را با همان جدیتی که خودش رعایت می کند، اجرا کنند.

همچنین بقیه رستورانهای خدمات دهی سریع  شروع به رعایت این استانداردها کردند، استانداردهای بالای مک دونالد همچون موجی به صنایع تولیدی گوشت و شیر رسید. در این زمان بار دیگر مک دونالد به یک شریک نیاز داشت_این بار با تولیدکنندگانش_او تاسیس بزگترین اجتماع موثر و نوآور تولید در صنایع خدماتی غذایی را آغاز کرد.این همکاری تولید کنندگان طی دهه های گذشته شکوفا شد : در حقیقت ، بسیاری از تولید کنندگان مک دونالد که امروزه کار میکنند، تجارت خود را از  دست دادن با ری کراک آغاز کردند.

 

دانشگاه همبرگر

در ۱۹۶۱ری یک دوره آموزشی را آغاز کرد، که بعدا بعنوان دانشگاه همبرگر نامیده شد، در رستوران جدیدی در ایالت ایلی نویز، روستای الک گروو. در این دوره ها، امتیازداران و کارکنان آموزش داده می شدند تا روشهای علمی ایجاد مک دونالد موفق را بیاموزند. همبرگر یو همچنین آزمایشگاه تحقیق و توسعه برای گسترش روشهای آشپزی ، سرد کردن، ذخیره سازی و خدمات دهی داشت.امروز بیشتر از ۸۰۰۰۰ نفر از این دوره ها فارغ التحصیل شدند.

 

پایان افسانه

درست تا روز فوتش ری کراک کار د ر مک دونالد را متوقف نکرد .حتی زمانیکه با ویلچر حرکت می کرد تقریبا هر روز به دفترش در سن دیه گو می رفت او به دقت مراقب اوضاع شعبه مک دونالد نزدیک محل کارش بود،با تلفن به مدیریت رستوران یاد آوری می کرد آشغالها را بردارد، بخش خود را تمیز کند، وچراغها را در شب روشن کند.

بعلت علاقه او به نوآوری، موثر بودن، پیگیری جدی او برای کیفیت و کمک های خیریه زیاد او ارث ری کراک همچنان یک بخش کامل و الهام بخش از مک دونالد است . 

ترجمه : پریسا ادیب زاده

شبکه خبری صنایع غذایی ایران – فودنا 


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.