رژیم سبزی ـ ماهی

جام جم آنلاین: هفته گذشته درباره اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد که در سال‌های اخیر به واسطه مدرنیته روزبه‌روز در اطرافمان بیشتر می‌شود، توضیح داده شد. از بین رفتن تدریجی لایه ازن و استفاده روز افزون از مواد شیمیایی به عنوان طعم‌دهنده و نگهدارنده مواد غذایی از دلایل زیادشدن رادیکال‌های آزاد است که هفته پیش در این باره سخن گفتیم.

در این مبحث، در مورد آنتی‌اکسیدان‌ها که موادی با خاصیت خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد هستند، توضیح داده می‌شود.

ابتدا باید تاکید کنیم که اجتناب از اکسیدان‌ها روش صحیح و منطقی برای سالم زیستن است. هرچه از شهرها دور شویم و در محیط‌های بدون آلودگی‌های شیمیایی و فیزیکی زندگی کنیم و هر قدر از استرس‌های روزمره دور شویم و میزان کالری مصرفی‌مان را متناسب با فعالیت‌های روزانه تنظیم کنیم، در واقع مانع ایجاد انواع رادیکال‌های آزاد در بدنمان می‌شویم البته مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها به عنوان عواملی برای افزایش طول عمر از سال‌ها قبل مورد مطالعه بوده است.

ویتامین C، ویتامین E، سلنیوم، روی و بسیاری از ریزمغذی‌ها به عنوان افزایش‌دهنده طول عمر و پیشگیری‌کننده از سرطان، سکته‌های قلبی، سکته‌های مغزی و آلزایمر مطرح و اثبات شده است.

کسانی که در سبد غذایی‌شان میوه و سبزیجات تازه و ماهی بیشتر از گوشت و مرغ است، کمتر به بیماری‌های قلبی و سرطان مبتلا می‌شوند و سالم‌تر زندگی می‌کنند. این نوع رژیم غذایی که به عنوان رژیم «سبزی ـ ماهی» در علم تغذیه معروف است به بسیاری از افراد که تازه به دیابت، فشار خون یا تنگی عروق کرونر مبتلا شده‌اند، توصیه می‌شود.

علت اصلی فایده این نوع رژیم غذایی وجود همین آنتی‌اکسیدان‌ها در آنهاست که می‌تواند با خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد از پیشروی دیابت و اترواسکلروز جلوگیری کند. در اینجا چند ماده مهم با خاصیت آنتی‌اکسیدانی و غذاهایی که حاوی آنها هستند، برشمرده می‌شود.

ویتامین C: یک ویتامین محلول در آب با خاصیت آنتی‌اکسیدان قوی است. پرتقال و دیگر مرکبات، بروکلی، کلم قرمز، انواع فلفل‌ها، کیوی و گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین C است.

ویتامین E: این ویتامین هم مثل ویتامین C خاصیت آنتی‌اکسیدان دارد و باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. تفاوت مهم ویتامین E با ویتامین C این است که چون محلول در چربی است وقتی به صورت قرص یا کپسول مصرف می‌شود، نباید بی‌رویه مصرف شود.

البته مصرف غذاهای حاوی ویتامین E بیشتر توصیه می‌شود. روغن آفتابگردان، روغن ذرت، روغن زیتون، بادام، فندق، نارگیل حاوی این ویتامین مفید است.

بتاکاروتن: کاروتن از اسم لاتین هویج گرفته شده است و یک پیش ساز ویتامین است. این ماده نیز خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و در سیب‌زمینی، هویج، اسفناج، کلم پیچ و کدو به فراوانی موجود است.

سلنیوم: شاید دلیل اصلی این‌که غذاهای دریایی را در زمره غذاهای مفید می‌دانیم، همین سلنیوم باشد که در انواع ماهی‌ها، میگو و خرچنگ وجود دارد. شاید دلیل این‌که ژاپنی‌ها بالاترین عمر در بین همه کشورهای جهان را دارند، همین باشد. سلنیوم علاوه بر قدرت آنتی‌اکسیدانی باعث افزایش قدرت باروری مردان، بهبودی آسم و روماتیسم مفصلی می‌شود.

دکتر رضا کریمی – متخصص بیماری‌های داخلی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.