رژیم کم چرب برای کاهش طولانی مدت وزن

مشکل چاقی یکی از مشکلات حوزه سلامت است که بشر امروزه با آن درگیر است. در کشورهای پیشرفته از هر ۳ نفر ۲ نفر مبتلا به اضافه وزن یا چاقی هستند.

مشکل چاقی یکی از مشکلات حوزه سلامت است که بشر امروزه با آن درگیر است. در کشورهای پیشرفته از هر ۳ نفر ۲ نفر مبتلا به اضافه وزن یا چاقی هستند. در کشور ما نیز آمار تقریبا مشابهی را متاسفانه شاهد هستیم. این وزن اضافه می تواند فرد را در معرض خطر ابتلا به حملات قلبی، سکته، دیابت نوع ۲، آرتریت و حتی بعضی از انواع سرطان قرار دهد. با اینکه علت اصلی چاقی یعنی مصرف کالری مازاد بر نیاز بدن سالهاست که شناخته شده اما هنوز روش های قطعی پیشگیری و درمان آن به طور دقیق مشخص نیست.

بعضی از متخصصان عقیده دارند که کاهش چربی دریافتی می تواند یک استراتژی مهم در درمان چاقی باشد. هنوز در این زمینه بحث وجود دارد. برای بررسی اثر آن تیمی از محققان به بررسی داده های حاصل از مصرف رژیم کم چرب و تغییرات رخ داده در ترکیب بدن در جمعیتی از زنان یائسه پرداختند. نتیجه این مطالعه اخیراً در مجله تغذیه بالینی آمریکا (AJCN) به چاپ رسیده است.

در این مطالعه ۴۸۸۳۵ خانم یائسه برای مدت ۸ سال تحت بررسی بودند. یک گروه رژیم معمول خود را ادامه دادند و یک گروه تحت رژیم کم چرب (۲۰ درصد کالری از چربی همراه با افزایش میزان میوه و سبزیجات و غلات سبوس دار)  قرار گرفتند. ۱ و ۳ سال بعد از شروع مداخله، زنانی که تحت رژیم کم چرب بودند، توده چربی و درصد چربی بدن پایین تری نسبت به گروه اول داشتند. نتایج این مطالعه همچنین نشان داد که توده بدون چربی به تدریج در دو گروه کاهش داشت. در بررسی ای که در سال ششم انجام شد افزایش مجدد وزن در گروهی که رژیم کم چرب داشتند کمتر از افراد با رژیم معمول بود و بیشترین کاهش وزن در سه ساله اول رخ داد. نتایج این مطالعه نشان داد که کاهش چربی دریافتی در طولانی مدت با تغییرات مثبت در ترکیب میزان بافت چربی بدن خصوصاً در سه ساله اول مرتبط است.

نکته عملی: برای کاهش وزن و عدم افزایش مجدد وزن در افراد چاق، کاهش چربی دریافتی به میزان ۲۰ درصد کالری نقشی مهم در کاهش وزن دارد. این بدان معناست که برای کاهش وزن پایدار توجه تنها به انرژی دریافتی کافی نیست و رعایت این رژیم کم چرب برای موفقیت طولانی مدت در کاهش وزن ضروری است.
 


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.