رکورد ۴۰ ‌ساله ناسا شکسته شد

۲۸اردیبهشت،

مریخ‌نورد فرصت یا Opportunity ناسا پس از ۹ سال پرسه‌زنی بر روی سیاره مریخ، توانست رکوردی ۴۰ ساله را در زمینه پیمایش فواصل فرازمینی بشکند.

مریخ‌نورد فرصت یا Opportunity ناسا پس از ۹ سال پرسه‌زنی بر روی سیاره مریخ، توانست رکوردی ۴۰ ساله را در زمینه پیمایش فواصل فرازمینی بشکند.

 این کاوشگر ۶ چرخ جان‌سخت روز پنجشنبه توانست با پیمودن ۸۰ متر دیگر برروی مریخ، مجموع مسافتی که از سال ۲۰۰۴ تاکنون برروی این سیاره طی کرده‌است را به ۳۵٫۷۶۰ کیلومتر برساند. رکورد پیمایش فرازمینی ناسا تا پیش از این در اختیار فضانوردان آپولو ۱۷، اوژن سرنان و هریسون اشمیت قرار داشت، فضانوردانی که در دسامبر سال ۱۹۷۲ توانستند ۳۵٫۷۴۴ کیلومتر با برروی ماه طی کنند.

کاوشگر Opportunity شاید برای ناسا رکورد قابل توجهی به ثبت رسانده باشد،‌اما تا شکستن رکورد جهانی میزان پیمایش فرازمینی چند صد متر فاصله دارد، زیرا در سال ۱۹۷۳ کاوشگر کنترل از راه دور Lunokhod شوروی سابق توانست ۳۷ کیلومتر مسافت را برروی ماه طی کند و تا کنون قهرمان بی‌رقیبی در میدان پیمایش فواصل فرازمینی باقی‌ مانده‌است.

با‌این‌همه Opportunity می‌تواند به زودی این رکورد جهانی را نیز از آن خود کند زیرا درحال حاضر در مسیر منطقه‌ای تازه به نام نقطه سولاندر قرار دارد که تا آن نقطه ۲٫۲ کیلومتر فاصله است،‌از این رو می‌توان انتظار داشت که رکورد جهانی طی چند هفته آینده شکسته شود.

همشهری آنلاین


باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.