ریزگردها دردسری جدید برای تولید نفت

 این پدیده پیامدهای زیست محیطی فراوانی در بر دارد که برای کاهش آنها روش های بسیار پرهزینه از جمله آنها شن ریزی، درختکاری، مالچ پاشی و استفاده از شیره نیشکر توصیه می شود که آثار آن مقطعی است.
به گفته سرپرست واحد محیط زیست شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ، بروز پدیده گرد و غبار و ریزگردها منشا بیرونی دارد و کانون جوشش این پدیده در چند کشور آفریقایی و آسیایی است که باید برای مهار آن راهکار بین المللی اندیشیده شود. اگرچه بخش اندکی از این معضل داخلی است که این شرکت برای کاهش آلاینده ها برنامه هایی در دست اجرا دارد.
براساس اظهارات فرهاد صفاریان، اجرای طرح مهار این ریزگردها به عهده اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان است و تاکنون ۲۰۷ میلیارد ریال به عنوان پیش پرداخت در اختیار آن اداره کل قرار گرفته است.
با اینحال در چنین شرایطی مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران بر ایجاد مشکلات زیادی برای این شرکت ناشی از وجود این ریزگردها تاکید کرده است.
زیرکچیان زاده با اشاره به پدیده ریزگرد به کشور در سال‌های اخیر اظهار کرد: ورود این پدیده آب و هوایی به کشور به ویژه در مناطق عملیاتی فلات قاره مشکلات زیادی از جمله نبود توان پرواز هواپیماها و هلیکوپترها و نیز حرکت نکردن شناورها در واحدهای عملیاتی را به همراه داشته است.
وی تصریح کرد: از نهادهای مسئول تقاضا داریم راهبردهای لازم را برای مقابله با این پدیده جوی به عمل آورده و در راه مبارزه با ریزگردها که حتی در برخی از سکوها نیز تلاشگران صنعت نفت را با مشکلات جدی رو به رو کرده، تدبیری جدی اندیشیده شود.
به گفته کارشناسان محیط زیست، هم اکنون فرآیند خاصی برای مقابله و مهار پدیده گرد و غبار در حجم بسیار وسیع با غلظت بالا در جهان وجود ندارد.
پدیده گرد و غبار چند سال است کشور ما را به ویژه در مناطق غرب و جنوب غربی تحت تاثیر قرار داده است و پیامدهایی برای سلامت انسان، آب و هوا و محیط زیست در بخش های کشاورزی، پرورش گیاهان، صید و صیادی و آب های جاری و صنایع مختلف در بردارد.
 

/۲۲۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.