ریوا؛ راندن مثل برق

ریوا؛ راندن مثل برق

روزگاری نه چندان دور صحبت کردن از خودروهای برقی مثل تعریف کردن یک داستان علمی ـ تخیلی بود، اما فاجعه زیست محیطی گرمایش جهانی و تصویر وحشتناک آینده ای که چندان هم دور نیست، همه و از جمله مهندسان را به تکاپو واداشت تا برای عطش سیری ناپذیر و روزافزون جامعه انسانی به خودرو، راه حلی سبز پیدا کنند. در این میان پیشرفت های فناوری تولید باتری و اختراع مواد جدید و سبک نوین خودروسازی دست به دست هم دادند تا آنچه روزگاری خیالپردازی یک دانشمند رویاپرداز به نظر می رسید، به واقعیت تبدیل شود.

خودروی الکتریکی مقوله جدیدی نیست. در واقع تصور بر این است که اولین خودروی الکتریکی حتی قبل از خودروی بنزینی پا به عرصه وجود گذاشته بود. راستش را بخواهید خودروهای الکتریکی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم خودروهای محبوب روز بود، اما با تولد موتورهای احتراق داخلی ارزان قیمت که با یک بار پر کردن باک می توانست مسافت های خیلی طولانی را طی کند، این خودروهای اولیه برقی جوانمرگ شدند؛ اما بار دیگر در اواسط قرن بیستم و هنگامی که بحران نفتی سال های دهه ۷۰ و ۸۰ نفس اقتصاد غرب را بریده بود، توجه به خودروهای برقی باز هم اوج گرفت، ولی با ارزان شدن قیمت نفت یک بار دیگر این صنعت نوپا نیمه جان و بیمار، از گردونه رقابت حذف شد. اما زیاد طول نکشید تا این که یک بلای دست ساز که می آمد تا سیاره زمین را یکسره بسوزاند، محبوبیت خودروهای برقی را افزایش داد تا جایی که خریداران حاضر شدند برای ایفای نقش موثری در کمک به این صنعت، چند برابر حد رایج پول برای ابزاری پرداخت کنند که هنوز در نیمه راه توسعه و طراحی بود. گرمایش جهانی که خیلی ها به چشم دشمن دست پرورده از آن نفرت داشتند به ناجی صنعت خودروسازی برقی تبدیل شده بود.

نکته جالب توجه در ساخت خودروهای برقی، آغاز به تولید این گونه خودروها از طرف شرکت های نوپا و تازه بنیانی بود که بتدریج و با افزایش محبوبیت ماشین الکتریکی، توسط خودروسازان بزرگ خریداری شدند. در این میان منتقدان متفق القولند که داستان یکی از موفق ترین نمونه های جهانی خودروهای الکتریکی از جایی در جنوب هندوستان و از شرکت کوچکی به نام ریوا در شهر بنگلور آغاز شده است؛ شرکتی که بتازگی توسط کمپانی بزرگ ماهیندرا، یکی از بزرگ ترین خودروسازان هندی خریداری شد.

● تولد ریوا

حدود ۲۰ سال پیش یک مدیر متهور هندی به نام چتان ماینی که شرکت کوچکی را اداره می کرد، با یک شرکت کوچک آمریکایی به نام آمریگون قرارداد همکاری امضا کرد تا با همکاری مشترک روی تولید یک خودروی برقی کار کنند؛ ایده بزرگی که همان زمان هم مدعیان بسیاری داشت، اما اولین محصول مشترک این همکاری هندی ـ آمریکایی که بیرون آمد، نقطه عطف مهمی در صنعت خودروهای برقی ایجاد کرد. آنها موفق شدند نخستین خودروی برقی جهان را فقط ۷ سال پس از توافق اولیه شان به تولید انبوه برسانند.

خیلی زود ریوا توانست توجه های جهانی زیادی را به خود جلب کند و علاوه بر صادرات به خیلی از کشورهای جهان، سرمایه و کمک های فنی زیادی از سراسر جهان به دست آورد. حجم دانش، فناوری و کمک های فنی به قدری زیاد بود که شرکت کوچک ریوا خیلی زود توانست ره چند ساله را یکشبه پیموده و دومین، سومین و چهارمین مدل محصولات خود بسرعت روانه بازار کند.

بهره برداری از نیروی ارزان قیمت کارگری و مهندسی هندی، توانمندی فنی شرکت های آمریکایی و بازاریابی تاجران ماهر انگلیسی دست به دست هم دادند تا ریوا به یکی از مدل های موفق طراحی، تولید و فروش خودروهای الکتریکی در دنیا تبدیل شود.

● ریوا NXR

پس از خریداری شرکت ریوا از سوی ماهیندرا، خودروساز بزرگ هندی، توقع می رفت که بزودی شاهد تحولات زیادی در محصولات بعدی این خودروساز هندی مشاهده شود. نمایشگاه سال ۲۰۰۹ خودروی فرانکفورت به این توقعات پاسخ داد و ریوا NXR به دنیا معرفی شد.

ریوا NXR یک اتومبیل برقی است که می تواند با یک بار شارژ باتری های خود ۱۶۰ کیلومتر مسافت را با حداکثر سرعت ۱۰۴ کیلومتر بر ساعت طی کند. هر بار شارژ کامل باتری ها ۸ ساعت زمان می برد، اما اگر عجله دارید اصلا نگران نباشید، چراکه با قناعت به شارژ ۸۰ درصدی باتری ها می توانید تنها پس از ۲ ساعت و نیم معطلی به رانندگی لذتبخش خود ادامه دهید و وجدانتان از بابت آلودگی هوای شهر نیز کاملا راحت باشد.

این مشخصات از ریوا NXR یک خودروی شهری ایده آل می سازد که می توان آن را شب ها وقتی که تقاضا برای برق به حداقل می رسد به برق خانه وصل کرد و انتظار داشت که صبح و هنگامی که قصد عزیمت به محل کار خود را دارید، اتومبیلتان تا ۱۶۰ کیلومتر بتواند به شما سواری بدهد. اما شاید این خودرو برای مسافرت بین شهری بخصوص در ایران که اغلب شهرها در فواصل خیلی دور از هم قرار دارند چندان مناسب به نظر نرسد، اما قطعا راه حل قطعی آلودگی هوای شهرهای بزرگی مثل تهران و اصفهان خواهد بود. موتور جریان مستقیم ۴۸ ولتی ریوا به قدر کافی قوی است تا بتواند سرعت این خودروی زیبا در زمانی کمتر از ۱۰ ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند؛ زمانی که با بسیاری از خودروهای کلاس متوسط بنزینی و گازوئیلی برابری می کند.

● دنیای درون ریوا NXR

زیبایی داخل اتاق ریوا NXR چیزی از جذابیت خارجی آن کم ندارد. کیفیت خوب پلاستیک های داشبورد و درها، کنسول وسط و ستون ها همراه رنگ مشکی خوب آنها احساس خوبی از سوار یک خودروی الکتریکی شدن به شما القا می کند؛ احساسی که شاید از یک خودروی هندی توقعش را نداشته باشید. طراحی صندلی ها بخوبی انجام شده و بدن را کاملا می پوشاند و در هنگام شتاب گرفتن جانبی سرنشین را خوب حفظ می کند.

نشانگر های خودرو در یک صفحه نمایش دیجیتالی زیبا خلاصه شده است که مجموعه ای از اطلاعات مفید و مناسب را در قالبی ساده و زیبا به راننده ارائه می دهد. سیستم صوتی خودرو نیز یکی از بهترین های نوع خود است تا عاشقان موسیقی هنگام رانندگی با ریوا NXR از سکوت داخل کابین آن لذت مضاعف ببرند. این خودرو به بخاری و کولر خوبی تجهیز شده که از شرایط آب و هوایی سرد کشورهای قطبی مثل نروژ تا گرمای وحشتناک و شرجی خود هندوستان را پوشش می دهد.

هرچند ریوا NXR به منظور خدمت رسانی به عنوان یک اتومبیل شهری طراحی شده، اما شاسی و بدنه خوش ساخت آن از بیشتر آزمایش های میدانی تصادم سربلند بیرون آمده است. ترمزهای ABS و سنسورهای عقب و جلو و کیسه هوا از جمله موارد استانداردی است که روی این خودروی پاک نصب شده است. انجمن پژوهش های خودروسازی هندوستان عملکرد ایمن ریوا NXR را در شرایط گوناگون تایید کرده است.

اما آنچه ریوا NXR را از دیگر رقبای خود متمایز می کند، مغز تحلیلگر آن است که می تواند با توجه به شرایط بهره برداری از خودرو، مثل سریع راندن در یک بزرگراه یا گیرکردن در ترافیک، مدت زمان باقیمانده از شارژ را در حد ثانیه تخمین زده و به راننده اعلام کند. بنابراین راننده می تواند برای رسیدن به ایستگاه شارژ بعدی برنامه ریزی کند.

کیفیت خوب پلاستیک های داشبورد و درها، کنسول وسط و ستون ها همراه رنگ مشکی خوب آنها احساس خوبی از سوار شدن بر یک خودروی الکتریکی شدن به شما القا می کند.

ریوا NXR یک اتومبیل برقی است که می تواند با یک بار شارژ باتری های خود ۱۶۰ کیلومتر مسافت را با حداکثر سرعت ۱۰۴ کیلومتر بر ساعت طی کند


آخرین مقالات آفتاب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.