رییس جمهور به تماشای اپرای دیدار شمس و مولانا نشست

۳۰م دیماه ،

 آخرین اپرای لوریس چکناواریان با نام “دیدار شمس و مولانا” صبح پنجشنبه (پنجم دی ماه) با حضور رییس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت اجرا شد.
در این مراسم بخش‌هایی از اُپرای “دیدار شمس و مولانا” با همراهی اُرکستر سمفونیک به رهبری آرش امینی و با همراهی گروه کر هم‌سرایان به سرپرستی رازمیک اوهانیان به روی صحنه رفت.
محمود احمدی‌نژاد (رییس‌جمهور)، سیدمحمد حسینی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حجت‌الله ایوبی (رییس موسسه فرهنگی اکو)، لوریس چکناواریان و نیز مسوولان فرهنگی و نمایندگان کشورهای خارجی به همراه جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و ادبیات ایرانی، افغان و تاجیک از جمله حاضران در این مراسم حضور داشتند.
رییس موسسه فرهنگی اکو با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته توسط بنیاد شمس و مولانا و موسسه فرهنگی اکو در جهت احیای آرامگاه شمس تبریزی به عنوان قونیه دوم اظهار کرد: از جمله این برنامه‌ها مسابقه‌ی طراحی معماری آرامگاه شمس تبریزی در خوی است که نتایج آن در مراسمی رسمی روز ۱۶ بهمن ماه اعلام خواهد شد.
حجت‌الله ایوبی “دیدار مولانا و شمس” را یکی از اسرارآمیزترین دیدارها در طول تاریخ فرهنگ شرق دانست و از تلاش این اپرا برای به تصویر کشیدن این دیدار خبر داد.
وی با بیان اینکه بخش اول این اپرا به جست‌وجوی مولانا توسط شمس اختصاص دارد، افزود: بخش دوم اثر شور مولانا در هنگام دیدار با شمس و بخش سوم به یگانگی مولانا با شمس می‌پردازد.
رییس بنیاد شمس تبریزی و مولانا، خاطرنشان کرد: بسیار خرسندیم مقبره مهجور شمس تبریزی در خوی، شناسایی و مراحل بازسازی خود را طی می‌کند و بعد از اتمام، خوی به عنوان قونیه‌ی دوم، میزبان علاقه مندان و مولانا پژوهان از سراسر جهان خواهد بود.
وی همچنین با ابراز خرسندی از رونمایی اپرای مولانا توسط رییس جمهور گفت: این حضور قوت قلبی برای برگزار کنندگان و تمام هنرمندان حاضر در مراسم خواهد بود.
به گزارش ایسنا، در ادامه مراسم ارکستر سمفونیک چهار موومان فرازهایی از اپرای شمس و مولانا، آخرین ساخته لوریس چکناواریان را اجرا کرد.
پس از این اجرا، سه تابلو از نمایش رستاخیز عشق به کارگردانی حسین مسافر آستانه اجرا شد.
نمایش ۵۳ پوستر نفیس با موضوع مولانا و حضرت شمس تبریزی، سه تابلو از نمایش رستاخیز عشق ساخته حسین مسافر آستانه از دیگر بخش‌های این همایش یک روزه بود.
۵۷۵۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.