رییس سابق بانک مرکزی عنوان کرد: واردات طلا سیاست درستی نبود/انتقاد از ۷ سال سیاست‌های اقتصادی دولت

انتقاد یکی از مدعوین همایش تولید ملی از سیاست‌های اقتصادی کشور و بحث پیش فروش سکه به طرح دیدگاه‌های انتقادی و بعضاً کارشناسی طهماسب مظاهری وزیر اسبق و رئیس سابق بانک مرکزی، علی‌اکبر کمیجانی معاون اقتصادی اسبق و پرویز عقیلی کرمانی از مدیران سابق شبکه بانکی انجامید.

 در همایش‌ حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی که صبح امروز در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، و در آن دو وزیر سابق اقتصاد یعنی طهماسب مظاهری و داوود دانش‌جمعری و همچنین معاون اقتصادی سابق بانک مرکزی حضور داشتند، یکی از مدعوین که خود را مدرس اقتصاد معرفی می‌کرد به انتقاد از عملکرد مدیران فعلی و سابق دولت و بانک مرکزی پرداخت و اظهار داشت: اخیرا آقای بهمنی اعلام کرده‌اند ما ۶۰۰۰ تن طلا از ترکیه وارد کردیم، سکه ضرب و به مردم فروختیم و ۲۷ هزارمیلیارد تومان نقدینگی جمع‌آوری کردیم.

وی ادامه داد: ۶۰۰۰ تن طلا با انس ۱۶۰۰دلار می‌شود ۳۰ میلیارد دلار، یعنی آقای بهمنی ۳۰ میلیارد دلار پول مملکت را برداشته و ته ظرف آشغال انداخته است.

چه جوابی در این باره دارید و اساساً وقتی خود شما مسئولیت داشتید چکار کردید؟

پرویز عقیلی کرمانی که پیش از این مدیرعاملی بانک کارآفرین را عهده‌دار بود در پاسخ به این انتقاد گفت: هر وقت آقای بهمنی را دیدیم از ایشان خواهش می‌کنیم جواب شما را بدهند.

وی در عین حال تلویحا وابستگی سیاست‌های پولی و مالی در کشورها را اجتناب‌ناپذیر دانست و افزود: دولت انگلستان در سال ۱۹۹۷ پس از ۲۰۰ سال اعلام کرد بانک مرکزیش می‌تواند از وزارت اقتصاد استقلال داشته باشد.

وی افزود: در عملیات بانکی نمی‌توان از قبل همه چیز را پیش‌بینی و دودوتا کرد.

عقیلی ادامه داد: انظباط مالی یعنی اینکه کسری بودجه به این شکل نداشته باشیم. برخی می‌گویند پوتین آدم خوبی است و برخی هم می‌گویند بد است،اما در ۸ سال ریاست او انظباط مالی کاملا رعایت شد. درآمدهای نفتی و صادرات آن‌ها افزایش یافت اما بودجه آن‌ها هر سال چند درصد مازاد داشت.

وی ادامه داد: ما اصلاحات اقتصادی را شروع کردیم و درباره آن نیز پاسخ دادیم.

طهماسب مظاهری وزیر اسبق اقتصاد و رئیس کل سابق بانک مرکزی نیز در پاسخ به انتقادات مطرح شده اظهار داشت:‌ من چیزی درباره ورود ۶۰۰۰ تن طلا نشنیده‌ام، اما اگر چنین چیزی باشد، ارزش آن با محاسبه ۶ میلیون کیلوگرم طلا می‌شود ۱۸۰ میلیارد دلار. بنابرای مسلما ارقام صحیح نبوده و اشتباهی در تایپ و بیان موضوع رخ داده است.

مظاهری در عین حال تصریح کرد: اما اینکه ما منابع ارزی را که عمدتا حاصل منابع نفتی است طلا بخریم، سکه کنیم و با زور فروش طلای ارزان و دلار پایین نگه داشته شده کسری بودجه ناشی از بی‌انظباطی مالی دولت را پوشش دهیم غلط است و انگار که نفت را می‌فروشیم.

مظاهری تصریح کرد: ما هر خطاکاری را با خطای دیگری می‌پوشانیم و حرکت فعلی مدیران مصداق این است.

مظاهری ادامه داد: دولت در این ۷ سال همه فعالیت‌های اقتصادی که داشته این گونه بوده و نتیجه‌اش این است که بسیاری از کارشناسان و حتی مردم عادی از وضعیت رنج می‌برند.

وی افزود: اینکه تولید ملی به عنوان شعار سال انتخاب شده دلیل این است که باید وضعیت درست شود و انشاالله که درست می‌شود.

کمیجانی و تنگناهای ساختاری تصمیم گیری

علی‌اکبر کمیجانی نیز در واکنش به انتقاد مدعو همایش اظهار داشت: ما فکر می‌کنیم کارهایمان را کرده‌ایم و حرف‌هایمان را زده‌ایم اما در اقلیت بودیم.

وی گفت: حق رای وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی در شورای اقتصاد به اندازه کسی است که با کمال احترام کتابش را زیر بغل زده و به جلسه آمده است. حرف کارشناسی یا شنیده نمی‌‌شود و یا بهایی به آن داده نمی‌شود.

کمیجانی ادامه داد: ما وقتی پشت میزهایمان بودیم احساس دین می‌کردیم و الان هم می‌کنیم.
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.