رییس هیات مدیره انجمن احبا:اسکیزوفرنیا از دوران نوجوانی آغاز و تا پایان عمر فرد ادامه دارد

6223.jpg

رییس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنیا (احبا) گفت: اسکیزوفرنیا معمولا از دوران نوجوانی آغاز شده و تا پایان عمر فرد و خانواده‌اش را درگیر می‌کند و معمولا فرد بیمار تا پایان عمر قادر به کار نیست. بر این اساس چنین خانواده‌هایی نیازمند حمایت‌های خاص و ویژه هستند.

به گزارش خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر روحانی در نشست خبری هفته سلامت روان گفت: بیماری اسکیزوفرنیا بیماری است که روان پریشی یا روان گسیختگی نامیده می‌شود. این بیماری علاوه بر ابتلای فرد، خانواده وی را نیز درگیر بیماری می‌کند.

وی بر لزوم انجام فعالیت‌های اجتماعی و گروهی از سوی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا، تاکید کرد و گفت: از جمله حمایت‌هایی که انجمن برای این بیماران انجام می‌دهد، درمان‌های غیر دارویی و شرکت بیماران در فعالیت‌های گروهی و اجتماعی است چرا که این بیماران معمولا گوشه‌گیرند. خانواده‌های این بیماران نیز به شدت تحت فشارند و خود را منزوی می‌کنند چرا که در همه جای دنیا این بیماری را به شکل انگی بزرگ می‌دانند.

روحانی تاکید کرد: بیماری‌های روانی نباید به شکل انگ مطرح شود. این بیماری‌ها ممکن است یک درصد کل اجتماع را در بر بگیرد.

وی همچنین گفت: مردم نباید بیماری روانی خود را کتمان کنند و همانطور که برای بیماری جسمی به پزشک مراجعه می‌شود، برای بیماری روانی نیز باید به روانپزشک و روانشناس مراجعه کنند.

رییس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنیا (احبا) افزود: ۵۰ درصد افسردگی‌ها برای درمان مراجعه نمی‌کنند، مشکل اصلی برای عدم درمان تنها همین انگ اجتماعی است که باید برداشته شود. این موضوع نیازمند تبلیغات وسیع است.

به گزارش ایسنا، در ادامه دهباشی، مدیرعامل انجمن حمایت از بیماری اسکیزوفرنیا نیز گفت: دنیای آشفته درون بیمار اسکیزوفرنیا، امکان زندگی آرام را از وی می‌گیرد. در مورد این بیماران تنها با یک فرد معلول مواجه نیستیم، بلکه با یک خانواده معلول مواجهیم. بر اساس قانون جامع معلولین، رسانه‌ ملی موظف است هفته‌ای دو ساعت از برنامه‌هایش را به معلولین اختصاص دهد.

وی گفت: در حال حاضر حدود ۱۰ هزار بیمار تحت پوشش انجمن قرار دارند. باید جمعیت خانواده آنها را نیز به تعداد بیماران اضافه کرد.

دهباشی افزود: طرح ویزیت در منزل بیماران اسکیزوفرنیا از سوی انجمن به عنوان اجرای آزمایشی شکل گرفت و با کمک‌های وزارت بهداشت و جمعی از خیرین از محل اعتبارات ۱۲ میلیونی جمع‌آوری شده، ویزیت در منزل برای ۲۰۰ نفر از بیماران اجرایی شد و این طرح اکنون در تشکیلات سازمان بهزیستی وارد شده است. انجمن برای اجرای طرح‌های پژوهشی آماده همکاری است.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماری اسکزوفرنیا گفت: بیماران می‌توانند جهت عضویت در انجمن و دریافت خدمات انجمن با شماره تلفن ۶۶۹۲۴۴۷۵ تماس حاصل نمایند.

در ادامه دکتر شهرام خرازی‌ها، رییس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران بر موضوع سلامت روان و رسانه تاکید کرد و گفت: تاکنون نتیجه کار رسانه در بازنمایی مسائل روانی و روانپزشکی منفی بوده است. لازم است در این زمینه با دقت بیشتری برخورد شود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.