رییس کل دادگستری لرستان: عدم دسترسی به پرونده شخصیتی متهم، نقص است

4-45.jpg

رییس کل دادگستری لرستان گفت: در مباحث مربوط به جرم‎شناسی، یکجانبه‎گرایی و تنها تکیه بر جرم برای صدور حکم کافی نیست.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، جعفر بدری در همایش «عدالت، وکالت» افزود: امروز در نظام‎های حقوقی دادرسی تمام کشورها، در کنار قضاوت محاکم حضور و مداخله وکیل، از ارکان دادرسی عادلانه بحساب می‎آید.

وی با بیان اینکه داشتن حق انتخاب وکیل در بسیاری از کشورهای دنیا حق مشروع و قانونی هر متهم شمرده می‎شود و حتی به مجرمان و متهمان جرایم سازمان یافته نیز این حق داده شده که وکیل مدافع اختیار، تا از حقوق آنها دفاع کند، اظهار کرد: وکیل مدافع درانجام محاکمات عادلانه و تامین عدالت نقش اساسی دارد و باید تلاش کنند که شخص بی‎گناهی به زندان نرود.

این مقام مسوول ادامه داد: وکیل مدافع در مورد بزهکاران نیز باید با ارائه گزارش پرونده شخصیتی، شرایط استفاده از تخفیف مجازات، تعلیق و یا مجازات‏های جایگزین را برای فرد فراهم کند.

رییس کل دادگستری استان لرستان با تاکید براینکه در مباحث مربوط به جرم‎شناسی یکجانبه گرایی و تنها تکیه برجرم برای صدور حکم کافی نیست، اضافه کرد: یکی از موارد نقص در دادرسی‎های جزایی، عدم دسترسی به پرونده شخصیتی متهم است.

رییس کل دادگستری لرستان تاکید کرد: نقش وکیل در تامین عدالت و برقراری دادرسی، رهایی موکل از مجازات است که باید ابعاد مختلف شکل‎گیری شخصیت متهم و شرایطی را که تحت تاثیر آن مرتکب جرم شده را به خوبی بازگو کند.

رییس شورای قضایی لرستان خاطرنشان کرد: متاسفانه در شرایط کنونی نه دادسرا و نه دادگاه‌‏ها فرصت کافی برای تحقیق درباره خصوصیات رفتاری، جسمانی، اجتماعی و مشکلات زندگی شخص متهم را ندارند و وکیل باید اطلاعات لازم را جمع‎آوری و به قضات تحقیق و ماموران تعقیب ارائه کند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.