زلزله امروز بم ربطی به گسل مسبب زلزله سال ۱۳۸۲ این شهر ندارد

در ساعت ۷ و ۵۳ دقیقه بامداد امروز – سه شنبه – زلزله ای به بزرگای ۲ / ۴ ریشتر منطقه بم در استان کرمان را لرزاند.

این در حالی است که در پنجم دی ماه سال ۱۳۸۲ نیز زلزله ای به بزرگای ۵ / ۶ در مقیاس ریشتر شهر بم را لرزاند و بروز این زلزله موجب کشته شدن بیش از ۴۱ هزار نفر و مجروح شدن ۳۰ هزار نفر از مردم منطقه شد .

ˈ مهدی زارع ˈ روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: زلزله امروز بم در حد فاصل ۶ کیلومتری شمال جیرفت ، ۳۴ کیلومتری شرق گروه در کرمان و ۶۰ کیلومتری شمال غرب شهر بم رخ داده است.

وی اظهار داشت: مطالعات نشان می دهد که کانون بروز این زلزله گسل سروستان بوده است که در ادامه گسل ˈ گلبافت ˈ قرار دارد ، این گسل در سال ۱۳۶۰ موجب بروز زلزله ای به بزرگای ۷ /۶ در شهر ˈ گلبافت ˈ و ۲/ ۷ در شهر ˈ سیرچ ˈ شده بود.

زارع گفت: طول گسل سروستان ۷۰ کیلومتر است و به نظر می رسد بر اثر جنبش این گسل زلزله امروز بم رخ داده است ، گسل سروستان در ادامه مجموعه گسل های شمالی جنوبی است که گسل نایبند و گلبافت در شمال و گسل جیرفت در جنوب آن واقع شده اند. طول این گسل ها ۸۰ ، ۱۰۰ و ۱۲۰ کیلومتر است و از آنجا که در امتداد هم قرار دارند از این رو حرکت آنها به صورت ˈامتداد لغزˈ است .

معاون پژوهش پژوهشگاه زلزله شناسی گفت: گسل بم در ۵۰ کیلومتری از سمت شرق به موازات این گسل ها قرار دارد وشهر بم روی این گسل است .

وی خاطرنشان کرد : زلزله امروز بم فقط موجب خسارت اندکی به روستای سروستان شده وخوشبختانه خسارت مالی و جانی زیانبار نداشته اما باید دانست که گسل سروستان گسلی فعال و شناخته شده است. از این رو باید به شهرهای بزرگ در این منطقه مثل جیرفت توجه کرد و نکات ایمنی را درنظر گرفت.

علمی **۹۰۱۴**۱۵۸۱

انتهای پیام /*

info@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.