زلزله عاقل باشد به تهران نمی آید!

۲۸م دیماه ،
ممتاز نیوز :  وقتی اعلام می گردد که از جمعیت ۱۲ میلیونی تهران در صورت بروز زلزله بیش از ۲ میلیون نفر مجروح می شوند و آسیب می بینند، همچنین زمانی که معلوم می گردد در صورت بروز این اتفاق بیمارستان‌ها که تنها پناهگاه مصدومان خواهند بود و بخش اعظمی از آنها فرسوده است! این موضوع یک زنگ خطر محسوب می گردد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از حمایت ؛ معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌ شناسی و مهندسی زلزله در این باره می‌گوید: تجمع خردلرزه‌ها در دهه ۱۳۷۰ در منطقه غربی گسل شمال تهران – در جنوب کرج – بیشتر بود اما در دهه ۸۰ تجمع زلزله‌های کوچک روی بخش شرقی گسل شمال تهران و لواسان است. این درحالی است که گویا اخطارهای مکرر رسانه ها سبب شده موضوع زلزله تهران به ماجرایی تکراری و به مرور بی اهمیت برای مسئولان تبدیل شود در صورتی که آمارها و خبرهای موجود در زمینه موارد دارای اهمیت در کاهش آسیب پذیری دراوضاع بحرانی حکایت از بسیار جدی تر بودن این امر دارد.

بیمارستان های گسل زده
به گفته مسئولان وزارت بهداشت،‌ ۸۰ درصد بیمارستان‌های پایتخت فرسوده اند. بخشی از این بیمارستان‌ها نیز در منطقه گسل واقع شده‌اند. گسل فعال شمال تهران از شمال شرق تا شمال غرب شهر، عبور کرده و حدود ۲ میلیون نفر از جمعیت تهران روی این منطقه زندگی می‌کنند، اما بیمارستان‌های مهمی مانند میلاد، بهمن، آتیه، ایرانیان،‌ پارسیان در منطقه گسل شمال تهران قرار دارند. از سوی دیگر بیمارستان‌های مرکز شهر نیز در وضعیت مساعدی قرار ندارند، بیشتر بیمارستان‌های بزرگ این منطقه عمری بین ۴۰ تا ۵۰ سال دارند، اما در همین مناطق بیمارستان‌های صد و اندی ساله‌ای مثل سینا، لقمان و امام خمینی (ره) نیز وجود دارند. ۴۰ درصد بیمارستان‌های تهران عمری بیش از ۵۰ سال دارند.

هزینه نوسازی به صرفه نیست
اگر چه مرتضی تمدن استاندار تهران مدعی است که در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد بیمارستان‌های تهران در حال نوسازی، مقاوم‌سازی و بهسازی می باشند، اما، آیا واقعیت نیز گویای این ادعاست؟ مرتضی تمدن، استاندار تهران در ادامه می‌گوید: در حال حاضر هیچ بیمارستانی در تهران وجود ندارد که در مرحله نوسازی، مقاوم‌سازی و یا بهسازی قرار نداشته باشد.این گفته ها در حالی است که «سید محمدمهدی کلانتریان» مدیرکل دفتر مدیریت منابع فیزیکی وزارت بهداشت اعلام می کند: نوسازی بیمارستان ها یا باید به صورت جایگزین انجام شود و یا اینکه بیمارستان های تازه احداث شوند. وی می افزاید: ۳۴۵ بیمارستان در کشور وجود دارد که عمر بعضی از آنها بیش از ۳۰ سال است و هزینه کردن برای این قبیل مراکز درمانی مقرون به صرفه نیست. زیرا با توجه به تاسیسات قدیمی و پیچیده این بیمارستان ها و همچنین قدیمی بودن ساختمان های این مراکز درمانی، هزینه کردن برای مقاوم سازی آنها جواب نمی دهد و بهتر است بیمارستان های تازه جایگزین آنها شود.

بیمارستان بحران ساخته نمی شود
رییس سازمان مدیریت بحران تهران در گفت و گو با «حمایت» توضیح می دهد: تجربه جهانی می‌گوید که ۶۰ درصد از کسانی که زیر آوار می‌مانند دردو ساعت اول می‌میرند، این در حالی است که حدود ۸۰ درصد از بیمارستان‌های تهران مقاوم نیستند. «عزیزالله رجب زاده» در ادامه با اشاره به لغو ساخت بیمارستان بحران در پایتخت می گوید: این سازمان با انجام مطالعات اولیه و بهره مندی ازنظر مشاوران در زمینه ساخت این بیمارستان که قرار بود به عنوان نمونه در منطقه ۴ تهران ساخته شود درصدد گام برداشتن در مسیر آمادگی برای بلایای طبیعی مانند زلزله بود که به سبب هزینه بالای ساخت آن در مقایسه با بیمارستان های معمولی ،بخش دولتی و خصوصی حاضر به قبول ساخت آن نشدند و در نهایت احداث آن منتفی شد.

رویای ساخت شهر سلامت
در حالی که شهریور ماه امسال استاندار تهران بیان کرده بود که در چند ماه آینده شاهد اجرای عملیات پروژه ساخت شهر سلامت در پایتخت خواهیم بود، اما این امر با گذشت ۴ ماه هنوز محقق نشده است. رییس سازمان مدیریت بحران تهران به «حمایت» می گوید: استانداری در صورت نداشتن زمین برای ساخت شهر سلامت می تواند زمین در نظر گرفته شده برای ساخت بیمارستان بحران را در اختیار بگیرد.

باید،برخی بیمارستان ها تعطیل شوند
از سوی دیگر مدیرکل سابق منابع فیزیکی وزارت بهداشت و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت می‌گوید:‌ ساخت یک بیمارستان تازه بیش از ۴۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت، اما با ۵ تا ۷‌میلیارد تومان می‌توان بیمارستانی را مقاوم‌سازی و برای ۴۰ تا ۵۰ سال دیگر از آن استفاده کرد. نگاه اقتصادی می گوید که، حتی اگر بیمارستان‌ها را نتوان مقاوم سازی کرد می‌توان از آن برای کاربردهای دیگر استفاده کرد. دکتر مهدی علیرضایی منتقد جایگزینی بیمارستان‌ها به‌جای مقاوم‌سازی است و می افزاید: موضوع نوسازی بیمارستان‌ها به جای مقاوم‌سازی، فرار به سمت جلو است!وی در مورد میزان فرسودگی بیمارستان‌ها معتقد است: بعضی از بیمارستان‌های پایتخت قابلیت بهره‌برداری برای زمان طولانی را ندارند و باید از چرخه خدمات‌رسانی حذف شوند.وی با اشاره به پایین تر از حد استاندارد بودن سرانه تخت در کشور ما اضافه می‌کند: ساخت بیمارستان‌های تازه در برنامه دولت برای رساندن سرانه تخت به میزان استاندارد قرار دارد؛ اکنون استاندارد حداقل هر ‌یکهزار نفر ۲ تخت است ولی در کشور ما برای این تعداد ۵/۱ تخت بیمارستانی داریم. نکته مهم دیگر این است که تا زمان نهایی ساخت و بهره‌برداری این بیمارستان‌ها،‌ تعداد بسیاری از بیمارستان‌های پیش‌تر ساخته شده، فرسوده می‌شوند!

اگرچه آمار و ارقام بعضی از مسئولان کشور همچون نعمت‌الله ترکی معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران که اعلام می کند: قدمت اکثر بیمارستان‌های تخصصی و فوق تخصصی استان بالای ۵۰ سال است، اما در دولت نهم و دهم ۳۵ تا ۴۰ درصد از این بیمارستان ها بازسازی و مقاوم سازی و به امکانات روز مجهز شده اند، آنچنان هم نگران کننده نیست اما گفته های بعضی دیگر از مسئولان مانند حمزه شکیب، رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران که می گوید: قدمت ۵۰ درصد بیمارستان‌ها بیش از ۳۰ سال است، از وزارت بهداشت به سبب کم‌کاری برای مقاوم‌سازی بیمارستان‌های فرسوده گلایه کردیم. همچنین در سال‌های ۸۰ تا ۸۲ بودجه لازم برای مطالعات مربوط به نوسازی و مقاوم سازی بعضی بیمارستان‌های پایتخت اختصاص پیدا کرد اما هیچ کار اجرایی در این زمینه صورت نگرفت، حاکی از آن است که به نظر می رسد بهتر است زلزله تهران آنقدر نیاید تا اهمیت بهداشت و درمان در زمان بحران بیشتر درک شود.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.