زمینه‌های نرم‌افزاری آینده نزدیک

جام جم آنلاین: شاید زمانی نه‌چندان دور، نوشتن برنامه برای تلفن‌همراه کاری دور از ذهن بود. چه کارهایی مگر می‌شود با تلفن همراه انجام داد؟ اسکرین سیور آن عوض شود یا فونت شماره‌گیر تغییر کند؟ هنوز از زمان عرضه آیفون ۱۰ سال نمی‌گذرد، اما میلیون‌ها برنامه برای آن نوشته شده است و به‌همین ترتیب برای رقیب اصلی آن، اندروید.

تلفن همراه به‌عنوان بستری برای تولید کد در آن، تقریبا از ناکجا شکل گرفت و توسعه‌دهندگان موفق شدند کدهای خود را به حوزه‌ای جدید و با کاربردهای متفاوت ببرند.

 این درست است که نوکیا، ویندوز موبایل و جاوا قابلیت‌های برنامه‌نویسی در گوشی خود داشتند، اما اپل کار را ساده کرد و قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کافی برای توسعه یک برنامه واقعی در گوشی ایجاد کرد.

در این مطلب می‌خواهیم به حوزه‌هایی بپردازیم که شاید در حد همان تغییر فونت برای شماره‌گیر باشد، اما زمان توسعه کد برای آنها فرا می‌رسد و بهتر است از همین حالا ایده‌پردازی کنیم.

در بسیاری از این حوزه‌ها، حتی APIهای خامی نیز طراحی شده‌اند و منتظر نرم‌افزار هستند. می‌توان پارادایم نرم‌افزاری را به چیزی فراتر از تلفن و رایانه گسترش داد.

۱٫ خودروها

امروزه دیگر رایانه‌ها در خودروها نیز جا خوش کرده اند. با این‌که باتری ماشین‌ها و بنزینشان نیز همانند باتری موبایل تمام می‌شود، اما منابع انرژی بهتری از باتری‌های کوچک چندساعته تعبیه شده در موبایل وجود دارد.

داشبورد ماشین‌های جدید حتی می‌تواند اثر انگشت راننده را هم تشخیص دهد و دریافت دستورهای دیجیتال نیز در خودروهای مدرن از طریق OBD-II‌ (دیاگ سیستمی) ممکن شده است.

جاگذاشتن تلفن همراه ممکن است، ‌اما کسی ماشین خود را یادش نمی‌رود و جا نمی‌گذارد.

مهم‌ترین عامل توسعه نرم‌افزار برای خودروها، امنیت آن است. به‌عنوان مثال، تغییر کانال رادیویی ماشین خیلی حواس آدم را پرت نمی‌کند، در حالی که عوض کردن سی‌دی این طور نیست حتی صحبت کردن با هندزفری می‌تواند حواسپرتی ایجاد کند.

فورد و جنرال‌موتورز را می‌توان نخستین شرکت‌های خودروسازی دانست که زمینه‌های نرم‌افزاری لازم را برای توسعه نرم‌افزار در خودرو پیاده کرده‌اند.

۲٫ تلویزیون

وقتی پشت سیستم می‌نشینیم، اینترنت حاکم بی‌چون و چرای وقتمان است؛ اما حضور چندانی در اتاق پذیرایی ندارد.

سرویس‌های Stream فیلم همچون نت‌فلیکس و Hulu دارند جاده را هموار می‌کنند اما تماشای فیلم تنها فایده انتقال اینترنت به اتاق پذیرایی نیست و بخش‌های تبادلی (Interactive) هنوز جای خود را باز نکرده‌اند.

گوگل‌TV، لاجی‌تیک و سونی از APIهایی استفاده می‌کنند که قابلیت‌های جدیدی به تلویزیون می‌آورد. راحت‌ترین کار برای توسعه نرم‌افزار در تلویزیون،‌ نوشتن نرم‌افزار تحت وب است، بیشتر مرورگرهای تلویزیون‌های امروزی نسخه‌هایی از کروم لینوکس است؛ مرورگری تحت موتور WebKit که از Flash هم پشتیبانی می‌کند البته هنوز Geolocation (تشخیص موقعیت) در این تلویزیون‌ها فعال نشده است.

بهترین کار برای ورود به این حوزه، راه‌اندازی وب‌سایت درستی است که بتواند با Chrome بخوبی کار کند. چالشی که پیش پای برنامه‌نویسان است، نوشتن رابط کاربری صحیحی است که بتواند تلویزیون‌های جدید را (که رزولوشن آنها ۱۰۸۰p است) پشتیبانی کند.

یعنی باید توجه داشت که بخش‌های وب‌سایت آنقدر فشرده نباشد که در تلویزیون و از فاصله چند متری نتوان متون آن را خواند.

گوگل همچنین بستر توسعه نرم‌افزاری اندروید را برای تلویزیون‌ها عرضه کرده است و دیگر همه چیز محدود به نرم‌افزارهای HTML5 نیست. همچنین XMBC که می‌تواند تلویزیون را به یک دستگاه همه کاره تبدیل کند، اجازه می‌دهد نرم‌افزارهای جانبی آن به زبان‌های++ Cو پایتون نوشته شود.

۳٫ لباس‌

لباس‌های امروزی شاید فقط از پارچه باشد، اما کوچک‌تر شدن قطعات الکترونیک باعث شده است بدون این‌که حجم و وزن اضافه‌ای بگیرند، درون لباس جاسازی شوند.

به‌عنوان مثال، ژاکت‌هایی وجود دارد که روی یقه‌شان هدفون جاسازی شده و کافی است برای شنیدن موسیقی، آیپاد خود را توی جیب بگذارید.

سیم‌کشی نامحسوس به‌کار رفته در لباس، صدا را به سیم‌های هدفون انتقال می‌دهد. یا به‌عنوان مثال ژاکت دیگری طراحی شده است که پنج دکمه روی لبه بیرونی آستین دارد و برای کنترل موسیقی آیپاد (که درون جیب جا خوش کرده است) به‌کار می‌رود.

شاید نخستین برنامه‌هایی که برای لباس‌ها نوشته می‌شود، لباس‌هایی باشد که بتوان رنگ آن را به‌طور دلخواه یا با توجه به شرایط آب و هوایی، حس و حال در لحظه، موسیقی و… عوض کرد. شاید بتوان بخش جلویی لباس را به شرکت تبلیغاتی فروخت تا آنجا تبلیغ کند.

این نرم‌افزارها در صنعت مد به‌کار خواهد رفت؛ لباس‌هایی که می‌تواند تنگ یا گشاد شوند و قرار ملاقات‌هایمان را به‌یاد بیاورد.

۴٫ چرخه برق

جریان برق آنقدر ثابت است که کسل‌کننده شده است. دستگاه را به برق وصل کن، بدون مشکل کار می‌کند. یک ماه بعد هزینه آن می‌آید و باید آن را پرداخت کرد. در این چرخه هیچ نقطه تغییری وجود ندارد.

اما اینها دلیل نمی‌شود که نتوانیم از سیستم برق‌رسانی پیچیده‌تری استفاده کنیم. مدارهای خودتعمیر، قیمت‌گذاری‌های متفاوت و بازاری پر از فرصت‌ها در اختیار این صنعت است. شرکت Filtrete برای مثال ترموستات قابل برنامه‌ریزی عرضه کرده که به فناوری Wi-Fi مجهز است و می‌تواند از راه دور نیز کنترل شود.

در حال حاضر، سیستم اتوماسیون خانگی از استاندارد X10 استفاده می‌کند و مجهز به زبان جاواست. برخی کنترل‌کننده‌ها از جمله Insteon، حتی سرورهای وبی طراحی کرده‌اند که می‌توانند دستورها را از طریق URLها و به‌کمک POST ارسال و دریافت کنند.

استاندارد ZigBee به‌دلیل پیاده‌سازی API پیچیده‌تری که می‌تواند میزان مصرف انرژی را هم تعیین کند،‌ بسرعت در حال استفاده است.

نرم‌افزارها می‌توانند در مدیریت بهتر انرژی سهم بسزایی داشته باشند و مثلا فریزر را در زمان‌هایی روشن کنند که هزینه برق تا حد امکان پایین است.

همه این فرصت‌ها بدون هوشمندسازی این دستگاه‌ها به‌وجود آمده است. مثلا پریزهای هوشمند می‌تواند در صورتی قطعی کابل، بسرعت خود را از مدار خارج کند تا حادثه‌ای رخ ندهد.

۵٫ فروش

صنعت رایانه پر از دنیای اختصار کلمات است. دنیای B2B برای همکاری و تجارت شرکت‌ها با یکدیگر است. دنیای C2C برای تعامل مشتریان با یکدیگر و دنیای B2C نیز برای فروش محصولات شرکت‌ها به مشتریان.

دنیای نرم‌افزاری نیز بزودی به این عارضه دچار می‌شود. وقتی یک نرم‌افزار بستر محکم و بزرگ‌تری پیدا می‌کند در برخی موارد آزاردهنده می‌شود.

به‌عنوان مثال فیلم گزارش اقلیت توانست تصویر خوبی از تبلیغات دیجیتال ارائه کند؛ تبلیغاتی که مخصوص یک فرد بود.

در حال حاضر شرکت‌ها در حال تولید بیلبوردهایی تبلیغاتی هستند که مجهز به دوربین بوده و می‌تواند سن و جنسیت فرد را تخمین زده و تبلیغات مخصوص او را نشان دهد.

مایکروسافت کینکت یک محصول پیشرو است. شرکتی با نام After-Mouse این محصول را در ویترین مغازه‌ها استفاده می‌کند تا نمایشگر ویترین را مطابق سلیقه مخاطب پشت ویترین تغییر دهد حتی وقتی فروشگاه تعطیل است نیز این نمایشگرها می‌تواند کار کند و حتی اطلاعات لازم را به مشتری بدهد!

همچنین می‌توان از این دستگاه‌ها برای راهنمایی مشتریان به خرید محصول دلخواه خود استفاده کرد. این تعامل حتی نیازی به تلاش فرد ندارد.

کافی است فرد فهرست خرید خود را در گوشی داشته باشد. تبادل اطلاعات به صورت خودکار انجام می‌شود و از طریق چراغ‌های LED به‌کار رفته مخصوص فرد، او را در بزرگ‌ترین فروشگاه‌ها نیز همراهی می‌کند.(جام جم – ضمیمه کلیک)

آرمان صالحی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.