زمینه لازم برای غربالگری و شناسایی اشخاص در معرض خطر فراهم نیست

۱۷م آذر ،

با وجود افزایش میزان بروز و شیوع بیماری ها و نارسایی های کلیوی در کشور ،اما همچنان زمینه لازم برای غربالگری و شناسایی اشخاص در معرض خطر بیماری های کلیوی فراهم نیست.

کمال شاکری متخصص نفرولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: به سبب نبود علایم و تظاهرات بالینی مشخص، اغلب مبتلایان به بیماری ها و نارسایی های کلیوی تا زمان بروز مشکل جدی، از بیماری خود بی اطلاعند و اقدام جدی برای پیشگیری یا درمان آن انجام نمی دهند.

وی گفت: در صورتی که بیماری کلیوی به موقع تشخیص داده شده و درمان مناسب برای آن صورت گیرد، احتمال درمان موفقیت آمیز بیماری افزایش یافته و یا این که از پیشرفت بیماری جلوگیری می گردد.

شاکری تصریح کرد: اگر چه توان متخصصان و مسئولان بهداشتی، لزوم معاینات و آزمایشات دوره ای و منظم برای پیشگیری یا تشخیص به موقع مشکلات و بیماری های کلیوی مطرح می گردد، اما ساز و کار مناسب در این زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره به لزوم شناسایی اشخاص در معرض خطر ابتلا به بیماری های کلیوی، تاکید کرد: با وجود افزایش میزان بروز شیوع بیماری ها و نارسایی های کلیوی در کشور و هزینه های سنگین ناشی از این بیماری ها، اما همچنان زمینه لازم برای غربالگری و شناسایی اشخاص در معرض خطر بیماری های کلیوی فراهم نیست.

شاکری یادآور شد: با فراهم شدن زمینه های لازم برای غربالگری و شناسایی اشخاص در معرض خطر و ایجاد ساز و کار مناسب برای ارتقای سطح آگاهی مردم و توجه بیشتر مردم به لزوم پیشگیری از بیماری های کلیوی، می توان خطر بروز این بیماری ها را کاهش داده و در واقع بیماری را تحت کنترل درآورد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.