زمین چگونه خود را پس از زلزله ترمیم می‌کند؟

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

www.BanaNews.irمطالعات تازه نشان می‌دهد چگونه شکستگی ناشی از زمین‌لرزه‌ در صخره‌ها مانند شکستگی استخوان‌ها، ترمیم می‌شود.

به گزاش ممتاز :، امیلی برودسکی از دانشگاه کالیفرنیا و همکارانش فرایند ترمیم صخره‌های آسیب‌دیده زلزله ۷٫۹ ریشتری سال ۲۰۰۸ در استان ونچوان چین را مطالعه کردند.

این دانشمندان ملاحظه کردند که صخره‌های ترک‌خورده در این زمین‌لرزه پس از مدتی به تدریج خود را ترمیم می‌کنند.

آن‌ها بر این باورند که این امر به سبب ترکیب صخره‌های آسیب‌دیده و هم‌جوشی دوباه آن‌ها با یکدیگر رخ می‌دهد در حالی که آب حامل مواد معدنی متبلورکننده نیز از خلال ترک‌ها عبور می‌کند.

برودسکی، لیان شو و همکارانشان پس از وقوع زلزله مزبور، مجموعه‌ای از گمانه‌های نزدیک به ناحیه مصدوم را حفاری کردند.

به مدت بیش از ۱۸ ماه یا بیشتر آن‌ها بر سطوح آب زیرزمینی در یکی از گمانه‌ها نظارت و بالا و پاییین‌رفتن آب را دو بار در روز ملاحظه کردند. در واقع، آن چه آن‌ها می‌دیدند، وقوع مدهایی در خود صخره‌ها بود.

پدیده جزر و مد فقط منحصر به اقیانوس‌ها نیست بلکه زمین جامد نیز با تاثیر از گرانش ماه این موضوع را تجربه می‌کند اما بر خلاف مد اقیانوس که به راحتی قابل‌ ر‌ویت است، تغییر در زمین خشک فقط در حد چند سانتی‌متر است.

این میزان برای جادادن آب زیرزمینی در خارج و داخل ترک‌های زیرزمینی تازه تشکیل‌شده تحت فشار کافی است و آب را در گمانه، با ریتم دو بار در روز، بالا و پایین می‌کند.

اما این ریتم تغییر می‌کند و با فشار واردشدن به داخل گمانه‌ها هنگامی که ترک در طول مد تنگ‌تر می‌شود، برای آب زمانبر است و هنگامی که صخره‌ها به تدریج خود را ترمیم می‌کنند و آب به سختی جاری می‌شود، دانشمندان شاهد طولانی و طولانی‌تر شدن این تاخیر می‌شوند.

مطالعه صخره‌های زلزله استان ونچوان نشان داد که ترمیم بدون برگشت روی نمی‌دهد و درست مانند استخوان‌های شکسته که به آرامی به یکدیگر جوش می‌خورند، صخره‌ها می‌توانند در صورت حرکت اشتباه، دوباره آسیب ببیند، زمان تاخیر در گمانه‌ها کوتاه می‌شود و این به معنای رخداد یک ترومای زمین‌شناسی است.

به گفته برودسکی، در حالت تئوری، سرعتی که با آن صخره ترمیم می‌شود، به این موضوع بستگی دارد که زلزله بعدی چه هنگام در بخش آسیب‌دیده ممکن است دوباره اثر بگذارد.

دانشمندان هنوز نمی‌دانند که آیا یک صخره شکسته به طور کامل التیام می‌یابد یا این که مانند یک استخوان شکسته در آینده بیشتر تمایل به شکستن دارد.

جزئیات این مطالعه در مجله Science انتشار یافته است.

– ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.