زنجیره ارزش افزوده نفت کامل می‌شود/ در حوزه نفت در بالاترین سطح توسعه‌ایم

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ یکشنبه ۱۴ آبان۹۱،

41-97.jpg

وزیر نفت تاکید نمود: کشور ما کشوری ثروتمند و حاوی پتانسیل‌های بسیار از جمله در حوزه صنایع نفت و گاز است که می تواند در یک زنجیره ارزش افزوده بسیاری از چالش ها را برطرف کند.

به گزارش تفسیری خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رستم قاسمی صبح امروز در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه ایران پلاست با اشاره به این‌که صنایع بالادستی، میان دستی و پایین دستی نفت و پتروشیمی باید رشد متوازن داشته باشند، افزود:‌ امروز از یک سو جمعیت نسبتا جوان کشور نیاز به اشتغال دارد و از سوی دیگر تحریم‌های سخت آمریکا وغرب حاکم می باشند.

وزیر نفت با بیان این‌که امروز باوجود همه تحریم‌ها وسخت‌گیری‌ها که صورت می گیرد به ویژه درحوزه نفت، در بالاترین سطح توسعه هستیم و کار همه میادین نفت آغاز شده است. همه فازهای پارس جنوبی در دست کار است و براساس اهداف برنامه پنجم توسعه باید یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب گاز به طور روزانه تولید شود، در حالی که در حال حاضر ۶۰۰ میلیون متر مکعب روزانه گاز تولید می‌شود. همچنین ۱٫۲ میلیون بشکه در روز باید محصولات پتروشیمی تولید شود در حالی که الان روزانه ۴۰۰ هزار بشکه تولید می‌شود.

قاسمی با بیان این‌که ایران ۱۷ درصد از ذخایر گاز دنیا را دارد، گفت: صنایع پتروشیمی به سرعت در دنیا جایگزین بسیاری از صنایع از جمله چوب، فولاد، صنعت حمل و نقل هوایی و زمینی می گردد و این مزیتی است که برای کشور ما کاملا وجود دارد. در صنایع بالادستی پتروشیمی و میان دستی نفت کارهای خوبی در هاب پتروشیمی در منطقه دو عسلویه و در منطقه چابهار انجام شده است.

وزیر نفت با اشاره به این‌که کشور از ظرفیت بالایی برای توسعه پتروشیمی برخوردار است گفت: ۷۰ واحد پتروشیمی در حال حاضر از پنج درصد تا ۹۵ درصد در حال کار است که ظرفیت آن‌ها به بیش از صد میلیون تن می‌رسد. صنایع پایین دستی هم باید متناسب با صنایع دیگر رشد نمایند و بخش خصوصی می‌تواند در این بخش نقش بیشتری داشته باشد.

قاسمی با بیان این‌که سرانه مصرف محصولات پتروشیمی در کشور ۲۶ کیلوگرم است، این میزان را پایین دانست و گفت: کشورهای بزرگی مانند هند که در حال توسعه می باشند ، نیازمند محصولات پتروشیمی می باشند، بنابراین زمینه برای توسعه صنعت پتروشیمی میان دستی و پایین دستی فراهم است.

وی با تاکید بر وجود زمینه رشد پتروشیمی در مناطق هاب پتروشیمی مثل عسلویه اظهار نمود: امیدواریم سرمایه‌گذاری در این بخش فعال‌تر شود چرا که زمینه قابل قبولی برای تبدیل زنجیره ارزش وجود دارد، بنابراین تولید محصول نهایی در کشور ارجح است.

وزیر نفت با اشاره به این‌که محصولات قابل تبدیل در داخل کشور وجود دارند، گفت: تولیدکننده‌ها نیز راغبند که محصولات تبدیل و سپس صادر شوند. محصولات پتروشیمی در حال حاضر به میزان مازاد بر نیاز کشور هم وجود و مزیت ارزآوری بیشتری دارد. آنچه در کشور قابل مصرف و تبدیل است باید تبدیل شود.

قیمت‌ها باید منطقی باشد

قاسمی با تاکید بر این‌که قیمت‌ها هم باید روال منطقی داشته باشد، گفت: کمیته‌ای قرار است در این جهت شکل گیرد و قیمت‌ها باید منطقی شوند.

وی افزود: با توجه به اتفاقات ارزی ، صادرات برای ما خوب است و باید به مازاد محصولات پتروشیمی و محصولات صنایع پایین دستی در این حوزه توجه شود.

رفع مشکل صادرات محصولات پتروشیمی در بندر

وزیر نفت در پایان با اشاره به ممنوعیت صادرات ۵۲ قلم کالا از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: کارهایی انجام شده تا مشکل صادرات در بندر رفع و موضوع حل شود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.