زندگینامه رضا صادقی

رضا صادقی در سال ۱۳۵۸ در شهر بندر عباس به دنیا آمد.
وی خواندن را از زمزمه‌های قرآن شروع کرد و آشنایی او با موسیقی به طور اتفاقی در ۱۶ سالگی صورت گرفت.

پس از آشنایی با سبک‌های مختلف تصمیم به ابداع روشی به نام خود کرد و اولین تجربه خود در موسیقی را تحت عنوان آلبوم راز عشق در سال ۱۳۷۲ ارائه کرد.
بعد از آن همکاری خود را با گروه هنری کیمیا آغاز کرد و آلبوم‌های گل لاله، رویای شیرین و مستانه و دیوانه را عرضه کرد. چندی بعد برای پیشرفت در کار به تهران آمد.

علاقه او به هنرمندانی همچون چشم آذر و بابک بیات باعث شد تا آثار او تحت تاثیر آنها قرار گیرد. همچنین وی در بعضی کارهای خود از اشعار مهدی اخوان ثالث و سهراب سپهری استفاده کرده‌است.
وی در زمینه شعر و ادبیات فعالیت دارد و به شاعرانی چون اخوان ثالث، حافظ، مولانا، سهراب سپهری، شاملو علاقمند است.

صادقی در سال ۱۳۷۵ کاست گل لاله را ارائه کرد که به نوعی با کارهای قبلی او تفاوت داشت. وی در سال ۱۳۷۶ بندرقدیم، ۱۳۷۷ مستانه و دیوانه، در سال ۱۳۷۸ رویای شیرین و ده ثانیه را به بازار موسیقی ارائه داد.
در سال ۱۳۸۰ کاست عاشقم من را که با گیتار اجرا شد را به بازار ارائه داد که مورد استقبال قرار گرفت.

او مدت ۸ سال پیراهین مشکی به تن داشت و همه مردم او را مشکی پوش می‌شناختند تا اینکه در سال ۱۳۸۱ کاست حکایت مشکی پوش را به مردمی تقدیم کرد که سال‌ها او را با مهرشان به اوج سوق می‌دادند.
در سال ۱۳۸۲ با کسب تحربه های تلخ و شیرین آلبوم مشکی رنگ عشقه را که عشق خودش را به مشکی بود ارائه کرد. این آلبوم شروعی از رضا صادقی برای دنیا قشنگ مشکی بود که نظر خیلی‌ها را جلب کرد.

در سال ۱۳۸۴ رضا صادقی اولین آلبوم رسمی خود را با عنوان «پیرهن مشکی» و در سال ۱۳۸۶ آلبوم «وایسا دنیا» را ارائه کرد و توانست عنوان بهترین آهنگساز و خواننده را به خود اختصاص دهد.
رضا صادقی حدود۱۲۰ ترانه در قالب ۸ آلبوم ارائه کرده و در بین اهالی موسیقی و علاقمندانش به مشکی پوش معروف شده است.رضا صادقی

وی از ۲۵ مرداد سال ۱۳۷۲ لباس مشکی بر تن کرد. آغار معروفیت او به ترانه مشکی رنگ عشقه در آلبوم پیرهن مشکی برمی‌گردد. وی مستندی به نام رمز شب را روانه بازار کرد که آن را حقایقی در مورد زندگی و کار خود اعلام کرده است.
وی در سال ۱۳۹۰ آلبوم دیگری به نام دیگه مشکی نمی‌پوشم! را ارائه کرد. در این آلبوم شعر ۱۲ آهنگ را خود رضا صادقی گفته است.

فیلمی درباره زندگی رضا صادقی با نام بی خداحافظی و بازی او نیز ساخته و در سال روی پرده سینماها رفت.
به گفته خودش هیچگاه تمایلی برای خوانده شده نداشت و ماندنی شدن اصلی‌ترین هدف اوست.

اصرار او برای مشکی پوشی صرفا شخصی بوده اما پس از مدتی با خیل عظیمی از همفکران خویش همراه شد و مشکی پوشان با پیروی از اصل با هم بودن نه بر هم بودن مسیر خوب تفکر کردن را اغاز کردند.
رضا صادقی با نان مستعار سلطان مشکی، کنسرت‌هایی نیز در کشورهای کانادا، مالزی، استرالیا، آلمان، قطر و دبی برگزار کرده است.

برخی از آثار رضا صادقی:
    آلبوم دیگه مشکی نمیپوشم – ۱۳۹۰
    هشت (یک قطعه در وصف امام رضا) – ۱۳۸۹
    سلام آقا (دو قطعه در وصف امام حسین) – ۱۳۸۸
    یکی بود یکی نبود – ۱۳۸۸
    چقدر سخته (غیر رسمی) – ۱۳۸۸
    وایسا دنیا – ۱۳۸۶
    پیرهن مشکی – ۱۳۸۵
    دلم برات میسوزه – ۱۳۸۴
    پرچم مشکی – ۱۳۸۳
    کما – ۱۳۸۲


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.