زندگی با کیفیت و مثبت با اچ. آی. وی/ایدز – بخش سوم

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز:‌استفاده درست و به موقع از کاندوم هنگام تماس جنسی (چه دخولی و چه غیر
دخولی)، میتواند تا ۹۸% از انتقال اچ. آی. وی از این طریق جلوگیری کند.
البته لازم است نحوه استفاده از کاندوم را بدانید.

قبل از ارائه مطالب مربوط به زندگی سالم با اچ. آی. وی، لازم است موارد باقیمانده در خصوص انتقال اچ. آی. وی را کامل کنیم.

اگر به یاد داشته باشید، در دو جلسه قبل، هم پیمان شدیم که در برابر انتقال ویروس ایدز، مبارزه کنیم و سلاح مهم این جنگ، دانش و آگاهی ما در مورد این بیماری میباشد. پس، این نکته را هیچگاه فراموش نکنیم که:

– استفاده درست و به موقع از کاندوم هنگام تماس جنسی (چه دخولی و چه غیر دخولی)، میتواند تا ۹۸% از انتقال اچ. آی. وی از این طریق جلوگیری کند. البته لازم است نحوه استفاده از کاندوم را بدانید. در این ارتباط، در صورت فراموش کردن استفاده از کاندوم یا پاره شدن اتفاقی آن، لازم است ترشحات با آب و صابون فوری شسته شود (بخصوص داخل حفره واژن خانمها) و از قرص جلوگیری از حاملگی اورژانسی (که خانمها باید از مرکز دریافت و همیشه همراه داشته باشند)، استفاده شود.

– با توجه به اینکه شریک جنسی شما نقش بسیار موثری در پیشگیری از انتقال

 اچ. آی.وی دارد، پس باید از نظر لزوم انجام اقدامات درست، با او به صورت روشن و ساده صحبت کنید. در این ارتباط، شما باید تصمیم بگیرید که چه خودتان و چه شریک جنسی تان (اگر اچ. آی. وی مثبت است)، از داروهای ضد ویروس تجویز شده به صورت درست و کافی استفاده کنید. زیرا، نه تنها در این شرایط  میتوانید گام بزرگی به طرف یک زندگی خوب و باکیفیت بردارید، بلکه میتوانید با در جریان گذاشتن شریک جنسی تان از مثبت بودن خود، به وسیله تماس جنسی محافظت شده با کاندوم، او را، اگر مثبت نیست،  از بیمار شدن مصون کنید. همچنین، اگر شریک جنسی شما هم مثبت است، به وسیله استفاده از کاندوم هنگام تماس جنسی، از بروز عفونت مجدد و در نتیجه، بی تاثیر شدن داروهای درمانی خط اول جلوگیری میشود. لذا، شما باید به خودتان قول بدهید که همیشه استفاده درست و به موقع از کاندوم هنگام تماس جنسی را رعایت کنید.

لازم است علاوه  بر شریک جنسی خود، خانواده و دیگر اشخاص در تماس را، از بیماری خود آگاه کنید تا بتوانید از انتقال اچ. آی. وی به آنها، پیشگیری کنید. آنها باید بدانند که خون و ترشحات شما، آلوده کننده است و هر وسیله تیز و برنده مثل سوزن، تیغ در تماس با خون تازه ی شما، میتواند به آسانی ویروس را به دیگران منتقل کند.

حتما اطلاع دارید که،شما به هیچوجه نمیتوانید به اشخاص بیمار و نیازمند، از خون و فرآورده های خونی خودتان اهداء کنید. در ضمن، لازم است همیشه وجدان خود تان را در نظر گرفته و هنگام انجام جراحی، چه کوچک و چه بزرگ، دندانپزشکی، و مراجعه به پزشک، جهت انجام هر درمان و مراقبتی، تیم پزشکی را از اچ. آی. وی مثبت بودن و داروهای مصرفی خود آگاه کنید.

 
سلامتی حق مسلم شماست، پس به آن دست پیدا کنید!

داشتن اطلاعات درست، دقیق و واضح در باره اچ. آی. وی، و شیوه زندگی مثبت، برای یک فرد اچ. آی. وی مثبت، لازم و بسیار مهم است.

با آگاهی از سطح سلامتی و روش درست مراقبت از خودتان، اعتماد به نفس خود را بالا برده ، با جرات و شهامت،قادر به انجام اقداماتی میشوید که به بهتر شدن حالتان کمک میکند. پس، هنگام ویزیت با پزشک یا مشاور، به نکاتی که پیشنهاد میشود، دقت کنید.اول، باید تصمیم بگیرید که خودتان را دوست داشته باشید تا بتوانید به طرف یک زندگی مثبت و با انگیزه قدم بردارید، و توانمند شوید مثل یک مدیر خوب و کارآمد، برنامه های مراقبت از سلامتی و درمان خود را اجرا و دنبال کنید. هر سوالی در ذهن دارید، و هر اطلاعاتی که دوست دارید بدانید را یادداشت کنید تا هنگام ویزیت با پزشک یا مشاور از آنها بپرسید و بهتر است جواب آنها را هم یادداشت کنید تا فراموش نشوند. اگر در فاصله بین جلسات درمان و مشاوره دچار مشکل یا عارضه ای شدید، با مرکز درمانی و مشاوره  تماس بگیرید. هیچ خجالت نکشید و بدانید، این حق مسلم شماست که هنگام نیاز، از ما  کمک بخواهید.

بهتر است تصمیم بگیرید، با سایر اشخاص اچ. آی. وی مثبت که میشناسید و در تماس میباشید، رابطه دوستانه و صمیمانه برقرار کنید تا بتوانید آنها را هم راهنمایی کرده، و روشهای درمانی و مراقبتی که خودتان یاد گرفته اید را به آنها آموزش بدهید. البته، بهتر است آنها هم مثل شما به مراکز درمانی و مراقبتی اچ. آی. وی مراجعه و از شرایط سلامتی خود اطلاع پیدا کرده و تحت درمان و مراقبت قرار بگیرند.

دقت کنید، هنگام مشاوره، احساسات منفی، شک و تردید و نگرانی های خود را بیان کنید. هیچ حرفی را ناگفته در دل خود نگه ندارید. شما باید قبول کنید قدرت و شهامت یادگرفتن امور مربوط به درمان و مراقبت از خود را دارید و میتوانید از پس مشکلات بیماری و زندگی خودتان برآیید. این نکته  مهم را همیشه مد نظر داشته باشید، دانستن و آگاهی بیشتر در مورد اچ. آی. وی و ایدز، ترس و نگرانی را کمتر، و آرامش شما را در زندگی بیشتر میکند. در ضمن، قوی تر میشوید تا فعالیت های مربوط به درمان و مراقبت از خود را به خوبی انجام داده، به خانواده  و حتی اشخاص دیگر اچ. آی. وی مثبت نیز کمک کنید.

” توجه کنید که، استفاده درست و به موقع از داروهای تجویز شده برای شما، مهمترین کلید داشتن یک زندگی مثبت و با کیفیت است”.

زندگی میکنم ….

حتی اگر،چیزهای باارزشی راازدست بدهم.

چون میدانم،این زندگی است که میتواند،بهترینهای دیگری رابرایم بسازد.

 منبع:‌سایت مرکز تحقیقات ایدز ایران

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.